מאת:
עמי סלנט , מידען
מזה
כ10 שנים אני עוקב וחוקר את המאפיינים וההתפתחויות של רשתות חברתיות באינטרנט , גם
באמצעות כמה וכמה קבוצות פייסבוק ודפי פייסבוק שאני מנהל, וגם בעזרת עמיתים
שמנהלים גם הם דפים וקבוצות בפייסבוק וגם באמצעות חשבונות שלי בטוויטר , לינקאדין
ובאינסטגרם.
מבוא
חשיפה
אורגנית (Organic Reach) ברשתות
החברתיות מתייחסת למספר הגולשים שנחשפו לתוכן (פוסט, תמונה, סרטון וכו') מבלי
שהושקע כסף בקידום ממומן או פרסום בתשלום. זוהי החשיפה שמתרחשת באופן טבעי כתוצאה
מהופעת התוכן בפיד של משתמשים, בעקבות מעורבות (לייקים, תגובות, שיתופים) או חיבור
ישיר לחשבון, לדף או לקבוצה ( מקור)
.
עקרונות החשיפה האורגנית
- חשיפה
אורגנית, בשונה מחשיפה ממומנת, אינה דורשת השקעה כספית.
- האלגוריתם
של הרשתות החברתיות (בעיקר פייסבוק ואינסטגרם) קובע לאילו משתמשים תוצג כל
פיסת תוכן,
- האלגוריתם
של הרשתות החברתיות הוא זה שמחליט אילו פוסטים יופיעו בפני משתמשים, למי וכמה
פעמים, וכך משפיע ישירות על רמת החשיפה האורגנית של תכנים. האלגוריתם פועל
לפי סדרה של קריטריונים ("סיגנלים")—כגון כמות התגובות, הלייקים
והשיתופים, איכות הקשר בין המשתמש לעמוד/יוצר, סוג התוכן (וידאו, תמונה או
טקסט), ועד כמה התוכן חדש ורלוונטי למשתמש (מקור)
.
הירידה החדה בשנה האחרונה בחשיפה האורגנית ברשתות חברתיות
טווח
החשיפה האורגנית ברשתות החברתיות צנח
ב-62% תוך 3 שנים בלבד. תור הזהב של המדיה החברתית שבו כל פוסט הגיע לעוקבים ולקהל
היעד שלך הולך ודועך.
טווח
החשיפה ( Organic
reach) לפוסטים של פייסבוק כל הזמן בירידה.
בחודשים
האחרונים נרשמת ירידה משמעותית בחשיפה האורגנית בקבוצות פייסבוק, תופעה המעידה על
שינויי אלגוריתם והגברת התחרות על תשומת הלב בפיד. החשיפה הממוצעת לפוסט אורגני
בקבוצת פייסבוק עומדת כיום על בין 1% ל-2% בלבד—משמעותית פחות ממה שהיה בשנים
קודמות (
מקור)
סיבות מרכזיות לירידה בחשיפה:
- שינויים
באלגוריתם: האלגוריתם
החדש של פייסבוק ב-2025 נותן עדיפות לפוסטים שמייצרים מעורבות מהותית (תגובות, שיתופים, דיונים),
ומפחית משמעותית תכנים שאינם מעוררי אינטראקציה (מקור)
- הצפת
תוכן (Content Saturation): המספר
העצום של פוסטים שמועלים כל דקה מייצר תחרות עזה על חשיפה, וכתוצאה מכך
פוסטים של קבוצות רבות פשוט "נבלעים" בפיד (
מקור)
- דגש
על שיתופים בתשלום: פייסבוק
ממשיכה לדחוף בעלי קבוצות ומנהלי תוכן לפרסם בתשלום ולקדם פוסטים ממומנים,
ומגבילה את החשיפה האורגנית כדי להגדיל את הכנסות הפרסום (
מקור)
דגשים מהשטח
- מנהלי
קבוצות פייסבוק מדווחים על צניחה דרסטית בחשיפה:
מקבוצות של אלפי חברים לעשרות בודדות של נחשפים לפוסט, גם כאשר הקבוצה מאוד
פעילה (
מקור) .
- האלגוריתם
בקבוצות אינו עקבי—לעיתים נחשפים 1% מהחברים ולעיתים 2%, ללא אפשרות חיזוי
מדויקת (מקור)
.
אילו
סוגי פוסטים מקבלים כיום עדיפות מבחינת
חשיפה אורגנית באלגוריתם של פייסבוק ?
סוגי
פוסטים שמקבלים עדיפות
- וידאו
קצר Reels ו-Storyסרטונים קצרים, אותנטיים,
מקוריים וחווייתיים (15–60 שניות) עם מסר ברור עובדים מצוין.
סרטונים אלו מובילים לאחוזי מעורבות גבוהים ומוצגים בקידום הפיד והקבוצות. - סקרים,
שאלות ודיונים:
פוסטים מזמינים שמחוללים שיח—סקרים, מבחנים, ושאלות פתוחות—זוכים לעדיפות כי הם יוצרים תגובות ודיונים בקהילה ( מקור) - פוסטים
אינטראקטיביים (Polls, Quizzes):
פוסטים שמצריכים פעולה מהגולש—הצבעה, חידון, שיתוף חוויה—מעלים את ערך הפוסט באלגוריתם ( מקור) .
מה המצב ברשתות חברתיות אחרות ?
החשיפה
באינסטגרם יחסית יותר גבוהה 9.4%
ברשת
לינקאדין : 5.3%
החשיפה האורגנית בלינקדאין גבוהה יותר בהשוואה לפייסבוק,
במיוחד עבור תכנים מקצועיים וממוקדים, אך גם בלינקדאין מסתמנת ירידה הדרגתית
בחשיפה האורגנית בשנים האחרונות בעקבות שינויים באלגוריתם וקידום תכנים ממומנים.
עדיין, הפלטפורמה נהנית ממעורבות משמעותית יחסית—בעיקר עבור פוסטים שמייצרים ערך,
דיון מקצועי ותגובות אמיתיות בין משתמשים.
בשנים האחרונות לינקדאין מקדמת יותר תכנים ממומנים, מה
שמוביל להאטה מסוימת בחשיפה האורגנית מי שמפרסם תכנים ללא תקציב ממומן יוכל להגיע
בממוצע ל-5%–10 מהעקבים שלו, לעומת 1–2% בלבד בפייסבוק (
מקור) .
לסיכום: הירידה בחשיפה האורגנית בקבוצות פייסבוק
היא מגמה רחבה, תוצאה של שינויים יזומים באלגוריתם, ריבוי תכנים והעדפה הולכת
וגוברת של קידום ממומן.


אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה