חפש בבלוג זה

יום חמישי, 30 במרץ 2023

ביקורת על הפיכת טוויטר לרשת חברתית למינויים

 

אלון מאסק החליט: טוויטר תקדם בפיד רק ציוצים של משתמשים משלמים

החל מה-15 באפריל, תגית "עבורך" שבה מוצעים ציוצים פופולריים תציג אך ורק ציוצים של חשבונות מאושרים בעלי וי כחול, שמשתמשיהם משלמים עבורם 9 דולר בחודש. מאסק: "זו הדרך היחידה להתמודד עם השתלטות של בוטים מתקדמים על הפלטפורמה"

הפיד של טוויטר יקדם רק ציוצים של משתמשים שמשלמים את דמי המנוי החודשיים עבור הווי הכחול, כך צייץ הבעלים והמנכ"ל של הפלטפורמה אלון מאסק. בהתאם, החל מה-15 באפריל תגית "עבורך" (For you) בפלטפורמה שמשתמשת באלגוריתם כדי להציע ציוצים פופולריים למשתמשים, תציג רק ציוצים של "חשבונות מאושרים". לפי מאסק, זו "הדרך הריאלית היחידה לענות על ההשתלטות של בוטים מתקדמים של בינה מלאכותית, אחרת זה יהיה קרב אבוד מראש". מאותה סיבה, הוסיף מאסק, גם הצבעה בסקרים באתר תתאפשר רק לבעלי חשבון המשלמים דמי מנוי חודשיים.

מקור

 אילון מאסק לא רק דורש מכולם לשלם על וי כחול ברשת טוויטר - הוא גם מפסיק לחשוף אותנו לציוצים של אנשים רגילים

ההחלטות החדשות של מאסק מדללות את ערכה של טוויטר, מונעות מאיתנו להבדיל בין אמת לשקר ויגרמו לנטישה המונית של הפלטפורמה ■ קשה להאמין שהוא לא מבין זאת - אך נראה שהוא מקווה להרוויח קצת עד שנבין זאת גם אנחנו

עומר בן יעקב

 "אגיד לך מה העניין עם ה-V הכחול בטוויטר", מסביר לי נציג מ"צוות חורחה", סוחרי הכאוס ממודיעין שעמדו במרכז תחקיר בינלאומי על תעשיית הדיסאינפורמציה. "אין לזה שום משמעות. אנחנו ישר קנינו 1,000 — ואנחנו הרי פייק". האיש, חלק מתחקיר TheMarker והארץ שחשף מפעילים של אלפי חשבונות מזויפים ברשת, אף הוסיף, למקרה ולא הבנו: "אם אנחנו פייק, אז איך קיבלנו? פשוט שילמנו על זה. זו מדפסת כסף — זה הכול".

אתמול (ג') נחשף כי פיד "פור יו" המחודש של טוויטר יציג ציוצים מחשבונות מאומתים – היינו, בתשלום – בלבד. מדובר במהפכה של ממש: מטרתה להעביר את כל המשתמשים הכבדים של הפלטורמה למעין מודל מנויים, במסגרתו הם משלמים על הזכות לצייץ.

אך המנכ"ל החדש מאסק, בניסיון להזרים כסף לקופת הרשת החברתית שלו, בחר לסחור בטובין האיכותי האחרון שנותר לה להציע. הפרדוקס הוא שבטווח הארוך הוא לא רק מדלל את ערכו של ה-V, אלא גם את ערך התוכן של הרשת כולה — ואת זכות קיומה.

ה-V הכחול הוא תשובתו של מאסק לבעיה הכלכלית של רשתות חברתיות, שמאז ומתמיד היו חינמיות. אנו מזמן יודעים שאם משהו הוא חינם אז אנחנו המוצר, אך המהלך של מאסק נועד להרחיב את המודל של טוויטר. במסגרתו חלק מאיתנו יהיו המוצר, וחלק הלקוחות. בכך הוא מנסה להרוויח מהפופולריות של הרשת שלו, במסגרת עלייתה של כלכלת היוצריםהמהפך הצפוי בפיד, לצד דמי שכירות שמאסק מבקש לגבות על הנוכחות בפלטפורמה, מטריד מאוד: אחת הבעיות המרכזיות בטוויטר, שמאסק בעצמו זיהה לפני שרכש אותה, היא קיומם של עשרות — אם לא מאות אלפי — אם לא מיליוני — חשבונות מזויפים. מספרם הגדול של הבוטים הטריד את מאסק כשניסה למצוא פתח יציאה ממה שאז נראה כעסקה בדיונית, לרכישתה של טוויטר, ב-44 מיליארד דולרהשבוע, כאשר שוויה של טוויטר נחתך ומוערך ב-20 מיליארד דולר, וכמה שעות לאחר שהשיק את השינויים — הכוללים גם התפתחויות ביכולת לגשת למידע של טוויטר ולהפעיל אוטומטיזציות שונות על הפלטפורמה — הסביר מאסק שבעצם אין לו בעיה עם בוטים "טובים". במילים אחרות: כאלה שהבעלים שלהם משלמים על הזכות לפמפם לנו תוכן

הרשתות תורמות ליצירת עולם שבו הכל אפשרי, ושום דבר לא אמיתי 



אך יש סיבה מהותית יותר שהופכת את המהלך למטריד כל כך: הוא ימשיך במגמה ההרסנית שטוויטר ופייסבוק פתחו בה לפני כמה שנים. דיסאינפורמציה אינה בעיה רק של רשתות חברתיות — "פייק ניוז" הרי היה מאז ומתמיד. אך הרשתות מאפשרות לו לפעול בקנה מידה ויעילות שמעולם לא נראו קודם לכן, ובכך תורמות ליצירה של עולם שבו הכל אפשרי — ושום דבר לא אמיתי.

בטווח הרחוק, המהלכים הללו יגרמו לטוויטר כולה לאבד את ערכה. יצרני התוכן המעניינים באמת, כאלה שאינם מתפרנסים מטוויטר אך הרשת כן משחקת תפקיד גדול בפעילותם, לא יסכימו לשלם — ובסופו של דבר יעזבו את הרשת. טוויטר אולי תצליח לחלוב כסף ממותגים, משפיענים וסוחרי דיסאינפורמציה, אך היוצרים האיכותיים לא ישלמו על הזכות לכתוב עבור מאסק - ויעזבו. את מאסק אולי לא מעניין מה אמיתי ומה לא, אך לבני אדם ממשיים זה דווקא כן משנה. מי ירצה לבלות ברשת שפועלים בה רק מותגים המונעים ממטרות כלכליותהרשתות החברתיות טוענות שהן נוצרו במטרה לחבר בין אנשים. אך הן רק מדללות את קולותיהם של בני האדם האמיתיים בקולות סינתטיים של חשבונות מזויפים, המסייעים לייצר אשליה של פעילות ענפה.  

מקור וקרדיט :עומר בן יעקב

אילון מאסק לא רק דורש מכולם לשלם על וי כחול ברשת טוויטר

 ראו גם:

מאסק חושף: שווי טוויטר ירד ביותר ממחצית מאז שרכש... - tech12

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

לקט nידעני מס' 18 , 27 למרץ 2024

הלקט המידעני ה-18, כמו קודמיו, נועד להקנות לכם תמונת מצב מעודכנת של תחומי המידענות , ניהול התוכן , מנועי החיפוש והספריות והוא מבוסס על איסוף...