חפש בבלוג זה

יום ראשון, 6 בנובמבר 2022

רשתות חברתיות : תמונת מצב , נובמבר 2022 : טוויטר

 


בסקירה :

·      הV הכחול , מינויי טוויטר בתשלום החל לפעול

·      לקראת סופר-אפליקציה כמו בסין

·       פליטי טוויטר מחפשים בית: 230 אלף משתמשים חדשים בשבוע אחד לMastodon

·       התחרות העיקרית באופק : Bluesky  של ג'ק דורסי ( מייסד טוויטר לשעבר )

·      רקע אודות רשת Mastodon

מאז שסיים את עסקת הרכישה של הרשת החברתית בשבוע שעבר תמורת 44 מיליארד דולר, מאסק עושה מהפכות שם, תרתי משמע - והכניס את העובדים לחרדה. כך למשל, הבוקר (שישי) החלו שם בפיטורים נרחבים, אחרי שמאסק הודיע שכחצי מכוח העבודה בטוויטר יפוטר, ומהחצי השני הוא דורש לחזור לעבוד מהמשרד (הכוונה בהצהרה הייתה לגרום לאנשים לעזוב מרצון). אפילו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן תקף את המיליארדר, וטען כי הוא "קנה פלטפורמה שפולטת שקרים בכל העולם". ( מקור)  

במוחו של מאסק נולד הרעיון העקום לדרוש מיוזרים $8 בחודש על הווי הכחול. רעיון עקום משום שבמקור הווי הכחול נועד להעיד על האותנטיות של היוזר ולהגביר את האמון ברשת. כעת טוויטר משנה את המשמעות ומודיעה שבעצם מעכשיו הווי הכחול מסמן צייצנים ששילמו לפלטפורמה, לא אותנטיות ולא אמין ( גל מור)

מהיום: טוויטר מתחילה לגבות כסף תמורת וי כחול

הרשת החברתית השיקה אמש מנוי פרימיום חדש שיהיה זמין בשלב הראשון בארה"ב, בריטניה, אוסטרליה, קנדה וניו זילנד. בנוסף לקבלת וי כחול, מי שירכוש את המנוי החדש יזכה לסינון פרסומות, אפשרות להעלות סרטונים ארוכים יותר מהמותר והקפצת תצוגת התוכן לראש הפיד של המשתמשים - כל זאת תמורת 7.99 דולרים בחודש (רפאל קאהאן)

 אחרי שבוע של ספקולציות והמוני ציוצים של הבעלים החדש אלון מאסק ומבקריו, המיליארדר החל לגבות כסף על הענקת הווי הכחול, המשמש סימן לכך שפרופיל מאומת ואינו פייק

האפליקציה של הרשת החברתית עודכנה בשבת בלילה כדי שניתן יהיה לשלם את דמי המנוי על האימות. אפליקציית טוויטר באייפון היא בינתיים המקום היחיד בו ניתן להירשם כמנוי לשירות החדש. לאחר התקנת האפליקציה והרשמה, המשתמש יכול לבחור לקבל את הווי הכחול עבור תשלום של 7.99 דולר בחודש.

תשלום המנוי בטוויטר מספק עוד מספר יתרונות מעבר לסימן האישור. למשתמשים המשלמים יוצגו "חצי מהפרסומות שמוצגות למשתמשים מן המניין", אפשרות להעלות סרטונים ארוכים יותר והקפצת תצוגת התוכן לראש הפיד של המשתמשים, דבר ששמור בדרך כלל רק לתוכן "איכותי", כלומר כזה שמייצר עניין בקרב צרכני טוויטר.

בשלב הראשון שירות המנוי יהיה זמין למשתמשים בארה"ב, בריטניה, אוסטרליה, קנדה וניו זילנד. "מהרגע שנבחן את השירות ונראה שהוא עובד, נתחיל לתרגם אותו ולהפיץ אותו ברחבי העולם", צייץ מאסק אמש (שבת). לדבריו, השירות צפוי להגיע להודו בעוד כחודש, אך הוא לא התייחס למדינות נוספות.

לטוויטר כבר היה מנוי בתשלום בשם Blue שאיפשר למשתמשים לקבל גישה לתכונות פרימיום נוספות כגון האפשרות לבטל ציוצים למשל, לשמור סימניות לציוצים, לאגד סדרות ציוצים בפורמט שקל יותר לקרוא וכן להתאים אישית את העיצוב של האייקונים באפליקציה של המשתמש. המנוי עדיין זמין במדינות מסוימות ב-4.99 דולר לחודש, עם זאת לא ברור עדיין האם המנוי החדש יחובר לשירות המנויים הקיים או יופעל במקביל. ( מקור , רפאל קאהאן , עיתון גלובס)

 ההשראה החדשה לציפור הכחולה מגיעה מסין

דניאל אופיר, שמעיד על עצמו כמכור לציפור הכחולה, שוחח עם העיתונאי ד"ר יובל דרור, חוקר טכנולוגיה ומגיש הפודקאסט "עושים טכנולוגיה" ועם יובל ויינרב מייסד שותף בחברה לליווי סטרטאפים ומנחה ההסכת "להבין את סין". יחד איתם הוא מנסה להבין את המשמעויות של הפיכת טוויטר לעסק הפרטי של מאסק ושל התוכניות שלו לבנות באמצעותה סופר אפליקציה. 

האזינו להסכת עוד יום עם דניאל אופיר

החזון של מאסק לבנות את הגרסא המערבית לסופר-אפליקציה המהוללת של טנסנט - שמיליארד סינים מנהלים את חייהם דרכה.

מאסק מצהיר שהוא רואה לנגד עיניו כמודל את הסופר-אפליקציה המצליחה והמתקדמת ביותר בעולם. והיא כמובן לא של גוגל,אפל או פייסבוק - אלא וויצ׳אט, הסופר-אפ של טנסנט.

אז מה זה אומר בעצם, סופר-אפליקציה? Super-app

זה נעשה ע״י הפיכת האפליקציה וויצ׳אט, שבמקור היתה שילוב של רשת חברתית עם שירותי תקשורת ומסרים מיידיים - לפלטפורמה שכל חברה יכולה (ובפועל אם רוצה להתחרות כמו שצריך - די חייבת) לבנות מיני-אפליקציה שחיה לגמרי בתוך וויצ׳אט ומנגישה את מוצריה או שירותיה למשתמשים דרך וויצ׳אט.

צריך להזמין תור לרופא? תפתח וויצ׳אט. מזמין מונית? וויצ׳אט. מתארגן על רכישה קבוצתית מוזלת של מוצר כלשהו? וויצ׳אט יסגור לך פינה יחד עם חברים נוספים שלך, או כאלה שגרים לידך. רוצה לשלם את החשבונות לעירייה ? וויצ׳אט. רוצה לשלוח לחבר שלך מתנה/״מעטפה אדומה״ לכבוד החג? וויצ׳אט

רוצה לקרוא את המגזין החביב עליך? וויצ׳אט. וגם כמובן - רוצה לשלוח הודעה לחבר, או להתקשר לחברה, או לשתף בתמונות מהטיול האחרון שעשית ? וויצ׳אט. ואת הכל עוטפים התשלומים הדיגיטליים של וויצ׳אט פיי, והעובדה שכל התשלומים שלך בעולם הפיזי, מחנות יוקרה ועד באסטה של מוכר גרביים בשוק...

וכמובן שכל התשלומים אונליין - הכל קורה דרך וויצ׳אט והארנק הדיגיטלי שלך. מה שזה יוצר זו אפליקציה שהסיני הממוצע מנהל כמעט כל אלמנט בחיים שלו - דרכו. בריאות, חינוך, עבודה, קניות, מדיה ובידור - הכל בוויצ׳אט. מעל 4 שעות ביום מבלה הסיני הממוצע באפליקציה של וויצ׳אט.

נכון לפחות ללפני שנתיים בערך זה היה נתון גבוה יותר מהזמן שבילה אמריקאי ממוצע ביוטיוב+פייסבוק+טוויטר. וזה מה שמאסק רוצה ליצור ב-X, הסופר אפליקציה המתוכננת שלו. טוויטר לבדה כמובן לא מספיקה ליצירה של דבר כזה, אבל מאסק מעריך שהיא מקצרת לו את הדרך לשם ב 3-5 שנים.

מקור וקרדיט : יובל ויינרב , סקירה בטוויטר ( קישור)

פליטי טוויטר מחפשים בית: 230 אלף משתמשים חדשים בשבוע אחד לMastodon

 האנדרלמוסיה הטוויטרית כללה בהתאם סערה מתגברת של קללות וביטויים מלאי שנאה, וגרמה ללא מעט משתמשים לא רק להתבאס על הרשת שאהבו וכעת נראה כי משנה את פניה, אלא גם לצאת ולחפש לעצמם פלטפורמה אחרת לכלות בה את זמנם. הרשת החברתית הלוהטת של הרגע, בכל הנוגע לקליטת פליטי טוויטר לפחות, היא Mastodon.  בניגוד לאינסטגרם ופייסבוק הרשת, הזו לא נמאת בשליטה של חברה מסחרית, והשימוש בה חינמי ונטול פרסומות.

הרשת הוקמה ב-2016 על ידי איגון רוצ'קו, ממומנת באמצעות גיוס המונים וכללה עד לאחרונה כמה מאות אלפי משתמשים, רובם אירופאים. אלא שבשבוע האחרון חווה הרשת צמיחה משמעותית: רוצ'קו סיפר בעצמו השבוע כי הרשת ראתה יותר מ-230 אלף משתמשים חדשים מאז 27 באוקטובר, יממה לאחר שאילון מאסק צעד למשרדי טוויטר עם כיור ושינה את שם המשתמש שלו ל"צ'יף טוויט" בצעד שעורר פניקה בקרב לא מעט משתמשים (מקור,  איתן לשם)


בעוד חוויית המשתמש הבסיסית של מסטודון נראית תחילה כמו חיקוי ישיר של טוויטר, ההבדלים הדקים יכולים להתגלות כמשמעותיים למדי. החשוב ביותר הוא טבעה של הרשת – בעוד טוויטר היא רשת ריכוזית ואחידה המנוהלת בידי תאגיד אמריקאי אחד שמחזיק בסמכות על כל הרשת, מסטודון היא רשת מבוזרת. אף גורם, גם לא רוכקו, לא יכול להחליט שום דבר באופן גורף עבור כל הרשת. כל שרת יכול לבחור לאמץ או לדחות כל פיסת טכנולוגיה וכל כלל קהילתי של צוות מסטודון.

ניהול הקהילות במסטודון נעשה על בסיס קהילתי. פייסבוק וטוויטר מחליטות באופן שרירותי למדי להרחיק או להחזיר משתמשים, כביכול על בסיס חוקי השימוש באתר. בפועל החסימות בפייסבוק כנראה מתבצעות בעיקר באופן אוטומטי על בסיס בינה מלאכותית קלוקלת ומספר הדיווחים המתקבלים, ובטוויטר נראה שהכללים נאכפים רק כאשר מופעל לחץ על החברה בידי גורמים כאלו ואחרים. במסטודון, אפשר להשתיק או לגרש משתמש משרת יחיד, אבל אין דרך למנוע ממנו להירשם דרך שרת אחר. אם מתבצעת חסימה שרירותית, האחראים לכך הם מנהלי השרת, ואפשר ליידע על כך את כל הרשת בקלות.

כל שרת מסטודון מקיים קהילה משלו עם חוקים משלה בתוך הרשת הרחבה יותר. כדי למנוע מצב בו מתקיים "מערב פרוע" של שרתים חסרי-חוקים שהמשתמשים בהם חופשיים לתקוף משתמשים אחרים ברחבי הרשת הפדרטיבית, מנהלי שרתים יכולים לחסום שרת אחר בשלמותו, ומנהלי שרתים אחראיים מתקשרים ביניהם ברציפות כדי להתעדכן על פעילות פוגענית כדי לחסום את השרתים המסוכנים מבעוד מועד.

מקור

 Bluesky       של ג'ק דורסי ( מייסד טוויטר לשעבר )

Bluesky   אמנם עדיין בגרסת בטא, וניתן בינתיים רק להיכנס לרשימת ההמתנה לאתר, אך בבסיסה עומד פרוטוקול עבור רשתות חברתיות, שהחברה למעשה תאגד את כולן – כל אחת והייחודיות הקהילתית שלה – לכדי פלטפורמה אחת, מבוזרת וללא שליטה של אדם אחד על הנעשה בה. למעלה מ-30 אלף נרשמו לרשת החברתית החדשה של מייסד טוויטר היוצא בימים האחרונים, מפחד מאימת השליט החדש של טוויטר. לא רק השמאל הישראלי, כאמור, מרגיש בימים אלה את תהפוכות החיים ( מקור)      

 ראו גם:

Decentralized social network Mastodon grows to 655K users in wake of Elon Musk’s Twitter takeover

 

How to Find Your Twitter Friends on Mastodon

If you're pondering a move to the decentralized social network, here's how to find the people you know and want to talk to.

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

לקט nידעני מס' 18 , 27 למרץ 2024

הלקט המידעני ה-18, כמו קודמיו, נועד להקנות לכם תמונת מצב מעודכנת של תחומי המידענות , ניהול התוכן , מנועי החיפוש והספריות והוא מבוסס על איסוף...