חפש בבלוג זה

יום שלישי, 8 ביוני 2021

ה-Featured Snippet תיבת המידע בגוגל , האם אפשר לסמוך עליה ?

 


ה"סניפטים" — מסגרות המידע שגוגל הוסיפה לתוצאות החיפושים לפני שבע שנים, מועדים לטעויות. הסניפטים מכילים מידע שהאלגוריתמים מפיקים ממקורות צד שלישי. הם מופיעים מעל ללינקים שצצים בדרך כלל בתוצאות החיפוש של גוגל.

כאשר משתמש שואל שאלה מסויימת בחיפוש, גוגל לבחירתה יכולה להראות את התוצאה כבלוק מיוחד הנקרא Featured Snippet בחלקו העליון של חלון תוצאות החיפוש. אותו Featured Snippet מכיל תקציר של התשובה כאשר זה נלקח מעמוד מסויים ולידו מופיע קישור לאותו עמוד, כתובתו ושם העמוד.

Featured Snippets, בהנחה וקיימים לשאילתא מסויימת, הינם הדבר הראשון אותו המשתמשים רואים כאשר הם מחפשים מילה או ביטוי מסויים. בכל שנה שעוברת הם גם הופכים להיות יותר פופולריים לפי סטטיסטיקות שבוצעו על ידי מספר חברות ואנשים (מקור וקרדיט) .


דוגמא 1 ,חיפוש בגוגל : How big is the earth

 


  דוגמא 2 : חיפוש בגוגל 
כמה תושבים יש בישראל ? 




למי קראתם מכוערת: התשובה שנתן האלגוריתם של גוגל גרמה למהומה בדרום הודו

מי שהקליד במנוע החיפוש את השאלה "מהי השפה המכוערת בהודו" קיבל את התשובה "קאנאדה", המדוברת בפי עשרות מיליונים במדינת קארנטאקה. אחרי שפוליטיקאים במדינה איימו בנקיטת הליכים משפטיים, ענקית האינטרנט נאלצה להתנצל


אף שזו שאלה מוזרה שאינה ניתנת למענה רציני - היא הטרידה לפחות משתמש אחד של גוגל בהודו: "מהי השפה המכוערת בהודו?". כל מי שהקליד את השאלה בשורת החיפוש של גוגל באחרונה קיבל מיד תשובה באדיבות האלגוריתם: שפה ששמה קאנאדה המדוברת בפי עשרות מיליוני בני אדם בדרום המדינה.

רבים מהם לא שמחו לשמוע על כך. כמה פוליטיקאים במדינת קארנטאקה, שבה חיים רוב דוברי הקאנאדה, העלו השבוע לרשתות החברתיות פוסטים זועמים. "אנו ננקוט צעדים משפטיים נגד גוגל בגין השמצת שפתנו היפהפייה", צייץ ביום רביעי ארבינד לימבוואלי, שר היערות של קארנטאקה, איש מפלגת השלטון בראשותו של נרנדרה מודי.

גוגל פירסמה ביום חמישי התנצלות "על אי ההבנה ועל הפגיעה ברגשות הציבור". היא גם מחקה את ה-Featured Snippet, תיבת המידע הנוגעת לשפת הקאנאדה. ואולם הטעות המביכה – ותגובותיהם של לימבוואלי ובכירים אחרים במפלגה השמרנית של קארנטאקה – כבר הספיקו לעורר את תשומת לבה של התקשורת בהודו. ביום שישי היו התוצאות הראשונות בגוגל לשאלה "מהי השפה המכוערת בעולם?" כתבות על התנצלותה של גוגל.

הפרשייה מעידה עד כמה ה"סניפטים" — מסגרות המידע שגוגל הוסיפה לתוצאות החיפושים לפני שבע שנים, מועדים לטעויות. הסניפטים מכילים מידע שהאלגוריתמים מפיקים ממקורות צד שלישי. הם מופיעים מעל ללינקים שצצים בדרך כלל בתוצאות החיפוש של גוגל. החברה מסרה כי על פי נתונים סטטיסטיים של שימוש והערכות של בודקים בתשלום, שיטת הסניפטים פועלת היטב. ואולם היא הודתה שתוכן הסניפטים עלול להיות שגוי או לגלוש לדעות סובייקטיביות. "לעתים תיאורי תוכן באינטרנט עלולים להוביל לתוצאות מפתיעות בשאלות מסוימות", הוסיפה גוגל הודו בהודעת ההתנצלות.


בתחילת השנה התקבל בתשובה לשאלה מדוע גוגל נאסרה לשימוש בסין, סניפט – שמקורו ב"גלובל טיימס", הצהובון הממלכתי הלאומני הסיני – המציין שגוגל עזבה מרצונה את המדינה אחרי שהחליטה שהחוק הסיני "אינו מתיישב עם הערכים הדמוקרטיים לכאורה שלה". בתיבת המידע לא הוזכרה הסיבה שפרסמה גוגל עצמה: מתקפת סייבר שבגינה החליטה להפסיק לפעול בסין. כמו כן לא הוזכר בה שרוב שירותי גוגל חסומים באינטרנט הסיני.

זאת ועוד, גוגל אינה מסוגלת להפיק תשובה אמינה לשאלה, אם היא מקור מידע אמין. החיפוש "האם גוגל משקר לך?", מעלה את הסניפט: "גוגל אינה מספקת תשובות (כך במקור) לשאלות ולכן אינה משקרת". הדברים נלקחו מכתבה בעיתון The Australian שבו צוטט איש עסקים שהאשים את החברה בגניבת תוכן והעלאתו לאתר שלה. הציטוט הופיע בכתבה כהתייחסות עוקצנית לתוצאה הראשונה שמופיעה לחיפוש "האם גוגל אי־פעם משקרת?".

קאנאדה, השפה המכוערת בעולם, על פי הסניפט, נמנית עם משפחת שפות דראווידיות בנות אלפי שנים שמקורן בדרום הודו. אין זו הפעם הראשונה שדוברי השפה מתרעמים על כך שלשונם זוכה ליחס מזלזל. מדינת קארנטאקה שימשה השראה לרומנים וסיפורים רבים שפירסם ר.ק. נאראיאן, אחד הסופרים ההודים הידועים בעולם. סדרת טלוויזיה פופולארית דוברת הינדי שצולמה בשנות ה-80 על פי יצירה שלו הופצה עם תרגום בכתוביות לקאנאדה. אף שנאראיאן כתב באנגלית במקור, אמרו מבקרים כי היה צריך לצלם את הסדרה בשפת הקאנאדה, או לכל הפחות לדובב אותה לקאנאדה. "מדוע לא חשבו על זה?", כתב ב-2012 המבקר פרתיבהא נאנדקומאר. גוגל לא העלה סניפט בתשובה לשאלה הזו.

מקור , עיתון ניו יורק טיימס

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

השוואה מידענית בין יישומי AI: ג'ימיני של גוגל מול ChatGPT מול Copilot AI

  ההשוואה שערכתי בין היישומים הבאים ChatGPT Vs Gemini Vs Copilot AI נעשתה באופן מעשי לצורך יצירת תוכן באתרי האינטרנט שאני כותב ועורך בהם סק...