חפש בבלוג זה

יום חמישי, 19 בנובמבר 2020

דליית מידע מושכלת : חִפּוּשׂ הֶקְשֵׁרִי

 



 
חקר וליקט : עמי סלנט , מידען


חִפּוּשׂ הֶקְשֵׁרִי (Contextual search  ) הוא כלי עזר שנועד להקל על המחפש באמצעות הצבעה על ההקשר הכולל של החיפוש ולא רק מופעי מילות חיפוש 

החיפוש בגוגל מראה את מילות חיפוש והרלבנטיות אבל לא בהכרח את ההקשר  הכולל יותר . אבל אם תחפשו במאגרי הספריה הדיגיטלית של כותר ותקישו על הכותרת של המאמר  מייד תקבלו את הקטע הרלבנטי ולא רק את מילות החיפוש .

 היתרון בחִפּוּשׂ הֶקְשֵׁרִי הוא לא רק חיסכון בזמן אלא גם תהליך קבלת החלטות מושכל יותר במהלך תהליכי החיפוש .

הנה דוגמא מתוך חיפוש שערכתי בספריה הדיגיטלית של כותר  :

 


במאגר הספרים הדיגיטליים של גוגל (קישור) החיפוש הוא הקשרי ומתבטא בהצגת הקטע הרלוונטי.


והנה הדוגמא :

 


גם בפורטל הלמידה מרחוק ( אינדקס נושאים), אם תריצו חיפוש, תקבלו את התוצאות על פי ההקשר של קטגוריות הנושאים .

הנה דוגמא לשאילתה  שהרצתי שם בנושא למידת חקר , התוצאות הוצגו על פי ההקשר של הקטגוריות העיקריות שבו קוטלג המאמר/סקירה .  תואות אלו מקלות על הבנת ההקשר של הנושא וההסתעפויות שלו .

 


גם במאגרי המידע האקדמיים הבינלאומיים מיושם חִפּוּשׂ הֶקְשֵׁרִי אבל בדרך אחרת :  על פי מילות המפתח/תגיות הנושא ולא רק על פי מילות החיפוש . כלומר, רואים את תוצאות החיפוש גם בהקשר של הנושאים העיקרים/תגיות נושא . וגם בהקשר של מופעי מילות החיפוש,

הנה דוגמא במאגר המידע הבינלאומי של  EBSCOHOST



אבל לא בכל מאגרי המידע המקוונים הבינלאומיים החִפּוּשׂ ההֶקְשֵׁרִי דומה , במאגרי PROQUEST מוצגים לא הנושאים העיקריים/מילות המפתח אלא רק הקטעים רלוונטים עם מילות החיפוש .



גם במאגרי המידע של נקסיס-לקסיס מיושם החִפּוּשׂ הֶקְשֵׁרִי על פי תצוגת הקטעים הרלבנטים עם מילות החיפוש , כאשר בתצוגה מופעים בו-זמנית כל הקטעים הרלבנטיים . מאגרי נקסיס לקסיס היו הראשונים בעולם שיישמו את החיפוש ההקשרי כבר לפני 40 שנה (תודה לחברת ארד-אופיר, שירותי מידע שאפשרו לי לחפש במאגרי לקסיס -נקסיס) .  





 סיכום

מאחר ותהליך דליית המידע הוא תמיד תהליך של קבלת החלטות ע"י המחפש, לכן, כלי העזר של החִפּוּשׂ הֶקְשֵׁרִי מקלים מאד על קבלת החלטות  המהירה לבחירת המאמר הנכון בספרות המדעית או הכלכלית . 

בהשוואה למנוע החיפוש של גוגל שרובו נטול חיפוש הקשרי הרי מאגרי המידע האקדמיים והכלכליים (כמעט כולם מחייבים מינוי או גישה מהספרייה ) הם הרבה יותר יעילים מבחינת המשתמש , וכאן גם המקום להגיד תודה למפתחי מערכת החִפּוּשׂ הֶקְשֵׁרִי של ספריית כותר( מט"ח) על החיפוש ההקשרי המצויין שלהם בספרייה הדיגיטלית .  

 

סקירה זו שייכת לתחומים הבאים בהם הכותב מתמחה ואותם לימד באוניברסיטת בר-אילן   :

Contextual information

Information-seeking behavior

SEARCH engines

 


 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

השוואה מידענית בין יישומי AI: ג'ימיני של גוגל מול ChatGPT מול Copilot AI

  ההשוואה שערכתי בין היישומים הבאים ChatGPT Vs Gemini Vs Copilot AI נעשתה באופן מעשי לצורך יצירת תוכן באתרי האינטרנט שאני כותב ועורך בהם סק...