חפש בבלוג זה

יום רביעי, 14 באוגוסט 2024

התרחבות משמעותית של הרשת האקדמית ResearchGate ומסקנות מההתנסות בחיפוש מידע

 


כמידען העוסק באיסוף מידע מחקרי בתחומי החינוך והלמידה המקוונת , שמתי לב בשנה האחרונה לקפיצה הגדולה של הרשת החברתית האקדמית 
ResearchGATE  הן מבחינת מקורות המידע האקדמאיים הזמינים במכלול נושאים והן מבחינת היקף האקדמאיים בעולם המתחברים אל רשת אקדמאית זו .

ResearchGate  - רשת חברתית אירופאית עבור מדענים וחוקרים לשיתוף מאמרים כוללת עתה כבר 160 מיליון פריטי ידע ומאמרים אקדמאיים . זוהי הרשת החברתית האקדמית הגדולה ביותר במונחים של משתמשים פעילים והיא משאב מידע חשוב לדליית מידע .

נכון לשנת 2023, יש לה יותר מ-18  מיליון משתמשים, כשבסיסי המשתמשים הגדולים ביותר שלה מגיעים מאירופה ומצפון אמריקה.

לכל אחד מחברי האתר יש פרופיל משתמש ואליו הוא יכול להעלות מחקרים, כולל מאמרים, נתונים, פרקים, תוצאות שליליות, פטנטים, הצעות מחקר, שיטות מחקר, מצגות וקוד מקור תוכנה. משתמשים עשויים גם לעקוב אחר הפעילויות של משתמשים אחרים ולהשתתף איתם בדיונים. משתמשים יכולים גם לחסום אינטראקציות עם משתמשים אחרים.

המתחרים של ResearchGate כוללים את Academia.eduGoogle Scholar  וMendeley

ההתפתחות המהירה של ResearchGATE  נובעת הן מהשקעות עתק בתוכנה הסמנטית שלה ( 55 מיליון דולר רק בשנתיים האחרונות) והן מתוך נכונות להתמודד מול המו"לים המדעיים הגדולים בעולם מבחינת שירותי מידע וזמינות של מחקרים מדעיים .

הרשת המחקרית ResearchGate הוקמה ב2008 ע"י שני רופאים Dr. Ijad Madisch and Dr. Sören Hofmayer,  ומדען מחשבים מוכשר מאד בשם Horst Fickenscher.

 החיפוש המשולב

מדובר על חיפוש משולב במאגר הכולל כ160 מיליון מסמכים .

 יכולות דליית המידע מנקודת מבט מידענית ומנקודת מבט החוקר

כאשר עורכים חיפוש ברשת Researchgate ניתן למיין את הממצאים עפ"י חוקרים מובילים בתחום , עפ"י נושאים וקטגוריות , עפ"י מוסדות מחקר מתמחים בתחום שביצעו מחקרים בתחום המבוקש וגם על פי  reviews  קיימים בתחום.

פיתוח חווית משתמש במערכת הממשקים של  Researchgate

מומחי המחשב העובדים במערכת  של  Researchgate  הצליחו בשנים האחרונות לייצור שילוב מוצלח של מאפיינים הקיימים ברשתות כמו פייסבוק , טוויטר ולינקדין כך שהחוקר האקדמאי יכול להנות ממערכת מידע חדשנית המעדכנת אותו אודות מחקרים דומים בתחומו ועוד ממצאי מחקרים חדשים בתחומי מחקר קרובים לו

ערכתי חיפוש מתקדם במנוע החיפוש של  Researchgate בנושא שאני מתעניין בו:  "פלטפורמת למידה מקוונת מסוג LMS עם מרכיבים של בינה מלאכותית ( AI  )" וקיבלתי שורה של מחקרים מעודכנים מהשנתיים האחרונות .

 

 השוואה למאגרי מידע כגון גוגל סקולר  Scholar.google

ברשת האקדמית ResearchGate מצאתי פחות ציטוטים מאשר Google Scholar, אך יותר מ-Scopus ו-Web of Science.  

כלומר, ResearchGate הראה יותר ציטוטים מאשר WoS וגם Scopus.

עם זאת , ב ResearchGate הצלחתי להשיג יותר מאמרים בטקסט מלא  full text   גם ע"י פנייה ישירה ברשת הזו לחוקרים ולכותבים .



 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התנסות בתוכנות AI לתמצות מאמרים , מי זכה ?

  אחד המרכיבים של עבודת המידען הוא תמצות וסיכום מאמרים ולאחרונה החלו להתפתח כמה כלי דיגיטליים מבוססי AI המסוגלים לתמצת ולסכם מאמרים . התנסת...