חברת
OpenAI פיתחה מנוע חיפוש חדשני המבוסס על בינה מלאכותית, אשר נועד לשנות
את האופן שבו אנו מחפשים מידע ברשת. בניגוד למנועי החיפוש המסורתיים, מנוע החיפוש
של OpenAI מאפשר אינטראקציה טבעית יותר עם המידע,
בדומה לשיחה עם אדם.
המנוע
של OpenAI משתמש בטכנולוגיות מתקדמות של עיבוד שפה
טבעית (NLP) כדי להבין את השאילתה שלך ולספק לך את
התוצאות הטובות ביותר. הוא מסוגל לזהות את המילים המפתח, את הקשר ביניהן ואת
הכוונה הכללית של השאילתה.
ההבדל
העיקרי בין המנוע של OPENAI לבין מנועי חיפוש מסורתיים הוא שבמקום לספק רשימת
אתרים,
ChatGPT מסוגל להיכנס לתוך אתרים אלו, לזהות את
המידע הרלבנטי לשאילתה, לשאוב ולעבד אותו לכדי טקסט קצר ומסכם. כשנשאל אותו איפה
אפשר לצאת לאכול בתל אביב ביום שישי, הוא לא יביא קישורים לאתרי המלצות, אלא ייצר
טקסט עם הצעה למסעדות אפשריות ותיאור של כל אחת מהן. אם נבקש מידע על אירוע חדשותי
מסוים, הוא לא יציג רשימה של כתבות מאתרי חדשות, אלא כתבה שמסכמת את ההתפתחויות
האחרונות ( עומר
כביר , 4 לנובמבר 2024 ) .
יכולות עיקריות של
מנוע החיפוש החדש של OPENAI
•
התאמה אישית: המנוע יכול להתאים את התוצאות שלך בהתאם להיסטוריית החיפושים
שלך והעדפותיך.
• תשובות מפורטות ומותאמות אישית: מספק תשובות ישירות
ומקיפות, תוך התייחסות להקשר של השאילתה.
מה מיוחד במנוע החיפוש החדש?
• חיפוש שיחתי: במקום להזין מילות
מפתח, אתה יכול לשאול שאלות באופן טבעי ולקבל תשובות מפורטות ומותאמות אישית.
• הבנה עמוקה של השאילתה: המנוע מסוגל
להבין את ההקשר של השאילתה שלך, כולל ניואנסים ושאלות המשך, ומספק תוצאות
רלוונטיות יותר.
מנוע
החיפוש של OpenAI
מציג פוטנציאל גדול לשנות את האופן שבו אנו מחפשים מידע. עם זאת, חשוב להיות
מודעים למגבלות שלו ולהשתמש בו בביקורתיות.
כמה מהחסרונות
העיקריים של מנוע החיפוש של OpenAI:
1. זמינות
מוגבלת - המערכת אינה זמינה לכל המשתמשים בכל המדינות
2. מגבלות
שפה - יעילות נמוכה יותר בשפות שאינן אנגלית
3. עלות
- בניגוד לגוגל שחינמי לחלוטין, חלק מהשירותים של OpenAI דורשים תשלום
4. מאגר
מידע מוגבל - בהשוואה לגוגל, המאגר קטן יותר ומכיל פחות מידע היסטורי
5. אמינות
- לעיתים עלול לספק מידע לא מדויק או "הזיות" (hallucinations) כמו מודלי AI
אחרים
6. היעדר תכונות מתקדמות - חסרות
תכונות רבות שקיימות בגוגל כמו:
·
חיפוש תמונות מתקדם
·
חיפוש וידאו
·
מפות
·
כלים לסינון תוצאות מתקדם
·
חוסר שקיפות - לא תמיד ברור מהיכן מגיע
המידע ומה המקורות
ציטוטים: בעוד ש-ChatGPT
Search מספק קישורים למקורות, הוא לא תמיד מצטט אותם ישירות
בתגובות שלו, שחלק מהמשתמשים מוצאים אותם לא מהימנים למחקר.
זיכרון הקשר מוגבל: נכון
לעכשיו, כל חיפוש חדש מתחיל ללא זיכרון של אינטראקציות קודמות, אלא אם כן הפניה מפורשת
על ידי המשתמש ) מקור)
.
הסיבה העיקרית
לירידה בשימוש במנוע החיפוש החדש של OpenAI (ChatGPT Search)
היא חוסר היעילות שלו בטיפול בחיפושים קצרים שהם הנפוצים ביותר בשימוש
יומיומי.
אלו הם חיפושים
של מילים בודדות או ביטויים קצרים שמשתמשים מבצעים באופן תדיר, כמו "תוצאת משחק",
"מזג אוויר", או "שעות פתיחה של חנות" (מקור)
השפעה על חוויית המשתמש
חוסר
היכולת לטפל ביעילות בחיפושים אלה גורם לתסכול משתמשים ומקשה על השימוש היומיומי ב-ChatGPT
Search
זה
מוביל רבים לחזור לגוגל עבור חיפושים פשוטים וקצרים.
אין ספק
כי SearchGPT מהווה התקדמות
משמעותית בטיפול בשאילתות מבוססות ידע, אך רחוק מלהחליף את גוגל, במיוחד בחיפוש בתחומי
כלכלה , אתרי מסחר , פיננסים ,
ומידע חדשותי . חוסר היכולת שלו לספק נתונים בזמן אמת, מהווה חסרון משמעותי.
יתרונות מנוע החיפוש של גוגל
מתי כדאי להשתמש
במנוע החיפוש של גוגל ?
• כאשר
אתם מחפשים מידע ספציפי וממוקד.
• כאשר
אתם מעוניינים להשוות בין מספר מקורות מידע.
• כאשר
אתם זקוקים למידע מדויק ואמין במיוחד.
אחד הדברים היפים
שעשה החיפוש של גוגל הוא לפתוח למשתמשים צוהר לרשת ההולכת וגדלה.
תוצאות החיפוש בגוגל לא היו סוף המסע אלא תחילתו. נקודת יציאה למשלחת חיפוש וגילוי
שהובילה למקומות מפתיעים ונפלאים שהיה קשה לגלות לבד. גוגל עיצבה את הרשת המודרנית
ככזו ששמה במרכז את איכות התוכן, וכמקום שבו גם שחקנים קטנים יכולים להגיע לראש
תוצאות החיפוש.
חיפוש ChatGPT ומוצרים דומים הם ההפך המוחלט. זו לא תחילת
המסע, אלא יומן הסיכום של המשלחת. כל המידע מוגש על מגש של כסף, מעובד ולעוס ללא
צורך במאמץ נוסף. כן, יש קישורים למקורות המידע, אבל סביר להניח שרק מעטים יטרחו
ללחוץ עליהם. למה להם? כל מה שהם צריכים כבר שם בחלון השיחה עם ChatGPT ( עומר
כביר , 4 לנובמבר 2024 ) .
היתרון העיקרי של מנוע החיפוש גוגל : מערכת איסוף מידע מבוססת
"זחלני רשת" "
(Crawlers)
"העכבישים" של גוגל
אפשר
לקרוא להם גם "זחלנים" (Crawlers) " או
"עכבישים" (Spiders). הם
בעצם מזדחלים ברחבי האינטרנט ומדווחים לגוגל את מה שהם מגלים בדרך.
הזחלנים
האלה מסתובבים חופשי באינטרנט, עוברים מדף לדף, סוקרים אותם ושולחים לגוגל את
המידע לתיוק. התיוק הזה נקרא "לאנדקס" או "אינדוקס" מאנגלית to index
העכבישים
למעשה עוקבים אחרי קישורים פנימיים וחיצוניים,
מוצאים ועוד ועוד דפי אינטרנט וככה האינדקס של גוגל גדל כל הזמן.
* בגוגל יש כיום למעלה מ-140 טריליון דפים
מאונדקסים!
האופן
שבו הזוחלים קוראים את האתרים ואופן שבו הם עוברים מאתר לאתר רלוונטי על מנת להבין
כיצד גוגל רואה את האתר שלנו.
חשוב
להבין שהזוחלים האלה לא רואים את האתרים והדפים השונים כמו שאנחנו רואים אותם
באופן ויזואלי דרך הדפדפן. הם בעצם מסתכלים מתחת למכסה המנוע של האתר וקוראים את
קוד שממנו הדפים בנויים.
HTML היא
השפה הבסיסית שעליה מבוססים רוב אתרי האינטרנט.
גם
אתרים הבנויים בפלטפורמה מבוססת PHP (וורדפרס למשל) או ASP ואחרות
– בסופו של דבר מייצרות עמודי HTML הנגישים
לסריקה של גוגל.
מקור
וקרדיט :
וכאן
מצאתי לנכון להוסיף מניסיוני כמידען כי לגוגל יש גרסה מתקדמת של מנוע
חיפוש הידועה בשם GOOGLE ADVANCED SEARCH , כלומר חיפוש
מורכב המאפשר ביצוע חיתוכים בין מילות מפתח על פי מסננים שונים כגון
תאריך , האתר ועוד .
אנו המידענים משתמשים בגרסה זו שאין לה תחליף ואפילו קצה של תחליף במנוע החיפוש של חברת OPENAI
הנה מה שכתבתי בזמנו על
כך ( קישור)
אפשרויות בחיפושי גוגל מתקדם שאין בכלל במנוע החיפוש של OPENAI:
·
חיפוש
לפי מיקום: אפשרות להגביל תוצאות
למיקום גיאוגרפי מסוים
·
חיפוש
מילים קרובות: שימוש ב-~ לפני מילה
כדי למצוא גם מילים נרדפות לדוגמה: ~מכונית יחזיר גם תוצאות עם "רכב",
"אוטו" וכדומה
·
חיפוש
בתאריכים מסוימים: אפשרות להגביל תוצאות
לטווח תאריכים ספציפי
ב-1
באוגוסט גוגל הודיעה על אלגוריתם חדש שמנסה
לשפר את ההבחנה של מנוע החיפוש שלה בין מידע שנשאר שימושי לאורך זמן ובין
מידע שהופך במהירות להיות לא עדכני.
הבחנה
זו באה לידי ביטוי ב-featured
snippets שמציג
מנוע החיפוש בראש תוצאות החיפוש – מאפיין שמבליט דפים שהמערכת מחליטה שקרוב לוודאי
כוללים את המידע המבוקש. הודות לאלגוריתם החדש מאפיין ה- featured
snippets יהיה
עדכני ורלוונטי כאשר השאילתה תצדיק זאת.
AI Overviews
היישום
החדשני Google’s
AI Overview של גוגל אוסף מידע ממקורות שונים כדי לתת תצוגה
מאוזנת. לדוגמה, בחיפוש אחר תה ירוק, גוגל משתמשת במידע מכתבי עת רפואיים, אתרי תזונה
ומחקרים מדעיים.
תוצאות החיפוש
הרגילות אינן מוחלפות - אם תגללו למטה, תוכלו לראות את רשימת הקישורים הרגילה, כך שתוכלו
לקבל סקירה מהירה תחילה ולאחר מכן לצלול עמוק יותר אם תרצו פרטים נוספים ממקורות ספציפיים.
AI
Overviews, a feature that summarizes search results, were deemed more
effective by 71% of Google users.
במקום
להזין לגוגל שאלה אחת מדוייקת, ולנסות לקלוע בדיוק למילות המפתח כמו שהתרגלנו
בעשורים האחרונים, תוכלו פשוט לשאול את השאלה בשפה טבעית ורגילה במנוע החיפוש של
גוגל (או אפילו 10 שאלות בתוך שאלה אחת) – ומנוע החיפוש של גוגל עם ג'מיני ייצר
לכם מעין סיכום או AI Overview של כל
הלינקים והמידע שהוא ישיג.
ג'מיני,
שנמצא בלב הפיצ'ר החדש, הותאם ספציפית עבור מנוע החיפוש, והוא מתנהג כמו סוכן AI עבורכם , כלומר הוא מפרק את השאלה הארוכה
שלכם לתתי-שאלות, מבין אילו בעיות הוא אמור לפתור ובאיזה סדר, משתמש במידע שיש
לגוגל כדי לייצר תשובה מסודרת: "מה שהיה לוקח לכם דקות או שעות יכול לקרות עם
גוגל תוך שניות", הוסיפה ריד וכינתה את התהליך: ""גוגל תגגל עבורכם".
הפיצ'ר החל בתור "ניסוי" עבור משתמשים ב-Labs של גוגל בחודשים האחרונים, שם הוא נקרא Search Generative Experience, וגוגל אומרת כי השתמשו בו כבר מיליארדי פעמים.
עכשיו מכריזה החברה שהוא יהיה זמין בשלב
הראשון לכל משתמשי גוגל בארצות הברית, ועד סוף השנה הוא יהיה זמין עבור כמיליארד
משתמשים ברחבי העולם. ריד הדגישה כי למרות שמדובר בפיצ'ר סופר-שימושי, הם לא
יתחילו לייצר AI Overview לכל
חיפוש, בייחוד לא עבור מי שפשוט כותבים את המילה "ספוטיפיי" או
"נטפליקס" כדי להגיע לעמוד הכניסה לחשבון שלהם (
מקור) .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה