חפש בבלוג זה

יום רביעי, 25 במאי 2022

מדוע אתר אינטרנט צריך טקסונומיה?

 


הקדמה :

מרבית אתרי האינטרנט הממשלתיים והציבוריים  בישראל לוקים מבחינת הארכיטקטורה הדיגיטלית -מידענית שלהם וסקירה זו מיועדת לתשומת ליבם של מנהלי התוכן שם . 

הנושא של היררכית של אתרים היא וותיקה כמעט כמו מנועי החיפוש.

ברגע שאתרי איננטרנט החלו להיות מורכבים יחסית ולכלול יותר מעשר או עשרים עמודים, היה צורך להתחיל לסדר את המידע באתר באופן נוח יותר לגולשים. ההתפתחות של תחום ה-UX והעובדה שגוגל בעצמו נעשה פחות סבלני לגבי אתרים שמסודרים גרוע, הובילה לכך שהיום היררכיה של אתרים היא אחד הנושאים החשובים ביותר מבחינת דירוג אתרי אינטרנט במנועי החיפוש

מקור

 מהי טקסונומיה של אתרים?

 טקסונומיה היא מערכת המשמשת לסיווג דברים. היא משמשת להגדרת יחסים ודמיון בין קבוצת המונחים והתוויות התיאוריים.

 טקסונומיה באתר אינטרנט היא יצירת מערכת סיווג לאתר כדי להקל על המשתמשים את הניווט ועל המבקרים למצוא את התוכן שהם מחפשים. זה קורה מכיוון שהטקסונומיה מאפשרת לתייג תוכן מובנה ולא מובנה.

 במילים אחרות, טקסונומיה מקלה על ארגון, סידור, סידור מחדש, חיפוש והפצת תוכן בדרכים שונות. למעשה, ממוצע של 38% מהמבקרים באתר יעזבו אם הוא פרוס  ומאורגן בצורה גרועה. זה יוצר הכרח לוודא שהאתר האינטרנט שלכם מסודר היטב.

טקסונומיה  באתרי אינטרנט עוזרת לארגן תוכן קשור באופן שכאשר קורא מחפש פריט מידע , מופיעים גם אחרים הקשורים אליו. זה קורה מכיוון שאתם יכולים  לארגן את תוכן  אתרה אינטרנט שלכם לפי סוג, נושא וסרטונים וכן הלאה.

מקור

שיפור חווית החיפוש

טקסונומיה שיטתית וטובה באתר אינטרנט עוזרת למשתמשים למצוא תוכן קשור רק על ידי חיפוש אחר הפריט הראשון. זה משפר משמעותית את חווית החיפוש. מה שהטקסונומיה עושה הוא שהיא מגדילה את הסיכוי שהמשתמשים שלך ימצאו את כל התוכן שהם צריכים בכמה קליקים בלבד.

 טקסונומיה מסייעת ומקלה על רובוטי החיפוש של מנועי החיפוש

רובוטי חיפוש של גוגל ושל בינג מבינים ומזהים את נושאי האתר באמצעות ניתוח סמנטי. משמעות הדבר היא שמושגי תוכן וסיווג נושאים שיטתי   יותר באתר האינטרנט עוזרים לרובוטי החיפוש להבין כיצד פריטי תוכן קשורים.  הכוונה היא לאותם רובוטי חיפוש המופעלים על ידי מנועי חיפוש של גוגל  כדי למצוא, להוסיף לאינדקס ולדרג תוכן.

מנהלי התוכן באתר אינטרנט צריכים להקל  על רובוטי החיפוש לסרוק את האתר שלהם באמצעות טקסונומיה שיטתית . לכן,  כדאי לכם לעזור  למנוע החיפוש של גוגל לאנדקס את התוכן שלך מהר יותר וטוב יותר, תוך שימוש בטקסונומיה שבניתם כדי לסווג את התוכן שלך למילות מפתח רלוונטיות.

 

מקור

 הרכיב החשוב ביותר בטקסונומיה : קטגוריות קבועות

הנדבך הכי אפקטיבי באתר האינטרנט וגם בבלוג הם  טגוריות הנושאים  שעל פיהם אתם מסווגים כל פריט מידע באתר שלכם.


עושים סדר – גם לגולשים וגם למנועי החיפוש

"המציאות היא שרוב בעלי האתרים לא מתייחסים לדפי הקטגוריה שבאתר שלהם בצורה רצינית מספיק.

אני רואה הרבה יותר מדי אתרים, בעיקר בלוגים ואתרי סחר, שלא מתכננים את מבנה האתר שלהם לפי קטגוריות.

אותם בעלי אתרים לא מפנימים עובדה חשובה מאוד – היום, האתרים שגוגל הכי אוהבת הם אתרים עם חווית משתמש איכותית ונוחה.

דפי קטגוריה יכולים לתרום המון לחוויה של הגולשים באתר שלכם. הם יעזרו להם להגיע בקלות למידע, למוצר או לשירות שהם מחפשים, ולהבין בקלות איך לנווט בתוך האתר.

דפי הקטגוריה יוצרים סדר ברור ועקבי, שהוא המפתח למבנה אתר נכון. אבל מעבר לנוחות של הגולשים, כאמור אחד הדברים שהכי חשובים לגוגל, זה גם עושה למנועי החיפוש חיים קלים."

 

דפי קטגוריות עוזרים לאלגוריתמים של מנועי החיפוש לזהות מיד מה ההיררכיה של האתר.

בעזרת קטגוריזציה (חלוקה קטגורית) נכונה תוכלו להראות מה התחום הכללי ומה הם תתי התחומים שאליהם האתר שלכם קשור.

מקור

 

ההיררכיה של אתר לא נקבעת רק על פי האופן בו הוא נבנה על ידי חברת בניית האתרים ויצא מחוץ לסביבת הפיתוח, אלא גם על פי השינויים שהוא עובר מאוחר יותר באופן דיניאמי על ידי מנהלי התוכן של האתר .

  • מנהל תוכן יעיל  של האתר נדרש להוספה של תגיות וקטגוריות בהתאם לתכנים הדיגיטליים החדשים שנוספו .
  • מנהל תוכן יעיל צריך להימנע מעודף קטגוריות באתר

 מקור

 

דוגמאות של קטגוריות באתרי התוכן שאני מנהל

האתר "ידע וסקרנות דיגיטלית"

כתובת URL  : http://www.amisalant.com

 


 

דוגמא מס' 2 מתוך האתר " רגעים היסטוריים" שאני מנהל ועורך

 


 

כתובת Url:

http://www.historicalmoments2.com/

 

מה ההבדל בין קטגוריות לבין תגיות נושא ?

קטגוריות נועדו להקבצה נושאית של הפוסטים שלך. תחשבו על כך כעל תוכן העניינים  של האתר שלכם. . הקטגוריות הינן היררכיות מה שאומר שאתם יכולים ליצור קטגוריות משנה.

 

תגיות הנושא ( מילות המפתח ) נועדו לתאר נושאים ספציפיים של הפוסטים שלך. תגיות הנושא אינן היררכיות  .

 המונח "תגית" מתייחס למילת מפתח או מושג המוצמדים לפריט מידע כגון מסמך, תמונה, קובץ אודיו/וידאו וכו'. התגית, למעשה, מסייעת לתאר את המידע שנמצא בפריט ומאפשרת לו להישלף בצורה מדויקת יותר בתוצאות החיפושעובדה זו שימושית במיוחד עבור קבצי תמונות, וידאו ואודיו שאינם מכילים טקסט ועל כן, יותר קשים לאיתור בחיפוש. יתרון נוסף בשימוש בתגיות הוא באפשרות לאיתור מהיר של מידע שאינו נמצא תחת מבנה היררכי של עץ נושאים.

 

ענן תגיות

 


עָנָן תָּגִיּוֹת (tag cloud) הוא אוסף התגיות החשובות באתר אינטרנט. התגיות הללו הן נושאים המופיעים כקישורי אינטרנט לחיצים, כשגודל האות של כל תגית משקף את חשיבותה ומרכזיותה באתר.

לחיצה על כל תגית תציג את תכנים באתר שתויגו בה, כלומר תכנים שעוסקים בנושא זה.

הדירוג של גודל הפונט של תגית הוא ויזואלי. ככל שהתגית גדולה באותיות שלה - היא מרכזית יותר בו. גודל התגית משקף את מידת הפופולאריות שלה באתר, כלומר יותר רשומות מתויגות בה, או את הרלוונטיות שלה, כפי שקבעו מנהלי האתר (אם כי זה יותר נדיר) או פרמטרים סטטיסטיים מדידים כלשהם.

משום השוני בגודל התגיות שבענן התגיות, אנו מבינים שענן תגיות הוא כלי ויזואליציה, שיכול להראות במבט אחד את הנושאים בהם עוסק אתר אינטרנט ומה הנושאים היותר חזקים מאחרים.

 

אין ספק שענן התגיות הוא מהאלמנטים שמסייעים להבין מהם התחומים החזקים של אתר או איזור המידע שבו אנו נמצאים. העובדה שגודלה של תגית מייצג את הכמות היחסית של הרשומות שמתוייגות בה, מאפשרת להבין, במבט אחד, מהם התחומים ה"לוהטים" או החזקים של האתר.

מקור

לכל מאמר / תמונה / סרטון או תוכן מסויים נותנים תגיות אשר ממקדים את החיפוש , בעת הקלקה על תגית מסויימת – מתבצע חיפוש פנימי באתר בכל מקום שבה מופיעה התגית הספציפית ומציגה לגולש את כל התוכן הקיים באותו נושא.

ענן תגיות (Tag Cloud) הוא דיוקן ויזואלי של אוסף התגיות בנושא מסויים או באתר. ענני תגיות הפכו להיות אחד הסמלים של עולם ה-Web 2.0.

 המידענים משקיעים מאמצים רבים בקיטלוג בצורה סטנדרטית ומרוכזתמילות מפתח) בעוד הקהל הרחב מתייג  (Tagging) את המידע האישי שלו במהירות , בצורה לא סטנדרטית ומבוזרת והתוצאה פופלאריות של השימוש בתגיות. התגיות מאפשרות לקבץ יחד בעלי תחומי עניין משותפים , לכן התגיות יוצרות קהילות בעלי עניין וכן הן מסייעות בפיתוח רשתות חברתיות המבוססות על תגיות לבני אדם , כלומר , המטרה של התיוג היא שונה, היא בכלל לא קיטלוג אלא ייצוג עולם התוכן של הגולשים לעמיתיהם באינטרנט.

מקור : 

תגיות וענן תגיות – שיעור מקוון במידענות ( עמי סלנט)

 

דוגמא של ענן תגיות באתר האינטרנט שאני עורך : חיים של אחרים : ביוגרפיות וסיפורי חיים"

כתובת URL :    http://www.lifestories2.info

  


 

 ראו גם :

 המבנה הטקסונומי בפורטל למידה מקוונת ולמידה מרחוק בעריכת עמי סלנט

 היתרון העיקרי של אתר האינדקסים כאן הוא שניתן לראות במבט כולל ומהיר את כל מקורות המידע החשובים והמשמעותיים לאיש המקצוע/מורה/מרצה בתחומי הלמידה המקוונתניתן לראות במהירות את מקורות המידע עפ"י קטגוריות או עפ"י תגיות נושא בראש הדף. ממשקי המשתמש באתר פותחו על מנת לאפשר קיצור דרך בחיפוש המידע .

כתובת URL

http://www.educationindex2.com/

 


  לקריאה נוספת והרחבה :

ספר חשוב!!

Information Architecture for the World Wide Web: Designing Large-Scale Web Sites, 3rd Edition 3rd Edition

by Peter Morville (Author), Louis Rosenfeld (Author)

קישור לאמזון



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

לקט nידעני מס' 18 , 27 למרץ 2024

הלקט המידעני ה-18, כמו קודמיו, נועד להקנות לכם תמונת מצב מעודכנת של תחומי המידענות , ניהול התוכן , מנועי החיפוש והספריות והוא מבוסס על איסוף...