חפש בבלוג זה

יום רביעי, 8 ביולי 2020

ניוזלטר מס' 11 : מידענות , מנועי חיפוש, ניהול תוכן דיגיטלי וכלים מקוונים (7-8 ליולי 2020)


 בפתח הגליון

הלקט המידעני ה-11, כמו קודמיו, נועד להקנות לכם תמונת מצב מעודכנת של תחומי המידענות , ניהול התוכן , מנועי החיפוש והספריות והוא מבוסס על איסוף, זיקוק ותימצות של מאות מקורות מידע אחריהם אני עוקב קבוע.. השתדלנו בלקט הנוכחי להוסיף גם הערכה ופרקי הדרכה לחלק מהפריטים החדשים..
הלקט מיועד גם למורים וגם לאנשי חינוך המפעילים כלים מתוקשבים פתוחים
להזכירכם כי בפורטל האינדקסים של מידענות שהקמנו בפברואר 2020 .  יש מאות מאמרים , סקירות והמלצות חדשות שקוטלגו לאחרונה בפורטל האינטרנט החדש לצד מילות מפתח וקישורים ..בפורטל יש קטוגריות נושאים ("מגירות" ) וגם תגיות/מילות מפתח לכל פריט באינדקס

 


 כלי עזר

 108



כיצד לערוך את סרטי הוידאו שלכם באמצעות כלי העזר החדש של יוטיוב ?
סרטון הדרכה בעברית

איך משתמשים בעורך של  יוטיוב | how to cut videos in Youtube video Editor 2019

בסרטון זה תוכלו לראות איך לחתוך סרטונים ביוטיוב בעזרת העורך הפנימי החדש.
אפשר לבצע את הפעולה רק על סרטונים שכבר הועלו לערוץ.
 ראו גם :

109

כיצד לבדוק מייל חשוד ?
מאחר ומרבית ניסיונות תקיפות הכופרה במחשבים שלכם מגיעים באמצעות הודעות מייל כדאי להיות חשדני ולהיעזר בכלי עזר מתאימים...
"כשיש לי מייל שאני לא יודעת, אפפסססס...נראה לי קצת חשוד..מנסים למרוח אותי או משהוא אני מכניסה אותו לשם...ואתם יכולים לראות בצילום המסך שהוא מתריע בפני שאין שימושים נראים לעיין במייל הזה. המסך השני הוא התוצאה לאחר שהכנסתי מייל שלי. רואים שזו כתובת לגיטימית שיש בה פעילות שוטפת "
מקור וקרדיט :  המידענית קרן אזולאי

110
שיפורים ביישום של GOOGLE PHOTOS
היישום לניהול תמונות של גוגל GOOGLE PHOTOS  עבר לאחרונה שידרוג משמעותי הן במימשקים (UI) והן ביכולת ניהול אוספי התמונות והאלבומי הנושא ותיוגם.  קל יותר לנהל ספריות תמונות משותפות עם עמיתים/תלמידים . ניתן עכשיו לקבל מפה אינטראקטיבית של כל התמונות ששמרתם ביישום הנפלא הזה.
ראו גם :

היישום של "גוגל פוטו " מנקודת מבט מידענית ופדגוגית



מידענות רפואית

111
ענקית הטכנולוגיה סיילספורס מפתחת מנוע חיפוש מופעל AI של חומרי מחקר על נגיף COVID-19
מנוע החיפוש יעזור להנגיש למדענים ולחוקרים את המידע הרלוונטי ביותר בנוגע לנגיף הקורונה, ופתוח וזמין לשימוש הציבור בכל העולם, ללא עלות..
מחודש פברואר עד מאי 2020, מספר המאמרים המדעיים שפורסמו בנושא נגיף הקורונה  (COVID-19) זינק מ-29,000 ליותר מ-138,000. עם הירתמות האוכלוסיה הגלובלית, המספר רק ימשיך לצמוח באופן אקספוננציאלי, כאשר התחזיות צופות שעד סוף שנת 2020, הוא יגיע ליותר מ-1,000,000.
ניסיון רחב בעיבוד שפה טבעית  NLP  ,סיילספורס איגדו צוות של מומחים שמטרתו לפתח מנוע חיפוש שיתמוך במאמצי המחקר ככל שמידע נוסף יתווסף למאגרי המידע הציבוריים, וכך בתוך מספר חודשים פיתחו את COVID-19 Search. בסיילספורס השתמשו בנתונים מאתגר ה-CORD-19, אתגר הנערך בחסות הבית הלבן, שנועד לזרז פיתוח אלגוריתמים ומנועי חיפוש שמטרתם לאפשר לחוקרים ולקובעי מדיניות להבין טוב יותר את נגיף COVID-19  ולהילחם בו.
 מערכת Abstractive Summarization  של מנוע החיפוש COVID-19   קוראת מסמך בודד או קבוצת מסמכים ואז מייצרת סיכום של אותם מסמכיםלאחר הסיכום קצר היא פועלת  על מנת  לדרג מחדש את התוצאות על סמך המסמכים התואמים את מילות החיפוש.
הערכה ראשונית : "מרוב עצים לא רואים את היער ". הרצתי כמה וכמה שאילתות במנוע החיפוש החדש . חסר במנוע חיפוש זה אפשרות של חיפוש על פי שדות , כגון כותר או מחברים או תאריכים . די מאכזב .
 לדעתי , מאגר המידע האינטגרטיבי של ארגון הבריאות העולמי הרבה יותר מדוייק מבחינת החיפוש ומיב תוצאות טובות יותר
המאגר האינטגרטיבי  WHO COVID-19 database של ארגון הבריאות העולמי הוקם כבר בסוף ינואר 2020 , יש לו כיסוי ביבליוגראפי של אלפי מאמרים רפואיים אודות נגיף הקורונה ומנוע חיפוש מתקדם . מבחינת פקודות  החיפוש המאגר מתפרסם בו-זמנית בכמה שפות לרבות ערבית (ואל תצפו לעברית, אנחנו מדינה קטנה ).   

מנועי חיפוש, שיטות חיפוש והתנהגות חיפוש

112
חיפוש תמונות הפוך : כלים , שיטות והדרכה

במנוע החיפוש של גוגל אפשר למצוא תמונות קשורות בעזרת חיפוש באמצעות תמונות

ניתן להשתמש בתמונה כדי למצוא תמונות קשורות באינטרנט.

מה תמצאו?

כשמחפשים באמצעות תמונה, התוצאות עשויות לכלול:
  • תמונות דומות
  • האתרים שמכילים את התמונות האלו
  • התמונה שחיפשתם בגדלים אחרים

  • עוברים אל images.google.com.
  • מזינים תיאור של התמונה שרוצים לחפש.
  • מקישים על סמל החיפוש .
  • מקישים על התמונה שבאמצעותה רוצים לחפש.
  • לוחצים לחיצה ארוכה על התמונה. מקישים על חיפוש תמונה זו ב-Google.

יש גם מנוע חיפוש ייעודי לחיפוש הפוך של תמונות הנקרא tineye .  
 הערכה : ערכתי השוואה בין tineye  ובין מנוע החיפוש של גוגל לחיפוש תמונות הפוך וגוגל הרבה יותר יעיל .

ראו גם : מדריך חדש באנגלית Search Engine Journal: Reverse Image Search: Your Complete Guide
פרקי הדרכה

איך מחפשים לפי תמונה בגוגל


113
Connected Papers - כלי ויזואלי חדש לאיתור מאמרים
המידענית המעולה טל קמינסקי רוזברג מדווחת בבלוג שלה מחודש יוני 2002 על מעטפת חיפוש מעניינת :
"מה אתם עושים כשאתם פוגשים חברים בסופי שבוע? אולי הולכים לים או יושבים לקפה? ובכן, יש חברים שנפגשים ומפתחים אתרים ופתרונות טכנולוגיים בזמן הזה. והפעם מדובר בחברים ישראלים - אלכס טרנבסקי איתן, אדי סמולנסקי ואיתי כנען הרפז -שחולקים במשך שנים את התסכול, אותו חשים רבים לעתים קרובות בעת ביצוע סקירת ספרות מדעית. וכך, כפרוייקט צדדי בפגישות בסופי שבוע נולד האתר.
הכלי שפיתחו השלושה נקרא Connected Papers , והוא מאפשר לאתר בקלות מאמרים דומים למאמר אחד שכבר יש לכם בתחום מסויים, ואת הקשרים ביניהם. הכלי הושק בראשית חודש יוני השנה, והוא קל ונוח לתפעול, וחופשי לשימוש" "

הערכה : ערכתי כמה וכמה חיפוש במעטפת החיפוש המועילה הזו ומפות הקשרים שהוצגו לי בהחלט הקלו עלי באיתור מהיר של המאמרים. מומלץ.
הערכה נוספת בארה"ב של לארי פרלזו :

“CONNECTED PAPERS” IS AN EXCELLENT NEW TOOL FOR DOING ACADEMIC RESEARCH


114

כיצד פועל מנוע החיפוש של גוגל באתר יוטיוב?  וגם הדרכה למתקדמים
בכל דקה מועלים למנוע החיפוש של יוטיוב 500 שעות של מידע ויזואלי , סרטי וידאו ולכן האלגוריתם מנוע החיפוש של גוגל מדרג את המידע בדרך אחרת מאשר באתרי הטקסט הגדולים אצלו . בדומה למנוע החיפוש הרגיל שלו גם כאן שלושת הפרמטרים הראשונים הם :
·        Relevance
·        Engagement
·        Quality

Other Factor: Personalization

בנוסף לכך יש פרמטר חשוב של התאמת מידע למחפש גם על פי רלבנטיות וגם על פי עפ"י ההיסטוריה של החיפושים שלו ביוטיוב בעבר . החיפוש משקלל 2 פרמטרים אלו כל הזמן וזה בהחלט משפר את התוצאות.
שיקול נוסף הוא מהימנות המקור שמעלה את סרטי הוידאו credibility
מקור :
Search Engine Journal: Google Explains How YouTube Search Works.
פרקי הדרכה

חיפוש מתקדם (מסננים)


כשאתם מחפשים ב-YouTube סרטונים ותוכן אחר, יש לכם אפשרות למקד את החיפוש על ידי שימוש במסננים.

115

חדש בבינג: מענה ישיר לשאלות כן / לא

מנוע החיפוש של מיקרוסופט החל לענות גם על שאלות שהתשובות להן יכולות להיות “כן” או “לא”. עד כה, שאלות מהסוג הזה קיבלו מענה ישיר בדומה לפורמט הקיים בגוגל. כעת הבינה המלאכותית של בינג מסוגלת לסכם תכנים שלמים ולענות במילה אחת, על שאלות שתואמות לכך.
לדוגמה, עבור השאלה “האם לכלבים מותר לאכול שוקולד” – המנוע החדש מסכם תשובות מ-6 מקורות שונים, ונותן תשובה אחת: לא. מתחת לתשובה ניתן לראות את קרוסלת המקורות, ולגלול ביניהם להמשך קריאה. אין ספק שמדובר בפיצ’ר חדשני ומרתק, שכעת מקנה יתרון קל לבינג על פני מנועי חיפוש אחרים, כולל גוגל – שלא מספק סוג כזה של מענה נכון להיום.

 
כל פריטי הניוזלטרים בתחומי המידענות וניהול התוכן מקוטלגים בפורטל החדש שלנו :




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

בעיית הירידה בחשיפה בקבוצות פייסבוק וLinkedin, אפריל 2024

  הקבוצות  בפייסבוק , במיוחד , הרגישו ירידה משמעותית בחשיפה בשנה האחרונה חשיפה אורגנית היא כמות הגולשים שנחשפו לפוסט שלך מבלי שהשקעת בכך...