לשאלת החיפוש בפייסבוק אין למעשה מענה טוב
ויעיל . חיפוש בפייסבוק יכול להיות
קשה ומסורבל – הוא בוודאי לא חיפוש, יעיל כמו החיפוש של גוגל שהוא קל ויודע לצפות
מה אתה מחפש. מאז הפחתתו של חיפוש Graph Search בפייסבוק, החיפוש הסמנטי שלהם,שהיה בכל מקרה
מאכזב למדי, נותרנו עם מערכת חיפוש מפוצלת
(מקור)
. יכול להיות שבפייסבוק עובדים על מערכת חיפוש חדשה, אבל לזכותם
יאמר כי הם שיפרו לאחרונה את יכולות
החיתוך (פילטרים) בחיפוש הרגיל , כולל יכולות מיקוד בקבוצת פייסבוק מסויימת או דף
עסקי/יעודי מסויים.
חפש בבלוג זה
יום שישי, 31 בינואר 2020
יום ראשון, 19 בינואר 2020
הדפדפן החדש של מיקרוסופט – מבחינה מידענית וחווית משתמש
מאת : עמי סלנט
יובל ווליס
בדיוק כמו רוב האייקונים האחרים במחשב שלכם
או בסמארטפון, גם הדפדפן הוא תוכנה. הדפדפן מציג תוכן אינטרנטי דוגמת טקסט, תמונות
וקבצים שונים, ומאפשר מעבר בין דפים שונים באינטרנט (דפדוף בין כתובות שונות).
כל דפדפן מבוסס על מנוע משלו שמתרגם מבצע
את הקוד ממנו מורכב הדף המבוקש בזמן ריצה ומציג את דף האינטרנט שהמשתמש רגיל
לראות. כל מנוע שונה מאחיו בביצועים, במגוון הפורמטים הנתמכים, באבטחה ועוד.
לרוב,
הדפדפנים יכולים להשתמש אך ורק במנוע אחד, אך קיימות הרחבות המאפשרות להשתמש במנוע
אחר ולא במנוע הרגיל של הדפדפן שבשימוש.
בדפדפנים רבים יש תמיכה בהרחבה או פלאג
אין, המוסיף יכולות לדפדפן. יכולת זו מקנה גמישות לדפדפן.
מבחינת המשתמשים הדפדפן הוא למעשה שער
כניסה לאינטרנט (HUB), ממנו הם יכולים לנווט בקלות אם באמצעות
מנוע החיפוש או באמצעות סימניות השמורות בדפדפן. (הוא למעשה פלטפורמה לעבודה על
מחשב – מריץ תוכנות ויישומים וירטואליים, וכמו שגוגל הראו עם מחשב ה'כרוםבוק' –
מהווה מעטפת למערכת הפעלה).
בסקירה קצרה זו ניסינו להסתכל
על הדפדפן החדש EDGE של מיקרוסופט לא מבחינת
המהירות או הזיכרון כפי שמרבית המשתמשים והמפתחים מביטים אלא דווקא על ההיבטים של
ניהול המידע וחווית המשתמש .
רקע

כעת זונחת מיקרוסופט את הבסיס שפיתחה
במיוחד עבור האדג' (המנוע 'טרידנט'), ומשיקה את דפדפן אדג' החדש המבוסס על
כרומיום, הקוד של גוגל. עבור משתמשי ווינדוס 10, לאחר ההתקנה, האדג' החדש יחליף את
הגרסה הישנה שמותקנת על המחשב. בחודשים הקרובים מיקרוסופט תחליף את הגרסה הישנה של
אדג' לגרסה חדשה באופן אוטומטי דרך עדכוני מערכת ההפעלה.
למרות שהוא מבוסס על אותו מנוע כמו כרום,
יש כמה הבדלים שאמורים לבדל את Edge
לעומת השוק, שאחד מהם הוא האפשרות להציג אתרים מיושנים שמותאמים לגרסאות קודמות של
-Internet Explorer הדפדפן המאוד מיושן והעתיק משהו של החברה (אם
כי נדרשת כניסה לעומק הגדרות כדי לבצע את זה. נקוה שתוסף עתידי יקל על השינוי). קישור
.
דפדפן הEDGE של מיקרוסופט גם מציע כמה
רמות של מניעת מעקב, כולל אפשרות למנוע מעקב של כל האתרים ברמה הגבוהה ביותר. הוא
גם משאיר חלק מהתכונות הייחודיות שהציע עוד לפני שינוי המנוע: מצב קריאה שמנקה כל
תוכן לא הכרחי להוציא טקסט מהאתר, קריאת PDF מובנית (ואולי גם EPUB)
וכן אפשרות ליצור קבוצות של אתרים שלחיצה על קבוצה פותחת את כולם בבת אחת
('אוספים', Collection)
מבחינה ויזואלית, דפדפן אדג' החדש נראה
כמעט זהה לכרום, אולי מלבד כמה הבדלים קוסמטיים בעיצוב האייקונים והעובדה שמנוע
החיפוש ברירת המחדל הוא בינג של מיקרוסופט במקום גוגל. עם ההתקנה, הדפדפן מציע
להתחבר עם חשבון גוגל ולייבא את ההגדרות והמועדפים מכרום
מנקודת המבט של הנסיינים
עמי סלנט
• דפדפן EDGE החדש אמור לתמוך בהרחבות Extensions הזמינות בעבור הכרום של גוגל , אך מסתבר כי לא תמיד באופן מלא (הבעיה העיקרית תהיה השוני בין ה'חנויות' מהן יש
להוריד את התוספים).
• מבחינת חוויית משתמש יש דפדפן EDGE יתרון משמעותי מעניין על פני הכרום של גוגל . ניתן להגדיר מראש את
תצורת פריסת המידע בדף : ממוקד , השראתי,מפורט, מותאם אישית. ניווט המידע בדף הרבה יותר ידידותי מאשר הכרום .
• קל מאוד להגדיר קיצורי דרך לאתרים שאתם
משתמשים בהם הרבה וקל מאוד לזהות אותם במרכז הדף.
· ניהול מידע כל מי
שגולש באינטרנט מוצא מדי פעם קישורים מעניינים ומעוניין לשמור אותם בצורה מאורגנת
לשימוש עתידי שלו . עדיף לשמור קישורים בדף הסימניות של הדפדפן. ניהול הסימניות
בדפדפן EDGE הרבה יותר קל, פשוט ויעיל בהשוואה לכרום של
גוגל , קל לארגן את הסימניות וקל לאתר אותן , ולכן מבחינתי כמידען זה שירות מאוד
חשוב.
כמו כן יכולות הסינכרון שלו כוללות
דברים שהוצעו עד כה רק בתוספים מיוחדים, כמו שיחזור טאבים פתוחים במחשבים אחרים
(מאותו חשבון). לא כולם עובדים כרגע – חלק מהפיצ'רים יושלמו רק בהמשך השנה.
התאמת איסוף מידע חדשותי
– מנגנון התאמת החדשות של מיקרוסופט המבוסס על מנוע החיפוש BING נחות בהשוואה למנגנון התאמת החדשות של גוגל ( ( (google newsשניתן לשבצו בכרום . בשני
הדפדפנים ניתן לגדיר את תחומי העניין אבל בגוגל בצורה יותר מפורטת וזה מבחינתי
יתרון חשוב כמידען .
יובל
ווליס :
יום רביעי, 15 בינואר 2020
יש חיים גם מעבר לגוגל : כלי מעקב, איסוף מודיעני וניטור של המדיה החברתית
כלי מעקב,
איסוף מודיעיני וניטור של המדיה החברתית
ליקט וערך : עמי סלנט
· הרשתות החברתיות שינו לחלוטין את הדרך שבה אנחנו
מתקשרים, צורכים מידע ומעבירים את הזמן הפנוי שלנו. בשנת 2018 נרשמו בישראל למעלה
מ-5 מיליון משתמשים פעילים ברשתות החברתיות, המשקיעים מדי יום בממוצע 3.5 שעות
גלישה ברשת.
· הרשתות החברתיות משרתות לא רק את הציבור אלא גם את העולם
העסקי: 95% מהעסקים והארגונים בישראל מחזיקים בדף פייסבוק רשמי, ומבין 500
המפרסמים הגדולים בישראל כולם מקצים תקציבים עבור אפיקי הדיגיטל.
· באמצעות המדיה החברתית החלו הצרכנים להעביר מידע ולשתף
מידע זה עם זה. היכולת של הצרכנים לדבר זה עם זה דרך המדיה, היא הרחבה של התקשורת
המסורתית מפה לאוזן. הצרכנים הם שיוצרים את המידע ומפיצים אותו ללא תיווך או
התערבות של החברות המסחריות.
· מרבית הפעילויות שצרכנים מבצעים במדיה החדשה הן גלויות
וחשופות לכל אדם. פעילויות כמו כניסות לפורומים, בלוגים וקהילות חברתיות חשופות
לצרכנים אחרים וחברות מסחריות, והם אף יכולים לעקוב אחריהן.
· "מה שקורה ברשתות החברתיות. כמה אנשים, כמה הודעות,
כמה פוסטים, דיונים וציוצים. זה הרי לא נגמר, קל ללכת לאיבוד וקשה מאד לנטר באופן
ידני מה קורה ברשת."
· תחשבו שאתם צריכים לפקוח עין על המתחרים, על מילות מפתח
שימושיות, לקרא דיונים וגם להשתתף בהם, לעקוב אחר מגמות וכל זה עוד לפני שהזכרנו
יצירת תוכן מקורי ורלוונטי עבור האתר שלכם.
· בניגוד למה שאנו חושבים יש להבין כי מנועי החיפוש
הכלליים כגון גוגל ובינג (מנוע החיפוש של מיקרוסופט) לא תמיד מתייחסים בצורה
שיטתית לאזכורים ברשתות חברתיות.
ניטור מדיה חברתית הוא אחד מהכלים שבהם משתמשים בתחום המודיעין
ממקורות גלויים OSINT, או Open Source Intelligence במקרה הזה המטרות שאחריהן מתנהל המעקב
הן אלו שיוצרות את החומרים שמהווים את הבסיס לניתוח המודיעיני: כמויות אדירות של
מידע שמעלים משתמשים לטוויטר, יוטיוב, פייסבוק ורשתות חברתיות אחרות, מידע שמסייע
לארגוני ביון לעקוב אחר מגמות ציבוריות ודעת קהל.
אמצעי ניטור מדיה חברתית שימשו במקור לצרכי שיווק
– חשיפת מגמות בדעת הקהל לגבי מוצרים חדשים, שירותים ומותגים והיום משמשים גם מידענים ומנהלי תוכן .
מה תמצאו כאן
ברשימה זו ליקטתי המלצות של מידענים, אנשי
מודיעין תחרותי ומנהלי תוכן בארץ ובעולם לגבי כלים טכנולוגיים לאיסוף מידע מהמדיה
החברתית.
Hootsuite כלי מידעני יעיל מאוד. אוסף מידע מכמה פלטפורמות
חברתיות והכל במקום אחד. יעיל מאד כשעובדים בצוות, כי כל המידע אפשרי לשיתוף. קישור
Social Mention הכלי שמאפשר לכם
"להאזין" ולדעת על מה מדברים מיליוני המשתמשים ברחבי הרשת. חפשו את שם
העסק שלכם, מילות מפתח וכל מה שתרצו.
הכלי המידעני Social
Mention מכסה מעל 100 ערוצי
מדיה חברתית ! והוא בחלקו גם לשימוש חופשי. אפשר לבצע באמצעותו גם חיפוש מתקדם Advanced
Search . קישור
TweetDeck הכלי
המידעני הזה יאפשר לכם לתזמן ציוצים ולעקוב אחר שימושי האשטגים בתוך טוויטר
זהו כלי מידעני חופשי שפותח ע"י צוות טוויטר .
mention הוא אחד הכלים היותר מוכרים בתחום. עד לא מזמן Mention הציעו חבילה חינמית ששולחת לכם
למייל עד 5 אזכורים על המותג שלכם מהרשת מהיממה האחרונה. כיום הם מציעים חבילות
שמתחילות מ-$29 ל-3000 אזכורים והלאה. Mention מציעים כמובן גם ממשק
Web נוח והם מזהים אזכורים מטוויטר, פייסבוק
וממגוון אתרים ברשת. קישור
Mediatoolkit -כלי מעולה שמצליח גם להוציא מדי פעם אזכורים מתוך קבוצות. הכלי מציע חבילה חינמית עד
3000 אזכורים והחבילה הבאה היא 49 יורו. על כל אזכור המערכת נותנת ציון של החוזק
של המשפיען, מיקום, אינגייג'מנט וכדומה. קישור
Brandmention
כלי מידעני
אשר סיים מקום 1 ב-Product
Hunt וקיבל ביקורות מעולות. אם תכנסו לאתר דרך פרודקט האנט, תוכלו להאריך את תקופת הניסיון משבועיים ל-4 שבועות. המערכת מאופיינת היטב
ובעלת עיצוב מרשים ומאוד קלה לתפעול. המחיר ההתחלתי הוא $49 דולר בדומה ל-3000
אזכורים.
קישור
Buzzilla
חברה
ישראלית משלנו שמציעה מערכת עם אפשרויות
ניטור מתקדמות בעברית. סריקת מילות מפתח, שליחת התראות, משתמשים, מחקרים,
דו"חות ואף ניטור אנושי. כאן תוכלו לקרוא כמה
מקרי בוחן של באזילה. מחירים
לא תמצאו באתר אך תוכלו ליצור קשר עם החברה כאן.
Google Alerts
השירות
המוכר והטוב של גוגל ישלח לכם התראות למייל בכל פעם שגוגל איתר מאמר או טקסט ברשת
שאזכר את המותג שלכם (או כל ביטוי אחריו אתם רוצים לעקוב). לא הייתי ממליץ להסתמך
רק על השירות הזה, אלא להשתמש בו כשירות משלים לאחת המערכות למעלה שמאתרות
איזכורים ברשתות החברתיות בצורה טובה יותר.
Google Alerts - Google.co.il
BuzzSumo.com – כלי מידעני יעיל לאיסוף מידע
מתוך המדיה החברתית . התשלום עבורו הוא בסביבות
79 דולר לחודש והוא מאפשר לדלות את המידע עפ"י סינון של תאריכים ( איסוף
שבועי , איסוף יומי וכדומה) . מכסה שפות שנות במדיה החברתית ! וניתן גם לראות במסך
הניטור מי שיתף מה במדיה החברתית , מידע חשוב לאנשי הOSINT. קישור.
Social
searcher
ריבוי מקורות המידע מרשתות חברתיות כגון טוויטר, פייסבוק , טאמבלר
ואחרים הביא להתפתחות מנועי חיפוש ייעודיים לחיפוש בהם .
אחד ממנועי החיפוש הייעודיים האלו הוא Social Searcher , שמחפש בו-זמנית בכמה וכמה
רשתות חברתיות ומציג את הממצאים באופן מקביל בלוח תצוגה מאוחד.
במקור הפיתוח התיכנותי נעשה ע"י קבוצת מתכנתים ברוסיה , אך
השיווק נעשה בארה"ב ובאירופה.
ממשק וקלות שימוש :
ממשק החיפוש של Social Searcher הוא מאד אינטואיטיבי וניתן לסנן בקלות את סוג המידע ( כגון
תמונה , לינק , וידאו, פוסט) ואת תאריך הפרסום , ביחס לרשת חברתית מסויימת ( כגון
פייסבוק , טוויטר פליקר ואחרים) .
רלבנטיות
מפתחי Social Searcher סורקים היטב את מרבית הרשתות
החברתיות ופרשו רשת איסוף שמאנדקסת היטב את הממצאים.
Awario
Awario הוא כלי מידעני טכנולוגי יעיל העוקב אחר
מילות המפתח שלכם מתוך מגוון רחב של
פלטפורמות המדיה החברתית והיתרון שלו שהוא
מסוגל לחפש ולאתר מידע בזמן אמיתי (It works in real-time). כלומר, המידע שחיפשם באמצעותו יופיע מיידית על גבי מסף הניטור
שלכם .הוא כולל גם מחולל דוח"ות יעיל . עלות השימוש היא בסביבות 29 דולר
לחודש. Awario
המלצות
אני עושה שימוש שבועי ולעתים יומי בכלי
האיסוף והניטור הבאים :
...וכאשר מדובר בפרוייקט עבור אחת מהחברות
הטכנולוגיות בעולם אני משתמש גם ב BuzzSumo
שמחייב
שימוש בתשלום ולעתים גם ב
Awario.
יום רביעי, 25 בדצמבר 2019
לקט מס' 8 : מידענות , מנועי חיפוש, ניהול תוכן דיגיטלי וכלים מקוונים ( 24 בדצמבר 2019 )
הלקט המידעני השמיני
נועד להקנות לכם תמונת מצב רחבה של תחומי המידענות, ניהול התוכן, מנועי החיפוש
והספריות והוא מבוסס על איסוף, זיקוק ותימצות של מאות מקורות מידע אחריהם אני עוקב
קבוע. המעקב היזום שלי מתבצע , כאמור,על פני מאות אתרי אינטרנט ובמאגרי מידע מקוונים הנמצאים
רק בספריות אקדמיות.
בפריטים החדשים בלקט
השתדלנו להביא גם השלמות מידע בנושא , "ראה גם".
ככל מי שעוסק בניהול תוכן דיגיטלי ובכתיבה לאתרי
אינטרנט ובהצגת מצגות זקוק לתמונות לשיבוץ בסקירות או הפוסטים . יש כמובן , מאות אתרי תמונות
בתשלום , אבל הם יקרים ומכבידים על כיסו המרושש של מנהל התוכן . בשנתיים האחרונות
החלו להתפתח מה וכמה מאגרי תמונות חינמיים די מרשימים ודי יעילים . המוביל מביניהם
הוא מאגר Unsplash בו ניתן לחפש תמונות
לפי נושאים והאוסף שלהם הולך ומתרחב כל שבוע.
CC Search הוא מנוע חיפוש נוסף לתמונות נטולות זכויות
יוצרים אשר התגבש מחדש והשתדרג בשנת 2019 . יעיל מאוד
ראו גם :
53+
אתרי תמונות
להורדה חינם וללא זכויות יוצרים (המדריך המעודכן ל-2020)
64
כלים
מתוקשבים לניהול מידע אישי Google keep
לעתים קרובות אתם חוששים כי MAIL ששלחתם נבלע אי שם
בדוא"ל של המקבל ולא נודע כי בא אל קירבו . אז עתה יש אפליקציה חדשה בדפדפן כרום המסוגלת לשלוח את המייל
ישירות מהGMAIL למספר הטלפון הנייד של הנמען למכשיר הנייד...
66
Soovle הוא כלי פשוט ונחמד באמצעותו תוכלו לראות במבט אחד תוצאות למילה
שחיפשתם במגוון מנועי חיפוש ואתרים נוספים, ביניהם גוגל, יוטיוב, וויקיפדיה, Answers.com,
יאהו, בינג ואמזון.
בהגדרות של הפלטפורמה תוכלו לקבוע באלו אתרים לבצע חיפוש, כאשר המקסימום הוא 15 בו זמנית.
באמצעות הממשק המועיל של soovle.com אתם
יכולים לשגר את השאילתא (מילות חיפוש) בכל פעם בנפרד למנוע חיפוש אחר מלבד גוגל ,
למשל BING או
אמזון או ויקיפדיה וכמובן גם לגוגל. אבל
התכונה העיקרית שלו היא הצעות לצירופי
מילים/מילות מפתח כפי שנמצאו במנועי החיפוש השונים
כבר בזמן הקלדת השאילתא .
סרטי וידאו קיימים לא רק בYOUTUBE אלא גם ברשתות חברתיות כגון פייסבוק וגם באינסטגרם ולכן פותח רב-מנוע שיכול למצוא את סרטי הוידאו בכל המקומות והאתרים בהם הם חבויים.
מנועי חיפוש 2019 – פופולריים, שומרים על הפרטיות, ייעודיים,
אלטרנטיביים לגוגל ואחרים
אין ספק שגוגל הוא מנוע החיפוש הפופולרי
ביותר אך קיימים בווב מנועי חיפוש רבים נוספים, חלקם שומרים על פרטיות המשתמשים,
ווחלקם עם מאפיינים ייחודיים שלא נמצאים בגוגל וכדאי להכירם
69
בניית השאילתות באתר מתחילה על
מעין קנווס ריק, בו כותבים את המונחים, ולאחר מכן מארגנים אותם בקבוצות.
מוסיפים שדות חיפוש ואופרטורים בוליאניים (AND, OR , NOT) לפי הצורך.
חלק ממנועי החיפוש מאפשרים לצפות בתוצאות החיפוש בדף הצמוד לקנווס, ובחלקם יש לעבור לחלון נפרד על מנת לראות אותן.
70
החל
מנובמבר 2019 גוגל החלה להשתמש בהתאמת-ביטויים מבוססת רשת עצבית (Neural
Matching), כדי להפיק תוצאות חיפוש לוקאליות בדרך
חדשנית ומתקדמת יותר.
השיטה מאפשרת למנוע להבין יותר טוב כיצד מילים קשורות למושגים / מונחים שונים. גוגל משתמשת ברשת העצבית החל מ-2018, והיא למעשה מערכת ענקית של מילים נרדפות (Super-synonym System).
71
ההרצאה עסקה בכלים דיגיטליים
המסייעים לאנשי מקצוע להתמודד עם עומס המידע הקיים כיום. התמקדתי בעיקר במנועי
חיפוש מתקדמים - מבוססי בינה אנושית (הווה) ומבוססי בינה מלאכותית (הווה ועתיד).
ויש גם הצצה לממשק החדש של פאבמד שצפוי לעלות בספטמבר הקרוב!"
PubMed הוא
מאגר מידע ביבליוגרפי העוסק בתחומי מדעי החיים, מדעי הרפואה והמקצועות
הפרא-רפואיים. המאגר מכיל רישום ביבליוגרפי של רובם הגדול של המאמרים המדעיים
בתחומים אלו שפורסמו החל משנות החמישים של המאה העשרים ולעתים גם מאמרים ישנים
יותר, בכל השפות. PubMed היא
חלק ממיזם של ממשלת ארצות הברית.
מדריך לעבודה עם מאגר
PUBMED, אפריל 2019
"מערכת אלף שרתה את הספריה הלאומית נאמנה מעל 34 שנים וכל המידע הקיים בה עובר למערכת המידע החדשה (עלמא), ללא כל אובדן מידע. מערכת מרחב היא פניה הגלויים של הספרייה, וכבר בשימוש למעלה משבע שנים.
4.
כל המידע שהיה במערכת אלף מועתק למערכת עלמה, למעט היסטוריית ההשאלות של כל קורא,
ורשימת הפריטים השמורים במדף האלקטרוני האישי.
שימוש נכון
במערכת החיפוש "מרחב" - קטלוג הספרייה הלאומית
75
כלים ושיטות להפצת מידע : ניוזלטרים , ניסוי והמלצות ,
גרסה מס' 6 .
מאחל לכולם חג אורות
שקט
עמי סלנט , עורך הלקט
כלי
עזר
61
Google Translate הולך ומשתפר
לא בכל המדינות ולא בכל
האזורים יש חיבור אינטרנט ולכן ניתן להוריד יישום של Google Translate שאינו מחייב חיבור לאינטרנט.
אנשי הפיתוח של גוגל הצליחו לשפר את
יעילות הדיוק של התרגום ב12% ויש שפות כגון יפאנית קוריאנית בה יעילות התרגום גדלה ב20% . גם במערכת
המקוונת של Google
Translate יש כל
הזמן שיפורים וגם שם יעילות התרגום עולה מחודש לחודש בכל השפות .
מקור ולמידע נוסף :
62
מאגרי תמונות חינמיים
Unsplash:
Beautiful Free Images & Pictures
63
הממשק החדש של חיפוש תמונות נטולות זכויות
יוצרים
53+
אתרי תמונות
להורדה חינם וללא זכויות יוצרים (המדריך המעודכן ל-2020)
הכול עובר לקול
מעתה ניתן לנהל את כל התזכורות והרשומות שלכם
במאגר Google Keep
באמצעות פקודות קוליות וזאת תודות לפענוח הקולי החדש של Google Assistant
ראו גם :
כלים
מתוקשבים לניהול מידע אישי Google keep
יישום חדשני : לשלוח דוא"ל ישירות לטלפון
הנייד
מנועי חיפוש ושיטות
חיפוש לאיתור מידע
ממשק חיפוש
מאוחד למילות מפתח
בהגדרות של הפלטפורמה תוכלו לקבוע באלו אתרים לבצע חיפוש, כאשר המקסימום הוא 15 בו זמנית.

למי זה טוב ? בעיקר
למידענים שצרכים לגבש מחרוזת חיפוש יעילה של מילות מפתח
רב-מנוע לסרטי וידאו
67סרטי וידאו קיימים לא רק בYOUTUBE אלא גם ברשתות חברתיות כגון פייסבוק וגם באינסטגרם ולכן פותח רב-מנוע שיכול למצוא את סרטי הוידאו בכל המקומות והאתרים בהם הם חבויים.
רב-המנוע
מחפש מעל 430 מיליון סרטי וידאו .
68
מנועי חיפוש 2019 – פופולריים, שומרים על הפרטיות, ייעודיים,
אלטרנטיביים לגוגל ואחרים

69
לחפש על הקנווס עם פלטפורמת
2DSEARCH
מאת : המידענית טלי קמינסקי
רוזנברג
מוסיפים שדות חיפוש ואופרטורים בוליאניים (AND, OR , NOT) לפי הצורך.
חלק ממנועי החיפוש מאפשרים לצפות בתוצאות החיפוש בדף הצמוד לקנווס, ובחלקם יש לעבור לחלון נפרד על מנת לראות אותן.
את השאילתות הנבנות באתר ניתן
לשמור ולשתף בפתיחת חשבון חינמי עם סיסמת גוגל או סיסמה ייחודית.
70
עדכון
אלגוריתם בתוצאות החיפוש המקומיות בגוגל
השיטה מאפשרת למנוע להבין יותר טוב כיצד מילים קשורות למושגים / מונחים שונים. גוגל משתמשת ברשת העצבית החל מ-2018, והיא למעשה מערכת ענקית של מילים נרדפות (Super-synonym System).
בתוך
כך, הדיון בטוויטר שעוסק בנושא מבסס גם את ההבדל בין ראנק בריין ובין הרשת העצבית
המלאכותית. בעוד שראנק בריין מסייע לגוגל להתאים בין דפי אינטרנט למונחים /
מושגים, הרשת העצבית משמשת את גוגל להבנה כיצד מילים קשורות לחיפושים.
מאגרי מידע ברפואה ומידענות
רפואית
71
כלים לעדכון שוטף וחיפוש
יעיל במידע הרפואי הדיגיטלי: מה צופן העתיד?
כותבת המידענית טלי קמינסקי
רוזנברג בבלוג שלה :
"האתגר האמיתי היה
להכניס את כל מה שרציתי לומר ב - 15 הדקות שהוקצו לי...

ראו גם :
מדריך לעבודה עם מאגר
PUBMED, אפריל 2019
ספריות,
מרכזי מידע וקטלוגים מקוונים
סוף עידן מערכת
אלף : הספריה הלאומית עוברת למערכת עלמא
72
72
ביום
שלישי 26 בנובמבר 2019 , הספריה הלאומית
עברה להשתמש במערכת עלמא – הדור הבא של
מערכות לניהול ספריות
"מערכת אלף שרתה את הספריה הלאומית נאמנה מעל 34 שנים וכל המידע הקיים בה עובר למערכת המידע החדשה (עלמא), ללא כל אובדן מידע. מערכת מרחב היא פניה הגלויים של הספרייה, וכבר בשימוש למעלה משבע שנים.
מנוע
החיפוש פרימו (בספריה קוראים לו מרחב) ככלי החיפוש.
3.
המידע המופיע באלף (וכעת בעלמה) מועבר לתוך מערכת פרימו. ההחלטה אלו שדות ימופתחו
לצורך חיפוש, ואיזה מידע יוצג בכל רשומה, היא בשליטת הספרייה, כפי שהיה גם במערכת
אלף.

5.
ההחלטה לסיים את פעולת אלף ולעבור לעלמה נבעה מההפסקה הצפויה לתמיכה במערכת מצד
החברה כמו גם שכל הספריות האוניברסיטאיות וספריות המכללות בארץ כבר עברו (או
עוברות) לעלמה. הפעילות כרשת בין ספרייתית חייבה את הספריה הלאומית לבצע את המעבר.
לא היינו מוכנים לסכן את יציבות ושרידות
המערכת הספרייתית המרכזית ולהישאר עם מוצר שאינו נתמך.
6.
למערכת מרחב/פרימו יתרונות וחסרונות, כפי שהיה למערכת אלף. בכל מעבר לטכנולוגיה
חדשה מאבדים דברים מסויימים ומרויחים דברים אחרים. החיפוש באלף דורש למידה והדרכה
בעוד שבפרימו/מרחב חיפושים פשוטים (שהם עיקר החיפושים במערכת) אינם דורשים למידה
והבנה.
לקוראים
אין קשר לעלמא, היא תוכנה פנימית לצוות בלבד.
מערכת עלמא היא מערכת ניהול ספריות מתקדמת,
שבדומה לאלף, תשמש את עובדי הספרייה לניהול הרכש, ההשאלה והקיטלוג. למערכת זו
אין רכיב חיפוש שישמש את קהל הקוראים, ולכן היא מערכת שמשפיעה רק על העובדים
מאחורי הקלעים. מערכת זו החליפה את מערכת אלף החל מ-26 בנובמבר.
מערכת
מרחב היא מערכת החיפוש של הספרייה מזה שבע שנים. עד
עתה היא שאבה את המידע ממערכת אלף, לאחר המעבר המידע מגיע ממערכת עלמא. שינוי זה
לא ישפיע על אופן החיפוש במערכת או על המידע המוצג בה."
ראו
גם :
שימוש נכון
במערכת החיפוש "מרחב" - קטלוג הספרייה הלאומית
"פורטל
חדש לאיתור מאגרי מידע עלה לאוויר. הפורטל החדש מאפשר
קישור ישיר למאגרי המידע. החיפוש הוא ידידותי ונוח לפי שם המאגר או לפי שם הפקולטה
ושם החוג."!
טכנולוגיית
הבלוקצ'יין ויישומה בספריות
74
74
בלוקצ'יין –שרשרת בלוקים, היא טכנולוגיה שמושתתת על
הצפנה וביזור, על פיה שרשרת הבלוק מורכבת מסדרה של גושי נתונים מוצפנים
ומנוהלים ללא צורך ביישות מרכזית.
השיתוף מבוסס על רשת תקשורת מסוג עמית לעמית עם
רמה גבווהה של שקיפות שמבטיחה אמינות. היישום המוכר ביותר בטכנולוגיה זו הוא
מטבע הביטקוין בו שרשרת הבלוקים משמשת לרישום כול ההעברות במטבע. אך
הטכנולוגיה יכולה להיות מיושמת גם בתחומים אחרים כולל בספריות.

אחד המושבים בכנס השנתי 2019 של איגוד הספריות המיוחדות
בארה"ב עסק
בנושא טכנולוגיית הבלוקציין ואופן יישומו בספריות . דיווח על כך התפרסם במאמר מ- 27 בנובמבר 2019
75
הפצת תכנים ומידע
כלים ושיטות להפצת מידע : ניוזלטרים , ניסוי והמלצות ,
גרסה מס' 6 .
קישור לסקירה המעודכנת
העולם של הצ'טבוט
76
קיימים שני סוגי צ'טבוטים: צ'טבוטים שפועלים על בסיס חוקים קבועים
מראש, וצ'טבוטים שמשתמשים בטכנולוגיות בינה מלאכותית. הסוג הראשון מוגבל באפשרויות
ומסוגל להגיע למספר קבוע של תשובות, בעוד הסוג השני לומד את התנהגות המשתמשים עם
הזמן ומפתח תשובות משוכללות יותר ויותר ככל שהוא צובר ניסיון. עבור רוב שימושים
הבסיסים יספיק צ'טבוט מהסוג הראשון, שכמובן זול וקל יותר לפתח.
העולם של הצ'טבוט
76
צ'טבוט הוא כינוי לתוכנה שמטרתה היא ניהול שיחה מול משתמש אנושי.
הצ'טבוט "מדבר" עם בן האדם דרך תיבת טקסט שמוטמעת באתר או בפייסבוק
מסנג'ר, ונועד לעזור לו לקנות משהו, לתת מענה לפנייה או לשווק לו מוצרים.

קיימות לא מעט פלטפורמות להקמת בוטים, כשחלקן אף מציעות גרסאות
בסיס חינמיות. בין החברות תמצאו את Chatfuel ו-Manychat, ששתיהן פועלות דרך מסנג'ר ומציעות גרסאות חינמיות ששווה לנסות.
מהם צ׳טבוטים? - מתחיל בחוויית משתמש טובה!
נכון לדצמבר 2019, פועלים 240 אלף צ'טבוטים, ומשתמשים בהם 1.4
מיליארד גולשים.
צ'טבוטים לשינוי חברתי: רעיונות ודוגמאות לשימוש – מעין אלכסנדר
ראו גם :
הירשם ל-
רשומות (Atom)
עם איזה כלי בינה מלאכותית נכון לעבוד?
חלק א' מאת: ד"ר יכין אפשטיין הרבה שואלים אותי: עם איזו בינה מלאכותית כדאי לעבוד? אבל האמת היא – זו לא השאלה הנכונה. העניין הו...

-
סקירת ספר חדש : אמיר פליישמן , לנצח דרך הרשת : איתור מתוחכם של מידע עסקי באינטרנט ליצירת יתרונות תחרותיים , הוצאת סגול, 2022 קרא ...
-
נוספו וקוטלגו ע"י תגיות (מילות מפתח) עשרות מאמרים וסקירות שהתפרסמו בתחומי מנועי החיפוש ושיטות לארגון מידע דיגיטלי בחודשיים הא...
-
מומחי עיתון "וולט סטריט ג'ורנל" ( WSJ ) החליטו לבדוק את הסוגייה הזו על מספר נושאים שונים. חלק מקצועיים כמו תחום הפיננסים,...