מאת: פבל ישראלסקי
חשוב
להבין שהמרדף אחרי הבינה המלאכותית לא התחיל אתמול. גוגל בנתה את זה צעד אחר צעד,
ודווקא בשל כך, קשה להבין את ההווה בלי מבט לאחור:
- 2012-2001 עידן
המילים והקישורים
מנוע החיפוש של גוגל נולד לתוך עולם מבוסס HTML. מודל הדירוג המרכזי היה PageRank – מנגנון שמדרג דפים לפי איכות קישורים נכנסים. החיפוש התבסס על התאמה בין מילות מפתח לשאילתות.
- 2018-2012 סמנטיקה
וגרפים
גוגל הציגה את Knowledge Graph ב-2012, והתחילה להבין קשרים בין ישויות (אנשים, מקומות, תאריכים). בהמשך הגיע RankBrain, שתרגם שאילתות מורכבות להבנה הקשרית.
- 2022-2018 עידן
הNLP
כניסת BERT ולאחריו MUM סימנה את המעבר להבנת כוונת המשתמש. במקום להתאים רק מילים, גוגל התחילה להבין משמעות, שאלה, הקשר וכוונה טוב יותר מתמיד.
- 2023-2024 עידן
התצוגות הגנרטיביות
השקת AI Overviews סימנה שינוי מהותי: החיפוש כבר לא שולף מידע – הוא מנסח תשובה. המודל בשלב זה,( PaLM) בונה סיכום על סמך מקורות רבים. זה היה שלב המעבר בין מידע לתבונה.
- -2024-2025: עידן
הסוכן, Gemini עולה
לבמה
עם Gemini, גוגל סוף סוף מחברת בין שיחה, הקשר, פעולה וזיכרון - AI
Mode הוא התוצאה – ממשק שיחה שמבין אותך, מבצע חיפושים
מרובים, מסכם, ולפעמים גם פועל בשבילך.
כפי שאומר Nick Fox, ראש תחום הידע בגוגל:
“בעבר, חיפוש היה אחזור מידע. היום הוא מסוגל לחשוב, להבין,
ולחבר נקודות. זו כבר אינטיליגנציה.”
אוי לי מהאינטליגנציה הזו. ג'ימיני השתלט על מסך החיפוש, ולפעמים כל מה שאני רוצה זה את לוח הקישורים הישן בלי הצעות, בלי סיכומים וללא המלצות מתועדפות עפ"י "אפיוני כמשתמש". אז יש לי אפשרות להיעזר במנוע החיפוש הישן, עדיין. אם אני חפץ בלוח תוצאות, אני חייב להגדיר את הבקשה שלי בפרומט. מסורבל.
השבמחק