חפש בבלוג זה

יום חמישי, 17 במאי 2018

מה שלמדתי בכנס מידע 2018 :חדשנות דיגיטלית בפרוייקט בן- יהודה

מתוך הרצאתה של שני אבנשטיין ,   כנס מידע 2018 , מלון הילטון תל אביב , 15 למאי 2018

 פרוייקט בן-יהודה הקדים את כולם , את הוויקיפדיה, הפייסבוק ואחרים, והיום יש להם מיליון כניסות לחודש !!



בשנת 1999, אסף ברטוב, איש תוכנה ישראלי, החל להקליד בהתנדבות שירה עברית. לימים הצטרפו אליו מתנדבים נוספים שנענו להודעה קטנה שפרסם בתחתית השירה שהעלה לרשת, וכך נולד פרויקט בן-יהודה.

הפרויקט שואב את השראתו מפרויקט דומה בשפה האנגלית (ולימים גם בשפות נוספות) הנקרא פרויקט גוטנברג יוזמה של ד"ר מייקל ס’ הארט המנוח. הנה קישור למידע נוסף אודות הפרויקט הלועזי באתר הרשמי של פרויקט גוטנברג.

מטרות פרויקט בן -יהודה הן שימור היצירות העבריות, הנגשת היצירות לציבור הרחב, וחשיפת היצירות לקוראים חדשים ועידוד העיסוק בהן. האתר משמש סטודנטים, חוקרים, מורים, תלמידים, וחובבי ספרות באשר הם, ונהנה מכמליון צפיות בכל חודש מישראל ומרחבי העולם.

במאגר של אתר בן יהודה יותר מ1000 יצירות מלאות בעברית.


פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי, ובמסגרתו פועלים מאות מתנדבים ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית, והנגשתן לציבור במאגר יצירה עברית, חופשי בשימוש וחינם אין כסף, באמצעות אתר אינטרנט. 

הם סורקים ספרים נדירים . הם מגלים הרבה טקסטים ספרותיים איכותיים שהיו חבויים ולא פורסמו ומעלים אותם בפעם הראשונה לאתר שלהם באינטרנט. יש שיתוף פעולה רב עם הספריה הלאומית לאיתור ספרים נדירים וניתן לראותם באתר פרוייקט בן יהודה. 

לאחר 18 שנות פעילות, פותח אתר תוכן חדש לפרויקט בן-יהודה, שיש בו חדשנות דיגיטלית
  • ניתן לראות מיד בכניסה לאתר מי הם היוצרים הנקראים ביותר באתר . 
  • ניתן לראות באופן ברור מיון של יצירות עפ"י סוגה, 
  • ניתן לראות את 10 היצירות הנקראות ביותר בחודש ועוד .




בתכנון לשנה הקרובה :

שכבות ביאור והערות – קוראים וחוקרים מבקשים לקבל דרך להוסיף הערות, פרטיות או פומביות, ליצירות. הערות יכולות לספק ביאורים למלים או צירופים קשים, להוסיף מידע והקשרים היסטוריים, או להעלות שאלות וספקות לגבי הטקסטים באתר.

יצירת מערכת לניהול משתמשים – המערכת תאפשר יצירת רשימות קריאה ע"י משתמשים, כך שכל משתמש יוכל ליצור אנתולוגיה משלו מתוך כל היצירות המופיעות באתר, לייצא את האנתולוגיה (למשל כקובץ PDF או כספר אלקטרוני), או לשתף אותה במדיה חברתית או בדואל. 

כמו כן תאפשר המערכת הוספת תגיות והמלצות ליצירות, סימון יצירות אהובות, ואפשרות של סימניות אישיות ליצירות שונות אותן קוראים במערכת.




4 תגובות:

  1. תוכניות מצויינות. יש לקוות שנראה אותן מתגשמות.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנחנו מאוד מקווים. קיבלנו מענק מיוחד לפיתוח חלק מהתכונות האלה ובשנתיים הקרובות אנחנו עמלים גם על פיתוחן.

      מחק
  2. אין שום סיכוי שיש להם יותר כניסות מויקיפדיה. ככל הנראה יש להם יותר כניסות מכל העולם מאשר כניסות לויקיפדיה העברית, וזהו כמובן חישוב שגוי. יש לחשב כניסות מישראל מול כניסות לויקיפדיה העברית (וברור שלויקיפידיה יש יותר), או כניסות מכל העולם מול כלל הויקיפדיות (וגם כאן אין שום שאלה שישנן יותר כניסות לויקיפדיה). מה שנקרא דיס-אינפורמציה.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום נחום, כשעמי כתב על כך שהקדמנו את ויקיפדיה, הוא דיבר על שנת הקמת הפרויקט (1999) לעומת שנת הקמתה של ויקיפדיה (2001). בוודאי שלוויקיפדיה יש יותר כניסות - היא האתר החמישי בגודלו בעולם. עם זאת, עדיין משמח שלפרויקט בן-יהודה, פרויקט מקומי, בשפה העברית, העוסק אך ורק בספרות, יש כמליון כניסות בחודש. המספר הזה מפתיע רבים אך בעיקר מעודד אותנו להמשיך להתנדב ולפעול לטובת הנגשת נכסי הספרות העברית לטובת הציבור.

      מחק

השבוע בהיסטוריה 2012: אנציקלופדיה בריטניקה מודיעה על הפסקת פרסום גרסאות מודפסות

    הערה : בסקירה גם השוואות בין אנציקלופדיה בריטניקה ולאנציקלופדיית וויקיפדיה בסקירה גם התייחסות לאנציקלופדיה בריטניקה מבחינת התאמה חי...