חפש בבלוג זה

יום חמישי, 5 בדצמבר 2019

חשיבות מדד Engagement Rate בהפצת תוכן בפייסבוק



גרסה מס' 6 , 27 ליוני 2020


 כפי שכבר כתבנו בעבר, אתם רואים פחות ופחות תכנים של חבריכם או העוקבים אחריכם בפייסבוק. במקרה טוב רק 4% מחבריכם /העוקבים אחריכם נחשפים לתכנים שלכם . יש כמה גורמים לדעיכה זו בזרם ההודעות העצום בפייסבוק . הגורם הראשון הוא עדיפות שפייסבוק מקצה באלגוריתם שלה לפוסטים בתשלום , וזה אינו בשליטתכם , והגורם השני הוא מדד האינטראקציה או Engagement Rate והוא בהחלט תלוי גם בכם .


בניגוד למה שאתם או מנהלי דפים  בפייסבוק חושבים ומתגאים , הרי המדד החשוב של פייסבוק כבר אינו מספר הלייקים המצטבר אלא מדד המעורבות/אינטראקציה הידוע באנגלית בשם  Engagement .

המדד הזה נקרא Engagement Rate או בעברית "אנשים מעורבים" והוא כולל – בנוסף לשיתופים, תגובות ולייקים – גם את הגולשים שלחצו על הפוסט שלכם בצורה כלשהי, למשל גולשים שלחצו על קישור שפרסמתם, גולשים שלחצו על "הצג עוד תגובות" בתיבת התגובות לפוסט, וכולי. שיתופים נוספים שביצעתם לגבי הפוסט.

Engagement -אינטראקציה: סה"כ מספר האנשים שהיו באינטראקציה עם העמוד השבוע (יוניק), כמות הלייקים, כמות התגובות, כמות השיתופים וכמות ההקלקות (הקלקות שהן לא לייק, תגובה ו/או שיתוף).

כמות הלייקים כשלעצמה אינה הכי משמעותית למדידה . 

הניקוד הגבוה ביותר ניתו לשילוב של לייק עם שיתוף ותגובה שלכם בפוסט
מעט מאד פוסטים בדף הייעודי זוכים לציון הגבוה של  Engaging post  כי מרבית המבקרים/גולשים בדף אינם מקליקים על הפוסט המלא או הקישור אליו הוא הוביל,  ומעט מתוכם מתייחסים לתגובות/הערות  comments  , עוד יותר מעטים דואגים לשיתוף הפוסט ( share).


האלגוריתם של פייסבוק ומדד האינטראקציה

בהפצה ובהפצה חוזרת של הפוסט שלכם האלגוריתם של פייסבוק לוקח בחשבון את מדד האינטראקציה ( engagement) המחושב לכל פוסט (אותו יכולים מנהלי הדפים לראות), ככל שמדד האינטראקציה גבוה יותר כך יותר אנשים יראו את הפוסט שלכם. 

אם , לדוגמא , מדד האינטראקציה שקיבל הפוסט עבר את ה100 אז כעבור כמה שעות האלגוריתם של פייסבוק יפיץ אותו לעוד מעגל של חברים/עוקבים . אם מדד האינטראקציה עבר את ה200 אז כעבור 24 שעות האלגוריתם של פייסבוק יפיץ אותו למעגל נרחב יותר של חברים/עוקבים .

אינטראקציה בחתך זמן

על מנת ליצור נאמנות של העוקבים/חברים אחרי הדף שלכם או הטיים-ליין שלכם יש צורך שתגיבו ותשתפו לפחות במשך שלושה חודשים . רק רצף של אינטראקציה מצדכם יבטיח שתראו שוב ושוב פוסטים מאותו מקור/גורם.
שיתוף אקראי שלכם בדף מסויים בפייסבוק או בטיים-ליין של חבר/עוקב לא מבטיח מעקב יציב וקבוע אחר פוסטים בדף מסויים או בטיים-ליין מסויים בפייסבוק. כאמור, כדי ליצור זרימת מידע יציבה מאותו מקור/דף/טיים-ליין בפייסבוק יש לבצע במשך שלושה חודשים פעילות של אינטראקציה , לייקים לצד שיתוף וגם לכתוב תגובות. 


עדכון אחרון 29 לפברואר 2020 : המשקל של  שיתוף ( SHARE) בשיקלול מד -Engagement הוא גבוה לאין שִׁיעוּר מכמות הלייקים , בהנחה שמדובר ברצף של חודש ימים לפחות. 
(ערכנו בחודש האחרון ניסוי על 5 קבוצות פייסבוק ו6 דפי טיים-ליין בפייסבוק ) . 


בצילום למטה :
דוגמאות של מדד האינטראקציה בפוסטים מדפים שאני מלקט ועורך 





מה ההשפעה של סוגי תוכן שונים על מדד האינטראקציה ?

האלגוריתם של פייסבוק מאוד "אוהב" סרטי וידאו וכמובן תמונות ולאחרונה הוא גם נותן לקישורים המובאים בטקסטים של הפוסט או בסוף הפוסט עדיפות גבוהה.

פוסטים ברשת החברתית הכוללים קישור מצורף (עם תצוגת תמונה, כותרת וכותרת משנה של הקישור) זכו למעורבות גולשים (Engagement) גבוהה יותר לעומת סטטוסים זהים בהם הקישור היה טקסטואלי בלבד.

 אבל האלגוריתם של פייסבוק לא רק "אוהב" אלא גם "מעניש" . בכל פוסט שתכתבו "אנא שתפו"  הוא יקזז לכם את מספר הנקודות של מדד האינטראקציה.

מה לגבי טקסט? בד”כ עדיף כמה שפחות. מחקרי שימוש ברשתות חברתיות ובאינטרנט בכלל גילו שאנשים ברשת לא ממש קוראים תוכן, אלא “סורקים” אותו במהירות. אז ככל שתכתבו יותר, יקטן הסיכוי שהתוכן נסרק. אז אם בחרתם לפרסם טקסט, עדיף שיהיה קצר וקולע, ורצוי מאוד כי תספקו לינק למקור קריאה הארוך או למחקר רלבנטי.

פוסטים הנכתבים בקבוצות פייסבוק מקבלים בדרך כלל מקדם אינטראקציה גבוה יותר מאשר פוסטים אצלכם בטיים-ליין. אבל גם בקבוצות בפייסבוק יש בשנה האחרונה דעיכה של מספר הפוסטים המגיעים לידיעתכם. בקבוצת פייסבוק למשל, החוזקה היא השיח ולאו דווקא הפצת הידע המקצועי כשלעצמו


עדכון , יוני 2020 : אם אחד מחבריכם בפייסבוק נמצא בקבוצת פייסבוק כלשהי אליה הצטרפתם, אז ברוב המקרים תקבלו מייד הודעה אצלכם על הפוסט . חוץ מהם , מרבית הפוסטים האחרים בקבוצה לא יגיעו לידיעתכם , במיוחד בקבוצות גדולות.  




האם אפשר לשפר את ההפצה הזעומה בדפי פייסבוק ? לאחרונה אנו רואים ניסיונות של מנהלי דפי פייסבוק לשבץ טופס רישום לניוזלטר בראש הדף . 

דוגמא מס' 1 
דוגמא מס' 2 


ומה קורה עם אינטראקציה (Engagementברשתות חברתיות אחרות? 

בטוויטר הנוסחה לחישוב האינטראקציה שונה , לוקחים בחשבון את הלייק והשיתוף אבל לא את היקף ההגעה של הפוסט (Reach) לאחרים  בטוייטר, לכן, בהשוואה לפייסבוק,  יותר אנשים בטוויטר רואים את הפוסטים שלכם . מדובר על כ25% לעומת 2-4% בפייסבוק.


ומה לגבי אינסטגרם , שם הנוסחה להפצה מאוד גמישה ונקבעת רק על פי הלייק ופחות על פי השיתוף , אבל זה רק עניין של זמן עד שהנוסחה להפצה באינסטגרם תהפוך למחמירה יותר כמו בפייסבוק. 

לסיכום , למעורבות גולשים (Engagement) יש השפעה על היקף ההפצה ומספר הקוראים שלכם בפייסבוק . מספר הלייקים כשלעצמו אינו מעיד על תוכן איכותי. שילוב של לייק ושיתוף הפוסט יכול להצביע לעתים על תוכן מעניין או איכותי.

על מנת להבטיח רצף של קבלת הודעות לגבי פוסטים בדפי פייסבוק ( דפי טיים-ליין אישיים ודפי נושא) יש לייצור באופן רציף , 3 חודשים לפחות,  Engagement גבוה , כלומר , גם לייק לפוסט וגם שיתוף

הנוסחה הזו לא בהכרח מועילה בקבוצות פייסבוק כרגע , אבל סביר להניח שפייסבוק יעדכנו את האלגוריתם גם לגבי הקבוצות . 


 


מקורות המידע

סטטיסטיקות בעמודי פייסבוק - מדריך בעברית  YanYanko


Facebook Post Engagement Explained (2019) | 

הפצת תכנים מקצועיים ברשתות חברתיות , תועלות וחסרונות


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

השוואה מידענית בין יישומי AI: ג'ימיני של גוגל מול ChatGPT מול Copilot AI

  ההשוואה שערכתי בין היישומים הבאים ChatGPT Vs Gemini Vs Copilot AI נעשתה באופן מעשי לצורך יצירת תוכן באתרי האינטרנט שאני כותב ועורך בהם סק...