חפש בבלוג זה

יום רביעי, 6 ביוני 2018

מה שלמדתי בכנס מידע 2018 : פרוייקטי "תרבות פתוחה" של הסדנה לידע ציבורי



Open GLAM Accelerator או בשמו העברי "תרבות פתוחה", הוא פרויקט של הסדנא לידע ציבורי, המבוסס על עקרונות תנועת Open GLAM העולמית (GLAM: Galleries, Libraries, Archives, and Museums), שמטרתה לפתוח ולהנגיש אוצרות תרבות לציבור.

בתוכנית משתתפים מוסדות תרבות ישראליים מובילים - הספרייה הלאומית, סינמטק ירושלים, בית התפוצות, רשות העתיקות - שברשותם מאגרים של פריטי תרבות, אמנות ומורשת היסטורית שעברו דיגיטציה ומוכנים לפתיחה והנגשה לקהל הרחב.
במהלך התוכנית, קבוצה של כעשרה אנשי/נשות תוכנה ומעצבי/ות UX ו-UI עובדים יחד עם נציגי מוסדות התרבות. הם מפתחים יחדיו אפליקציות Web בקוד פתוח על בסיס המאגרים, כדי לחשוף ולהנגיש אותם לציבור.


דוגמאות :
 מאגר הפסיפסים של רשות העתיקות
צוות הסדנא לידע ציבורי תיכנן , עיצב והנגיש לציבור את אוסף הפסיפסים של רשות העתיקות החל מהתקופה הלינסטית

  בית התפוצות : אוסף פריטי היודאיקה והאמנות היהודית
פרויקט להנגשת אוסף פריטי יודאיקה ואמנות יהודית, תרבות חומרית, אתנוגרפיה וכתבי יד הנבנה בבית התפוצות.
אתר האינטרנט מציג את הפרטים הקיימים באוסף באופן מקוון ויכלול מערכת לאיתור ואיסוף פריטים חדשים מהציבור.



2 תגובות:

  1. לפני כ-10 שנים עלה לי רעיון לפתח אפליקציה למכשירים ניידים שתתאים להצגת אוספים כגון יצירות במוזיאון, חיות בגן חיות וכיו"ב באופן שה-UI אחיד וההתאמה ל-Venue זה או אחר נעשיית דרך הדאטה, לא דרך קוד (קראתי לה EVE עבור Enhanced Visit Experience). יצאה אפליקציה מאד נחמדה לדעתי, גמישה מאד, לא סובלת מעודף תחכום וקלה ללימוד והפעלה. מי שלמד להשתמש בה לא היה צריך לחזור על תהליך הלמידה בבואו למקום חדש. היא כמובן גם התאימה לביקור וירטואלי, עם תוספות נחוצות לביקור פיזי (כגון נביגציה למוצגים בעזרת מפת המקום). לא תפס. נכון להיום כל מוזיאון, אקווריום, גן חיות וכיו"ב שמעמיד אפליקציה לרשות מבקריו, מעמיד אפליקציה יחודית משלו. לא רק שזה עולה לו הרבה יותר כסף ועם כל עידכון הוא צריך לרוץ לתכנתים שלו, גם המבקר נדרש ללמוד להשתמש באפליקציה יחודית עבור ביקור שהוא בדר"כ חד פעמי. בקיצור, אני מקווה שבנוסף להתעסקות בתכנים, GLAM גם מתעסקת בסטנדרטיזציה של אופן הצגתם.

    השבמחק
    תשובות
    1. גוגל לאחרונה מעלים סריקות של יצירות ממוזיאונים. אם הפרוייקט יצליח (כרגע לא מקדמים אותו במיוחד), אולי ייצר סטנדרט.

      בכלל זה דבר שיהיה לו שימוש ב-VR, שעדיין מדשדש בגלל היעדר סטנדרט וחומרה יקרה.

      מחק

לקט nידעני מס' 18 , 27 למרץ 2024

הלקט המידעני ה-18, כמו קודמיו, נועד להקנות לכם תמונת מצב מעודכנת של תחומי המידענות , ניהול התוכן , מנועי החיפוש והספריות והוא מבוסס על איסוף...