חפש בבלוג זה

יום רביעי, 30 במרץ 2022

סקירת ספר חדש בעברית על מידענות חקרנית ומודיעין תחרותי

 


סקירת ספר חדש :

אמיר פליישמן , לנצח דרך הרשת : איתור מתוחכם של מידע עסקי באינטרנט ליצירת יתרונות תחרותיים , הוצאת סגול,  2022

 קרא , למד והתעדכן : עמי סלנט , מידען 

ספרו  החדש בעברית של אמיר פליישמן נכתב לאחר אלפי שעות של הרצאות על חיפוש מידע ברשת האינטרנט שהעביר אמיר בשנים האחרונות במקומות שונים בעולם.

אמיר פליישמן הוא הסמכות העולמית בתחום מידע עסקי דרך האינטרנט והוא , ללא ספק,  מומחה מוביל בארץ ובעולם למודיעין תחרותי.

על המחבר:

אמיר פליישמן הוא חוקר,יועץ, כותב ומרצה מוביל בתחום המודיעין התחרותי. מייעץ לחברות רב-לאומיות ולסוכנויות ממשלתיות ומלמד במוסדות אקדמיים ואחרים.  מאמריו התפרסמו בעברית ובאנגלית, הרצאותיו וסדנאותיו  סחפו עשרות אלפי משתתפים. זוכה פרס "מרצה השנה" היוקרתי  של  הארגון הבין-לאומי  ללימודי מודיעין.   

  בצילום למטה: אמיר פליישמן ( משמאל) ואושרי טולדנו (מימין ) באירוע ההשקה המרתק של הספר החדש בספריית מדעי החברה , ניהול וחינוך באוניברסיטת תל אביב  29 למרץ 2022 

לאחר שקראתי בעניין רב את הספר המשובח של אמיר פליישמן,  הבנתי  כי הוא לא רק ספר לתחומי המודיעין התחרותי אלא גם ספר חשוב לתחומי המידענות החקרנית.  מתוך פרקי הספר אפשר ללמוד רבות על תחומי המידענות המתקדמים וספרי המידענות באנגלית בספרייתי מחווירים לעומתו.

מדובר בספר פרקטי והשיטתי ביותר לחיפוש באינטרנט  , מקיף (מעל 400 עמ') וחדשני, הכולל את כל הטיפים והטריקים, הטכניקות, הכלים, ואסטרטגיות החיפוש .

כאמור, הספר אומנם מתמקד בהשגת מידע עסקי באינטרנט , אך הכלים הדיגיטליים והאנליטים הנסקרים בו מתאימים ברובם המכריע להשגת כל סוג של מידע הדרוש לכם ברשת- אישי , מקצועי ואחר. למעשה , תוכלו  להשתמש באותם כלים דיגיטליים וכלי חיפוש כדי להגיע למידע איכותי ועדכני .

הספר של אמיר פליישמן  החל , למעשה, כפרוייקט גמר לתואר שני בניהול מידע וידע באוניברסיטת חיפה בהנחיית פרופסור דפנה רבן 

אודה ולא אבוש , אני כמידען ותיק ומנוסה וכמרצה בשנים 1990-2006  לתואר שני במידענות באוניברסיטת בר אילן , התעדכנתי לא מעט מהספר החדש של אמיר פליישמן .

 מבחינתי כמידען ומנהל תוכן דיגיטלי הפרקים והנושאים הבאים היו מועילים ושיטתיים מאד:

 


הצלבת מקורות מידע ( עמודים 44-47 ) , לא ניתן כיום להסתמך רק על מקור מידע אחד לחקר כל נושא או סוגיה וחשוב להצליב , לפחות בין 3 מקורות מידע .

הצלבת מידע צריכה גם להתבסס על שימוש בכמה מנועי חיפוש ולא רק על מנוע החיפוש של גוגל. כל שאילתא (חיפוש שיטתי) צריך להריץ גם בגוגל , גם בבינג  וגם במנוע החיפוש של יאהו ( עמודים 99-100 ). מאחר ששני מנועי החיפוש האחרונים מדרגים את תוצאות החיפוש באופן שונה מגוגל ( האלגוריתמים שלהם  בנויים אחרת) , ומאחר שאנו מעוניינים להעשיר את מקורות המידע שלנו ולהצליבם , מומלץ לחפש גם שם .

הרב-מנוע עולה בדרגה

מבחינת המתודולוגיה של הצלבת מקורות המידע והעשרתם ממליץ אמיר פליישמן על שימוש ברב-מנוע , המכונים באנגלית Meta search engines

רב מנוע לוקח את השאילתות (חיפושי מידע ) שלנו , שולח אותן בו זמנית לכמה מנועי חיפוש ומחזיר תוצאות מכל אחד מהם בנפרד. לפיכך,  מספר התוצאות המתקבלות בו גבוה יותר מאשר במנוע חיפוש יחיד.

אמיר פליישמן מונה בפרק חשוב זה ( עמודים 237- 242 ) את רשימת רבי-המנוע מועילים ביותר באינטרנט .

 


שיטות ומתודות לאיסוף מידע : טבלאות איסוף מידע  ( עמודים 56-57 ), שיטת ארגון יעילה ומועילה לאיסוף מידע באינטרנט ובמאגרי מידע..

 מודל צומתי המידע – מודל יעיל לניטור מידע עסקי ולארגונו באמצעות מילות חיפוש והצלבת מידע. צומתי המידע המפורטים בעמודים 58- 77 מוצגים  היטב ומוסברים על פי חלוקה לשמונה קטגוריות ברורות , כגון ארגונים, קהילות , מאגרים , מומחים ועוד.

בעמודים 78- 82 מסביר אמיר פליישמן היטב ובצורה נהירה מאד את החשיבות של יצירת רשימות של מילות מפתח  ( מילות חיפוש ) מנצחות  , מילים וביטויי חיפוש אלו מאפיינות את סוג המידע הדרוש לנו באופן ספיציפי  על מנת לחדד ולטייב את החיפוש . ניתן להבין כיצד  לאתר מילים נרדפות וכלי עזר מועילים לאיתור מילות המפתח , הנקראים אגרון /אוצר מילים   Thesaurus) ).  אמיר פליישמן מונה בפרק זה את היישומים  המקוונים הכי מועילים לאיתור מילים נרדפות  עברית ובאנגלית . כולם אתרים חינמיים.

 לא מעט למדתי מספרו המשובח של אמיר פליישמן על הרשת העמוקה ( deep web )  , הנקראת גם הרשת הבלתי-נראית (invisible  web ), כלומר אזור  עצום  ונסתר באינטרנט שלמנועי החיפוש אין אפשרות לסרוק אותו ( עמודים 125-128 ) .

 


אין ספק כי הפרק החשוב והמועיל ביותר בספר הוא אופראטורים – השפה הסודית של האינטרנט . את האופראטורים כותבים סמוך למילות המפתח , והם מסייעים בידינו לקבל ממנועי החיפוש וממאגרי המידע תוצאות חיפוש  מדוייקות יותר המתאימות לצרכינו ( עמודים 129-183 ) .

מבחינה מידענית ומבחינת איחזור מידע,  השימוש הנכון באופראטורים ( כגון אופראטורים בוליאניים) משפר משמעותית את איכות חיפוש המידע באינטרנט ובמאגרי המידע .

פרק מועיל נוסף וחשוב בספר הוא מנועי חיפוש ייעודיים ( עמודים 185-252). בניגוד למנועי החיפוש הכלליים ( כגון גוגל , או בינג) , מנועי חיפוש ורטיקליים מתמקדים בנושאים או בתחומי עניין ספציפיים , כמו, לדוגמא , מנוע חיפוש ייעודי לרשתות חברתיות  בשם  social-searcher.com ואמיר פליישמן מונה בפרק חשוב את מנועי החיפוש הורטיקליים החשובים בתחומי דעת שונים.



הפרק מודיעין חזותי עוסק בכל המכלול של חיפוש ויזואלי באינטרנט , כגון תמונות , תרשימים, מצגות . ויזואלציה של מידע מביאה לעתים קרובות להחלטות  טובות , מהירות ובטוחות יותר. ייצוג גראפי עדיף על פני טקסט בכל הקשור לזיהוי מגמות ענפיות ( עמודים 253- 292 ) , בפרק מועיל זה אפשר ללמוד כיצד לבצע חיפוש לפי תמונה, שהוא חיפוש הפוך לחלוטין מחיפוש טקסטואלי .

חיפוש לפי תמונה מסייע  למעקב אחר טרגטים , ושינוי מרענן בתפיסת ההיבט האיסופי של הוובינט שלכם. ניתן גם לקרוא כאן על מנועי חיפוש המאפשרים  לבצע חיפושים באמצעות תמונות ללא כל שימוש בטקסט.

מבחינת שיטות חיפוש מידע במדיה ויזואלית ,  מוצגות לראשונה בספר בעברית , טכניקות לחיפוש מתקדם בYoutube   ( עמודים 294-304 ) וכאן למדתי רבות כיצד לכוונן את דליית המידע של סרטוני הוידאו וגם למדתי  על קיומו של מנוע חיפוש יעיל ומקיף לאיתור סרטוני וידאו ברשת מעבר לקיומו של YOUTUBE

פרק מועיל נוסף בספר החדש  עוסק בסינון מידע באמצעות הדגמה של חיפוש מידע חדשותי ( עמודים 329- 340) ..

מצאתי גם עניין רב בפרק העוסק בחיפוש מבוסס טקסט בספרים באמצעות מנוע ייעודי של גוגל לאיתור טקסט מלא בספרים ( עמודים 364-366 )

הפרק מידע בדחיפה ( עמודים 369-397 ) הוא שיטתי מאד ובהחלט מועיל לא רק למידענים אלא לכל איש מקצוע וכל איש מחקר  , הוא עוסק בכל המכלול של הודעות  התראה (  Alert notification ) על פרסום מידע חדש וחדשני בתחום העניין והמעקב שלכם והוא כולל מלבד   Google alerts  גם , לראשונה בעברית , הסבר מאיר עיניים על סט הכלים הדיגיטליים הנקראים  RSS.

צוברי מידע מקוונים מבוססי ALERT  מאפשרים לנו לייצור התראות ולצבור מידע חדש על כל מה שחשוב ומעניין אותנו באינטרנט- הטרגטים שלנו- המועברות ישירות , בדחיפה , לכתובת המייל שלנו או לחלופין לצוברי המידע מסוג RSS  באינטרנט.



צוברי המידע מסוג RSS מאורגנים לפי פילוח מקורות המידע והנושאים. למדנו בפרק זה כי כדי לעבוד באופן מתודי מסודר עלינו לגבש תוכנית איסוף מידע הכוללת צ"יחים ( ציון ידיעות חשובות) המתאימים לצרכינו.

בספר של אמיר פליישמן תוכלו למצוא אינדקס נושאים יעיל ונוח המשקף את איכותו הבלתי רגילה של הספר ורשימת מקורות מידע וביבליוגרפיה מועילים עד מאוד.

לסיכום , עד כה לא נכתב בישראל ספר יישומי ושיטתי בנושאי המידענות החקרנית כמו ספרו החדש של אמיר פליישמן , כל איש מקצוע ואדם משכיל זקוק כיום יותר מתמיד לאוריינות מושכלת של חיפוש מידע וניהול מידע דיגיטלי  , ולכן כדאי לו להחזיק קבוע על שולחן העבודה שלו את הספר של אמיר פליישמן , לנצח דרך הרשת , כפי שאני עצמי  עשיתי מעתה ועד עולם .


קישור לדף הזמנת הספר 





בצילום למטה: שולחן העבודה של עמי סלנט ( ללא עטים נובעים קשה למידען לבצע את עבודתו ולמידתו ) 


בצילום למטה : אמיר פליישמן ( יושב מצד ימין ) באירוע ההשקה של הספר בספריית מדעי החברה , הניהול והחינוך באוניברסיטת תל אביב  ב29 למרץ 2022 







4 תגובות:

  1. שאפו על סקירה מרתקת 🙏🏻

    השבמחק
  2. אכן, סקירה מעולה של עמי!

    מצאו חן בעיניי הצניעות והענווה של עמי בסקירה, שאומר בגילוי לב: "אודה ולא אבוש, אני כמידען ותיק ומנוסה וכמרצה בשנים 1990-2006 לתואר שני במידענות באוניברסיטת בר אילן , התעדכנתי לא מעט מהספר החדש של אמיר פליישמן".

    ואם עמי ה-מידען - התעדכן לא מעט מהספר, מה נגיד אנו, אזובי הקיר?!

    למותר לציין שאני מתכוון לרכוש את הספר.

    בהערכה לעמי ובעיקר לאמיר פליישמן,

    מנשה לוי, יו"ר מנהלי בתיה"ס הע"י

    השבמחק
  3. תודה לאמיר על הספר - ספר חשוב ומעשי ולעמי על סקירה כול כך מקיפה מאירת עיניים וממצה.
    תודה יפה אהרוני

    השבמחק
  4. אני ממליצה ​​לכם בחום על הספר "לנצח דרך הרשת". ספר זה הוא משאב יוצא דופן עבור כל מי שרוצה לשפר את כישוריו בחיפוש מידע באינטרנט. זה מכסה היבטים שונים של מחקר מקוון, כולל מידע טקסטואלי, תמונות, סרטונים ועוד הרבה יותר.

    "לנצח דרך הרשת" הוא מדריך מקיף ומפורט המספק לקוראים את כל מה שהם צריכים לדעת על אחזור מידע יעיל באינטרנט. המחבר, אמיר פליישמן, עשה עבודה מצוינת בהצגת החומר בצורה ברורה ותמציתית, מה שמקל על הקוראים לעקוב אחריו וליישם את הטכניקות הנדונות.

    אחד המאפיינים הבולטים של ספר זה הוא הדגש שלו על אסטרטגיות וכלי חיפוש שונים. אמיר פליישמן בוחן מנועי חיפוש שונים, מסדי נתונים ומשאבים מקוונים, ומבטיח שלקוראים תהיה הבנה מקיפה של האפשרויות הזמינות. בין אם אתם אנשי עסקים, סטודנטים, חוקרים או סתם רוצים לשפר את כישורי החיפוש המקוון שלכם, ספר זה ללא ספק יתגלה כבעל ערך רב.

    יתר על כן, "לנצח דרך הרשת" חורג משיטות חיפוש מסורתיות ומתעמק בטכניקות מתקדמות למציאת מידע. הספר עוסק בנושאים כמו אופרטורי חיפוש מתקדמים, לוגיקה בוליאנית ושימוש יעיל במסננים, המאפשרים לקוראים לחדד את שאילתות החיפוש שלהם ולהשיג תוצאות מדויקות יותר. הכללתן של טכניקות מתקדמות אלו מייחדת ספר זה מאחרים בתחום.

    בנוסף לתוכן האינפורמטיבי שלו, "לנצח דרך הרשת" מאורגן היטב וקל לניווט. כל פרק מתבסס על הפרק הקודם, ומאפשר לקוראים להתקדם בצורה חלקה בחומר. הספר כולל גם דוגמאות מעשיות, המשפרים עוד יותר את חווית הלמידה ומסייעים לקוראים ליישם את המושגים שלמדו.

    בסך הכל, אני לא יכולה להמליץ ​​מספיק על "לנצח דרך הרשת". זהו משאב מצוין לכל מי שמבקש לשפר את כישורי המחקר המקוון שלו ולמקסם את הפוטנציאל של האינטרנט. בין אם אתם משתמשים מתחילים או מנוסים, ספר זה ללא ספק יספק לכם תובנות וטכניקות חשובות לשיפור יכולות אחזור המידע שלך.

    אני ממליצה לכם לקחת עותק של "לנצח דרך הרשת" ולצאת למסע של גילוי העולם העצום של המידע המקוון. לא תתאכזבו.

    השבמחק

לקט nידעני מס' 18 , 27 למרץ 2024

הלקט המידעני ה-18, כמו קודמיו, נועד להקנות לכם תמונת מצב מעודכנת של תחומי המידענות , ניהול התוכן , מנועי החיפוש והספריות והוא מבוסס על איסוף...