חפש בבלוג זה

יום חמישי, 29 באפריל 2021

רשתות חברתיות מבוססות אודיו : תמונת מצב 2021

 


הטרנד האחרון באינטרנט בעיקר ברשתות חברתיות הוא הוספת מרחבי פעילות מבוססי אודיו וכולם ממהרים לפתח את התחום של אודיו , אם כי לא ברור אם המדיה הזו תרחיב את גבולות ה
Engagement

גם פייסבוק הכריזה על חידושים מהותיים בתחום האודיו

לסקירה המלאה באתר ידע וסקרנות דיגיטלית




יום שלישי, 20 באפריל 2021

הבניית ידע בסביבה דיגיטלית : כלים דיגיטליים לארגון תוכן רשתי , כולל המלצות

 



חקר,  התנסה , ריכז וערך: עמי סלנט , מידען ועורך האתר ידע וסקרנות דיגיטלית  

לתקופת הלמידה מרחוק במהלך שנת הקורונה יש השלכות גם על תוכניות הלימודים של המכללות להכשרת מורים ואחת המכללות המובילות במרכז הארץ כבר מתכננת לתגבר את החלק של אוריינות מידע דיגיטלית במהלך הכשרת המורים/מורות. על רקע זה פנתה אלי אחת המרצות שם שאני מאוד מעריך : 

"לצורך עבודה עם סטודנטים אם תוכל להציע לי כלי שיתופי לאצירת תוכן דיגיטלי. כזה שכל סטודנט יכול לשתף בסימניות, לתייג ולהגיב. המטרה היא ליצור מעין מאגר מידע קטן בנושא הנלמד. פעם היה את דליש'ס, אבל הוא כבר לא קיים. בתודה מראש."  

אז הנה רשימת הכלים הדיגיטליים הנותנים מענה לבקשת אותה מרצה מהמכללה להכשרת מורים , ובסוף הרשימה גם כמה המלצות שלי ומניסיוני .

הסקירה מתאימה גם למידענים ולמנהלי תוכן

 לסקירה המלאה




 


יום שלישי, 13 באפריל 2021

מנוע החיפוש הטוב ביותר לפודקאסטים




ההתרחבות האדירה של עולם הפודקאסטים להאזנה/השמעה באינטרנט הביא להתפתחות מנועי חיפוש ייעודים ויעילים לאיתור פודקסטים על פי נושאים או קטעי האזנה/רצועות שמיעה של פודקסטים .

 מנוע החיפוש של גוגל לא נותן מענה טוב לאיתור פודקאסטים ועל כן התפתח לפני שלוש שנים מנוע חיפוש יעודי לפודקסטים בשם  LISTEN NOTES . לפני שנתאר את תכונות מנוע החיפוש,  נציג רקע קצר על התרחבות הפודקסטים לאחרונה .

 


רקע

 2020  נרשמת כשנת פריצה לפודקאסטים בישראל — למרות ואולי בזכות הקורונה. חברת המוזיקה ספוטיפיי מפרסמת בראשונה נתונים לגבי האזנה לפודקאסטים בישראל ב–2020, המציגים גידול חד בהאזנה לפודקאסטים דרך האפליקציה. על פי הנתונים, בישראל נרשם זינוק של 148% בכמות המאזינים לפודקאסטים ביחס ל–2019, ו–500 אלף איש האזינו השנה לראשונה לפודקאסט. לשם השוואה, בכל העולם נרשמה צמיחה של כ–68% בהאזנות לפודקאסטים בספוטיפיי — 116 מיליון איש האזינו להם לראשונה ב–2020.

הנתונים אמנם משקפים האזנה לפודקאסטים אך ורק באפליקציית ספוטיפיי, ואינם כוללים האזנות דרך אפליקציות פודקאסטים ופלטפורמות אחרות. לפיכך, אלה לא נתונים מלאים על שוק הפודקאסטים הישראלי, אך יש להניח שהם משקפים היטב את המגמה הכללית: בשנתיים האחרונות הפכה ספוטיפיי למקור ההאזנה המרכזי של ישראלים לפודקאסטים. לפי הערכות, ספוטיפיי אחראית כיום לבדה על 30%–40% מההאזנות לפודקאסטים בישראל, והשיעור הזה נמצא במגמת עלייה עקבית (מקור)

על פי הנתונים, הקבוצות שבהן נרשמה העלייה המשמעותית ביותר בהאזנה היא קבוצת הגיל 0–17, זינוק של 229% ו–228% בגילי 55 פלוס. מבחינת מאזינים בפעם הראשונה, קבוצת הגיל הבולטת היתה 18–24 עם כמעט 130 אלף מאזינים חדשים לפודקאסטים, ואחריה גילי 35–44 עם כמעט 90 אלף מאזינים חדשים.

גם כמות התוכן של פודקאסטים המוצע בעברית בספוטיפיי צמחה והתגוונה, והשנה הופקו המוני פודקאסטים חדשים. אם ב–2019 היו בספוטיפיי יותר מ–200 פודקאסטים בעברית, כיום ישנם יותר מ–1,000 — גידול של 354%. בניגוד לעולם, שם ז'אנרים פופולאריים הם "קומדיה", "חברה ותרבות" ו"סגנון חיים ובריאות", בישראל העדפות התוכן מעט שונות: כאן הז'אנרים הפופולריים ביותר באופן קבוע הם "חינוכי" ו"עסקים וטכנולוגיה". לצדם, ז'אנרים פופולריים נוספים הם תרבות וחברה, קומדיה וחינוך. על פי ספוטיפיי, המסקנה היא שישראלים רואים את הפודקאסטים כמדיום מעשיר שמעניק להם חווייה ( מקור) .

באייטיונז בלבד יש כיום יותר מ–800 אלף פודקאסטים בני 18 מיליון פרקים. 

 תיאור היכולות של מנוע החיפוש  LISTEN NOTES

 


כל חיפוש  באמצעות Listen Notes  מניב ממצאים מתוך בסיס נתונים מקיף הכולל מיליוני פודקאסטים וכולל תיאור הפודקסט , מידע על קטעים ועוד .

מאחר וחלק מצוות הפיתוח הוא בישראל , יש גרסה גם בעברית והיא מכסה היטב את  עולם הפודקסטים בישראל . בחיפוש מתקדם ניתן להציב שורה של מסננים וגם לקבל פודקסטים דומים ( גרסת החיפוש המתקדם היא בתשלום ) . ניתן גם ליצור עדכנים מבוססי RSS  לפודקסטים ולתוצאות השאילתא .



הגרסה בעברית

הגרסה באנגלית

 דירוג הפודקסטים הנבחרים בישראל 

פודקאסט על סדר היום- קבוצת פייסבוק איכותית

  אתם חייבים להקשיב לזה - המלצות על פרקי פודקאסטים-קבוצת פייסבוק

 



יום ראשון, 11 באפריל 2021

האתר החדש של Askpavel: מנקודת מבט של מידענים



עבור מידענים ומנהלי תוכן דיגיטליים בישראל , האתר , השירותים המקצועיים והבלוג של ASKPAVEL הם מקור חשוב להתעדכנות בכל נושאי מנועי החיפוש , חיפוש אורגני וקידום במנועי חיפוש .

העדכונים המקצועיים בניוזלטרים של ASKPAVEL הם מועילים מאוד מבחינת הידע המקצועי  למידענים ולמנהלי תוכן  , ולכן שמחנו לראות כי הם הקימו אתר אינטרנט חדש לחלוטין ושונה ממה שהכרנו עד כה .

בגרסה החדשה הם נתנו מקום שווה לכמה וכמה תחומים ולא רק SEO,  ונכון לעכשיו יש 6 נושאים מרכזיים שבהם הם מתמקדים, הכוונה שלהם בהמשך להוסיף לאט לאט את היתר: קידום אתרים אורגני, פרסום ממומן, מדיה חברתית, ווב אנליטיקס, תוכן/קופירייטינג ושיווק דיגיטלי (כרגע כללי וכולל את כל התכנים שאין להם עדיין קטגוריה מתאימה באתר). לכל נושא יש גם צבע משלו שמופיע לאורך כל האתר.



שיפור של חווית המשתמש והנגישות

 

הם החליטו לחלק את המבנה של האתר ל-2 שכבות כדי לדבר בדיוק ל-2 סוגי הקוראים שלנו:

  • שכבת הנושאים: לכל נושא יש עמוד לובי שמרכז את כל התכנים מכל אזורי התוכן סביב אותו הנושא. למשל לובי נושא קידום אתרים מרכז חדשות, מדריכים, קורסים, סקירות, תגובות ושאלות – הכל רק על קידום אתרים.

  • שכבת סוגי התוכן: מצד שני לכל סוג תוכן יש גם עמוד לובי משל עצמו שכולל את כל הנושאים. למשל לובי מדריכים כולל את המדריכים בכל הנושאים של האתר במקום אחד.

 

אם תכנסו רגע לעמוד האודות החדש(קישור תוכלו לראות את כל הנושאים ואת כל סוגי התוכן באתר בצורה נוחה וברורה. גם בתפריט העליון זה מופיע.

לאתר החדש (קישור)

למאמר של פבל ישראלסקי אודות האתר החדש (קישור) 


האתר החדש מנקודת מבט של מידענים

החסרון יחידי מנקודת מבט מידענית באתר החדש של  ASKPAVEL   הוא  הוא העדר תגיות נושא וגם לא ניתן לחפש על פי תגיות נושא, ענן תגיות  (כמו באחד האתרים שלנו , קישור ) . למרות זאת , האתר  החדש של ASKPAVEL בנוי היטב , נוח מאוד למעקב ועדכונים , מועיל מאוד , ומומלץ גם מאוד להירשם לניוזלטרים שלהם .


מנוע החיפוש הפנימי באתר ASKPAVEL בהשווה לאתרים דומים בעולם

מנוע החיפוש של האתר האמריקאי  Search Engine Journal  יעיל יותר ממנוע החיפוש של אתר ASKPAVEL  כי הוא מאפשר את מיקוד החיפוש על פי תאריכים , טווח תאריכים , וקטגוריות נושאים . 

  

באתר האינטרנטsearchengineland.com   בארה"ב , פריסת שכבות התוכן דומה וגם שם מנוע החיפוש באתר אינו מאפשר מיקוד על פי קטגוריות או או תאריכים

יום ראשון, 21 במרץ 2021

היום בהיסטוריה : הציוץ הראשון בטוויטר , 21 במרץ 2006 וגם היתרונות כיום מבחינה מידענית

 



מאת: עמי סלנט , מידען

ב-21 במרץ 2006, בשעה 09:50, ביצע ג'ק דורסי את הציוץ הראשון של טוויטר. דורסי הציג את רעיונו בפני מועצת המנהלים של חברת "Odeo Podcasting" ככלי אשר מאפשר למשתמש בודד לתקשר עם קבוצה קטנה באמצעות .SMS 

אלו אשר אהבו את רעיונו של דורסי השתמשו בפיתוח ככלי פנימי של חברת "Odeo" אשר מאפשר לה להעביר מסרים בין העובדים בארגון במהלך העבודה.

בכל אותה העת עבר הממשק כמה שדרוגים ופיתוחים נוספים על ידי מייסדיו - ג'ק דורסי, נוח גלאס, אוון ויליאמס וביז סטון וב-15 ביולי 2006 הוצג הממשק בצורה פומבית באופן מלא לציבור.

יריית הפתיחה האמיתית של טוויטר, אשר ביססה את הצלחתה המסחררת, הגיעה רק בשנת 2007 בפסטיבל ה-SXSW, במהלכו מוקמו מסכי 60 אינץ' אשר הציגו את הציוצים של המשתמשים המצויים בפסטיבל. בעקבות כך גדל השימוש בטוויטר מ-20 אלף ציוצים בממוצע ל-60 אלף ליום. טוויטר זכה לאהדה רבה בקרב משתתפי הפסטיבל ובלוגרים רבים שנכחו באירוע, מה שגרם לחיזוק מעמדו.

היקף הפעילות

נכון 2020 לטוויטר כ 400 מיליון משתמשים המוגדרים "פעילים" ברמה החודשית, ממוצע הציוצים הנשלחים ביום עומד על כ-500 מיליון. על פי דירוג חברת דירוג האתרים אלקסה, טוויטר הוא האתר ה-11 הנצפה ביותר באינטרנט.

התפתחויות בטוויטר

בתחילת 2021, הודיעה כי בהמשך השנה תשיק פיצ'ר חדש בשם “super follow”, שתאפשר למשתמשים לגבות תשלום מעוקבים עבור גישה לתוכן אקסקלוסיבי.

 

יתרונות מבחינה מידענית וחינוך

 

אחוז השימוש בטוויטר בישראל נמוך משמעותית יחסית לפייסבוק, ב-2015 היחס עמד על 5% לעומת 91%. אך למרות זאת, בין אנשי המקצוע , מומחי האינטרנט והעיתונאים רשת טוויטר היא יותר משמעותית וכנ"ל גם לעבדכם הנאמן .

 

בטוויטר יש מידע מקצועי הרבה יותר ממוקד בתחומי המידענות , החינוך והאמנות בהשוואה לפייסבוק וגם לרשתות אחרות כמו לינקדין .

 

נכון לינואר 2019 האתר מדורג במקום ה-27 בין האתרים הפופולריים לגולשים מישראל, לעומת 11 בעולם כולו.

 

ראו גם :

צוברי מידע (אגרגטורים) : היתרונות של רשימות טוויטר (LIST)

 

ראו גם :

 

אפקטיביות של הפצת תכנים

 


בטיים-ליין שלי בפייסבוק  הגיע שיעור הצפייה אחר התכנים חדשים  ל2% .

 

בקבוצת הפייסבוק שאני מנהל ( ניהול תוכן דיגיטלי עם 5,000 חברים) הגיע שיעור הצפייה  הממוצע ל6% .

 

בדף הטוויטר שלי הגיע שיעור הצפייה  ל25%.

 

בדפי הפינטרסט שלי , שהם בעיקרם פוסטים ויזואליים , הגיע שיעור התפוצה ל10% .

 

תוצאות דומות פחות או יותר קיבלתי מעמיתי שמנהלים גם הם בלוגים ודפים בפייסבוק ובטוויטר .

 

מקור :הפצת תכנים מקצועיים ברשתות חברתיות , תועלות וחסרונות

 

 

חיפוש מתקדם בטוויטר ( קישור)

 

חיפוש מתקדם בעברית בטוויטר (קישור)

 



Twitter Advanced Search: A Complete Guide to Searchin

 

כלי עזר למעקב




TweetDeck
  הכלי  המידעני הזה יאפשר לכם לתזמן ציוצים ולעקוב אחר שימושי האשטגים בתוך טוויטר זהו כלי מידעני חופשי שפותח ע"י צוות טוויטר

 

אפשר לייצור באמצעות TweetDeck במסך אחד ומאוחד מספר טורים של איסוף מידע עפ"י מילות מפתח .  קישור

 


 


יום שלישי, 23 בפברואר 2021

ה-Finder של אירגון סטארטאפ ניישן סנטרל, אחד ממאגרי המידע המתקדמים בעולם

 



מאת : עמי סלנט ,
מידען  ועורך הבלוג


תמונת הַיֶּדַע המידעני : מִכָּאן וּמִשָּׁם

 גרסה מס' 2 , 23 לפברואר 2021

 

הטייוואנים , מדינה מאד מתקדמת מבחינה טכנולוגית בעולם,  חיפשו להקים מאגר מידע מרכזי לכל חברות הסטראט-אפ שם . אחרי חיפושים בכל רחבי העולם הם מצאו כי המאגר הישראלי  Start-Up Nation Finder הוא המתקדם ביותר בעולם וחתמו על הסכם  לייעוץ עם ארגון ה- Startup Nation Central  הישראלי שיסייע להם להקים מאגר מידע דומה בטייוואן( מקור).

הדרך למחקר עוברת באמצעות נתונים זמינים. אחד הכלים המשמעותיים למידע על אקוסיסטם החדשנות בישראל הוא ה-Finder של אירגון סטארטאפ ניישן סנטרל.

זהו , ללא ספק , אחד ממאגרי המידע המתקדמים ביותר בעולם , מאגר המידע המקוון אודות חברות הסטראט-אפ הישראליות  Start-Up Nation Finder.

המאגר של Startup Nation Central, הוא מאגר מקיף על זירת החדשנות והיזמות הישראלית.  מאגר חינמי, ידידותי, קל לשימוש ויש בו מידע מקיף מקיף על כל הגורמים באקוסיסטם החדשנות הישראלי: מידע על כל אחת מחברות הסטארטאפ, משקיעי הון הסיכון לסוגיהם, אקסלרטורים ואינקובטורים וגורמים נוספים .

 

כמו כן המאגר כולל מחקרים וסקרים בעלי ערך רב לכל מי שעוסק ביזמות וחדשנות, וכן בלוג. לקישור למאגרלחצו כאן >> 

 


הפלטפורמה אוספת ומארגנת מידע מקיף על האקו-סיסטם הטכנולוגי הישראלי. נכון להיום, Finder מציגה מידע מפורט על כ6,500 חברות טכנולוגיה ישראליות פעילות, משקיעים, תוכניות האצה ותאגידים רב-לאומיים הפועלים בארץ.

בגרסה החדשה ממשק משתמש חדש, חיפוש מתקדם ומשופר, דף בית חדש עם נתונים סטטיסטיים וגרפים, אוסף אישי של משתמש, ציר זמן של החברה, מילון תגיות, ואפשרות חיבור עם לקוחות פוטנציאליים. המידע מוצג ללא תשלום, לכל דורש ישירות מהפלטפורמה.

נתוני ה-Finder מנוהלים על ידי צוות המחקר של "סטארט-אפ ניישן סנטרל", המכיל 10 אנליסטים לרבות מידענים/מידעניות המתמחים במגזרים שונים ובתחומים שונים. הפלטפורמה מאפשרת ליזמים עצמם לעדכן את הנתונים בדפי החברה שלהם, וכל הנתונים מאומתים לפני פרסומם. הצוות מוסיף 150 חברות חדשות בחודש ומעדכן יותר מ-1,000 פרופילים ב-Finder.

במבט על 18 החודשים האחרונים, החשיפה העולמית לאקוסיסטם הישראלי דרך Finder משמעותית למדי, וכוללת תנועה של 60 אלף מבקרים על בסיס חודשי אשר צברו 2.3 מיליון צפיות בדפי Finder במהלך התקופה. 50% מהתנועה מגיע מחו"ל, כאשר המספרים הגבוהים ביותר מגיעים מארה"ב, הודו ובריטניה.

"אנו מסוגלים לראות בדיוק מה משתמשים מחו"ל מחפשים באקו-סיסטם הישראלי. ראינו שהמגזרים הנצפים ביותר היו Cybersecurity, בריאות דיגיטלית, FinTech ו-IoT" אמר ליאור קרול, מנהל מוצר Finder ב-"סטארט-אפ ניישן סנטרל" (מקור).

 


הנה דוגמא לנתונים מעודכנים שנמצאו  במאגר FINDER  לאחרונה : סך "הגיוסים של חברות הסטארט-אפ בישראל שובר שיאים למרות משבר הקורונה, כך עולה מסיכומי Start-Up Nation Central. על פי נתוני מחלקת המחקר של Start-Up Nation Central (SNC), בשנת 2020 נרשם שיא בגיוסי הון בקרב חברות ישראליות. רף גיוסי ההון עומד נכון לתחילת חודש דצמבר על 9.5 מיליארד דולר, עליה בלמעלה מ-20% ביחס לסך גיוסי ההון בשנת 2019 כולה המסתכם ב-7.7 מיליארד דולר, כך על פי נתוני  Finder,  פלטפורמת המחקר מבית SNC  (מקור).

וגם :

 The updated list of companies can be found under the   tag #coronavirus on the Start-Up Nation Finder website 

 

במאגר FINDER  עובדות כיום 2 מידעניות מצויינות שלמדו אצלי לתואר שני במידענות באוניברסיטת בר אילן :

·       רינת קורבט, Director, Data & Information   Startup Nation Central 

 

·       ג'ני סוטניק-טליסמן  ,Jenny Sotnik-Talisman העובדת בFINDER בתפקיד Senior Information Specialist & BI Project Manager, Research and Analysis Team

 

כל פריט מידע שמועלה למאגר המידע Start-Up Nation Finder עובר עיבוד תבניתי ובקרה ע"י צוות המאגר בישראל. מלאכת האיסוף של צוות המאגר בהחלט מרשימה . הם שואבים את המידע מדוח"ות רבעוניים בארץ ובעולם מרשם החברות הממשלתי , אמצעי התקשורת וממפגשי הכרות עם חברות הסטארט-אפ הישראליות . 


 המיון  הוא על פי 14 סקטורים/מגזרים( כגון סייבר, ניהול מים, טכנולוגיות פיננסיות, רפואה דיגיטלית, קמעונאות ועוד ).

צוות המאגר הישראלי פיתח מתודלוגיה חכמה של תגיות נושא היררכיות (Tags hierarchy) המקלה רבות על המשתמש במאגר המידע המופלא הזה.

 


אחד ההישגים של מאגר FINDER הוא מילון התגיות/מילות מפתח אשר באמצעותו אפשר לחדד את החיפושים המקוונים במאגר. מילון התגיות הוא תוצר של חשיבה מידענית שיטתית שקשה למצוא כמוה במאגרי חברות אחרים בעולם .

השילוב המופלא בין חיפוש לבין Tags hierarchy

תוך כדי החיפוש החכם במאגר המידע הישראלי מוצגות תגיות-הנושא הרלבנטיות למגזר/סקטור הרלבנטי וגם חברות הסטראט-אפ הקשורות לחיפוש ולסקטור הספציפי . הצגת הטקסומיה תוך כדי החיפוש מאד מועילה ומאד חכמה.

חיפוש מתקדם במאגר

במאגר המידע  FINDER  יש גם חיפוש מתקדם ( חיפוש מורכב) במאגר המידע ע"י תגיות-נושא כנגד חתכים שונים כגון :

 

·       סקטור

·       מועסקים

·       שלב הפיתוח

·       מודל עסקי

·       שלבי מימון והשקעה

 

 התנסות במאגר FINDER

כך לדוגמא ,ערכתי חיפוש בתחום שאני מתעניין בו בשנה האחרונה , חברות סטראט -אפ ישראליות המתמחות בלמידה מקוונת  E-LEARNING והצלחתי להגיע לכמה חברות ישראליות מעניינות וחדשניות בעזרת מילון התגיות של FINDER וגם בעזרת המסננים של המאגר (FILTERS ) .

החיפוש במאגר FINDER  מבוסס על אופראטורים בוליאניים המאפשרים בניית חיפוש מורכב ומדוייק.

 

הנה דוגמאות של מסכי החיפוש  שלי במאגר FINDER  


 חיפוש על פי תגיות עם אופראטורים בוליאניים 


 

 חיפוש על פי מילון תגיות/מילות מפתח כולל מסננים 


השוואה למאגרי מידע דומים בעולם

 

ערכתי השוואה למאגרי מידע חופשיים דומים בעולם כגון  Crunchbase , angel.co , F6S   שהם וותיקים יותר , אך אינם מתמחים בהכרח בחברות הסאטרט-הישראליות בלבד. מצאתי כי החיפוש במאגר המידע הישראלי  Start-Up Nation Finder הוא הרבה יותר מתקדם ואינטואיטיבי בהשוואה לחיפוש במאגר Crunchbase  ובאגר הבינלאומי  f6s.

הניווט והחיפוש המתקדם על פי היררכיה מתואמת של תגיות-נושא והצלבת חתכים במאגר הישראלי הופכות אותו למתקדם ביותר מסוגו במאגרי המידע המקוונים בעולם. במאגר הישראלי יש גם הנחייה וסיוע מקוונים במהלך החיפוש ע"י מערכת שפעלת מאחורי הקלעים בצ'אט 


פרקי הדרכה

סרט הדרכה ביוטיוב

 

 









עם איזה כלי בינה מלאכותית נכון לעבוד?

חלק א'   מאת: ד"ר יכין אפשטיין   הרבה שואלים אותי: עם איזו בינה מלאכותית כדאי לעבוד? אבל האמת היא – זו לא השאלה הנכונה. העניין הו...