חפש בבלוג זה

יום חמישי, 14 באוקטובר 2021

כמה דברים שלא ידעתם על האלגוריתם להפצת התכנים של פייסבוק

 


בהמשך לסקירה שלנו  רשתות חברתיות באינטרנט , תמונת מצב 2021 : האם הן עדיין יעילות ? ( קישור) , הנה מידע מעניין נוסף אודות השינויים לאורך השינויים באלגוריתם הפצת המידע של פייסבוק והבעיות שנגרמו מכך .

 שינוי האלגוריתם מ־2018  בפייסבוק השפיע על המאפיין העיקרי של פייסבוק, פיד החדשות, שמותאם באופן אישי ומתעדכן ללא הרף בצילומים של בני משפחה וחברים וקישורים לכתבות חדשות. התוכן שמוצג בפיד, אחראי לרוב הזמן שכמעט 3 מיליארד משתמשי פייסבוק מבלים בפלטפורמה. החברה מוכרת את תשומת הלב של המשתמשים למפרסמים, גם על גבי הרשת של פייסבוק וגם ברשת הקשורה אינסטגרם, וזה המקור לכמעט כל ההכנסות של החברה, שהגיעו בשנה שעברה ל־86 מיליארד דולר.

אלגוריתם יחודי שולט בתוכן שיופיע בפיד החדשות של כל משתמש בנפרד. הוא לוקח בחשבון מי הם החברים של המשתמש, לאיזה קבוצות הצטרף, לאיזה עמודים עשה לייק, איזה מפרסמים שילמו כדי לפנות אליו ואיזה סוגי סיפורים פופולריים אצלו בפיד או מניעים שיחות שהוא מתעניין בהם.

מטרת השינוי באלגוריתם הייתה להפוך את מגמת הירידה בכמות התגובות, להעלות צורות אחרות של מעורבות ולעודד יותר תוכן מקורי בפוסטים. האלגוריתם היה מעלה פוסטים שגררו יותר תגובות ואמוג'ים של רגשות, שבעיני החברה יש להם משקל רב יותר מלייקים פשוטים, כך ניתן ללמוד מהמסמכים.

דירוג של שיתופים מחדש

הפתרון של פייסבוק היה ליצור נוסחה שתמדוד כמה אינטראקציות "בעלות משמעות" נוצרות על ידי כל פוסט, ואז לארגן את פיד החדשות כך שיעודד כמה שיותר כאלה. במסגרת מערכת ניקוד פנימית, שנועדה למדוד את ההצלחה, "לייק" היה שווה נקודה אחת; תגובה, שיתוף מחדש בלי טקסט או תגובה להזמנה היו שוות חמש נקודות; ותגובה משמעותית, מסר, שיתוף מחדש או סימון הגעה לאיוונט היו שווים 30 נקודות. מכפילים נוספים נוספו בהתחשב בכמות האינטראקציות בין חברים בקבוצה אחת, חברים בפייסבוק או זרים.

מנקודת מבט עסקית, זה עבד. כפי שחזתה פייסבוק, כמות הזמן שמשתמשים היו בפלטפורמה ירדה, אבל המאמץ להרבות באינטראקציות בין משתמשים האט את הצניחה בכמות התגובות, ובעיקר שיקף את המדד החשוב מאוד של "שימוש יומי" של אנשים בפייסבוק, על פי בדיקות שנעשו באוגוסט 2018, כך כתוב במזכרים של החברה.

לשינוי היו השפעות חיוביות מסוימות. תוכן ששותף על ידי אנשי קשר קרובים היה יותר אמין, והמשתמשים מצאו שיש בו יותר משמעות לעומת חומר ממכרים רחוקים יותר - כך נכתב באחד המסמכים. 

אבל היתרונות האלו היו בעלי פחות משקל מהצד השני בשינוי באלגוריתם, שהעניק עדיפות לפעולות משתמשים כמו שיתופים מחדש ותגובות.

אחד הסימנים הראשונים לצרות, בקיץ של 2018, היה כשחוקרי־המידע של פייסבוק עשו סקרים בין משתמשים ושמעו מרבים מהם שלדעתם האיכות של הפיד ירדה, כך ניתן לקרוא במסמכים. כפי שהזהירה פייסבוק שצפוי היה לקרות, השינוי פגע בהרבה מו"לים של אתרי חדשות. במחצית הראשונה של 2018, באזפיד סבלה מירידה בתעבורה של 13% לעומת המחצית השנייה של 2017; אתר החדשות ברייטבארט ירד ב־46% ורשת ABC ירדה ב־12% - כך על פי נתוני חברת המידע Comscore.

נוצר לחץ לייצר תוכן שלילי

בראיונות, יותר מתריסר מנכ"לים של הוצאות לאור תיארו את השינוי, שעשתה פייסבוק כ"הקש האחרון" לאחר מספר שנים שבהן היא שינתה שוב ושוב מדיניות, ששכנע אותם שהם לא יכולים להסתמך על פייסבוק לתעבורת אינטרנט.

ג'יימס ברנס, עובד בפייסבוק לשעבר שעזב ב־2019, אמר שפייסבוק קיוותה שמתן עדיפות למעורבות משתמשים בפיד החדשות תקרב בין אנשים. אבל הפלטפורמה הפכה לכל כך מורכבת שהחברה לא הבינה איך השינוי עשוי לחזור אליה באופן הפוך. "אין קליעים יצוקים בכסף שיכולים לעשות זאת בקלות", אמר.

מקור וקרדיט : עיתון "גלובס אשר תרגם מאנגלית את סדרת הכתבות בwsj

 

 האלגוריתם לא מתמודד כראוי עם ניבים שונים

ערבית היא שפה של מיליוני משתמשים בפייסבוק באזורים שהחברה מגדירה כ"רגישים במיוחד". רוב בודקי התוכן של פייסבוק שדוברים את השפה, דוברים ערבית-מרוקאית, ולעתים קרובות לא מצליחים לבלום בזמן תוכן אלים או נצלני שנכתב בניבים אחרים, או שהם שוגים ומגבילים פוסטים שאינם מזיקים - כך נכתב במסמך מדצמבר. אלגוריתם האכיפה של פייסבוק גם הוא לא מסוגל להתמודד עם ניבים שונים של השפה.

"בוודאות אחת העדיפויות העליונות היא להקצות יותר משאבים למשימה של שיפור המערכות בערבית", כתב במסמך אחד העובדים.

כשאלימות פרצה בין ישראל לפלסטינים כמה חודשים אחרי שנכתב המסמך, החברה החלה בטעות להסיר ידיעות חדשותיות בערבית מהאזור, לחסום פעילים והחלה להסיר פוסטים, שכללו את הביטוי "אל אקצא", שהיה במוקד הסכסוך. הביטוי אל אקצא הוא גם חלק מהשם של גדודי חללי אל אקצא, שארה"ב מגדירה כארגון טרור. "אני רוצה להתנצל על התסכול שנגרם בגלל הטעויות האלה", כתב מנהל אחד בהודעה פנימית. דבר זה דווח בעבר על ידי באזפיד. פייסבוק התנצלה באופן פומבי והודיעה זמן קצר לפני פרסום התחקיר, שיש לה צוות שתפקידו למנוע טעויות מסוג זה.

לכתבה בעיתון גלובס , אשר תירגם  מאנגלית את סדרת הכתבות בעיתון WSJ

תגובה 1:

  1. אין ספק שאפשר לסמוך על החיזוי של פייסבוק אבל אני הייתי רוצה גם להתייחס להשפעה הרחבה יותר, על מה שקורה מעבר לזה.
    האם ניתן לחזות דברים מהיקום הפיזי כמו שאומרים ולתת משם את הניתוח?
    האם יש דרך לזהות מהי הדרך היותר נכונה?

    השבמחק

לקט nידעני מס' 18 , 27 למרץ 2024

הלקט המידעני ה-18, כמו קודמיו, נועד להקנות לכם תמונת מצב מעודכנת של תחומי המידענות , ניהול התוכן , מנועי החיפוש והספריות והוא מבוסס על איסוף...