חפש בבלוג זה

יום חמישי, 28 באפריל 2022

לא בכדי רכש אילון מאסק את טוויטר – האלגוריתם של טוויטר הוא היעיל והמועיל ביותר למידענים, למנהלי תוכן , ולאנשי מקצוע

 

"מאסק אמר כי בכוונתו להפוך את החברה לחברת קוד־פתוח ולפרסם את הקוד והאלגוריתמים של הרשת השולטים בתוכן, כדי להגביר את השקיפות בה."

מדוע האלגוריתם של טוויטר יעיל יותר מפייסבוק ?  

אלגוריתם ההמלצות של יוטיוב נחשב לאחד המתוחכמים והיעילים בשוק. הוא לוקח בחשבון שורה של משתנים – כולל קליקים, זמני צפייה, לייקים ודיסלייקים, תגובות וגם איכות הצפייה עצמה.

נכון לעכשיו, ציר הזמן של טוויטר מדגיש את הציוצים המובילים ש"החמצת " בזמן שהיית בחוץ. טוויטר מציגה במשולב  גם ציוצים מחשבונות שהמשתמש כבר עוקב אחריהם-בסדר כרונולוגי הפוך.

מקדם היעילות הגבוה של טוויטר נובע מכך שפוסטים של חברים בטוויטר יראו  , לעתים את הציוצים שלך, גם אם הם לא עוקבים אחריך בעצמם.

מקור



 אחוז השימוש בטוויטר בישראל נמוך משמעותית יחסית לפייסבוק, ב-2015 היחס עמד על 5% לעומת 91%. אך למרות זאת, בין אנשי המקצוע , מומחי האינטרנט והעיתונאים רשת טוויטר היא יותר משמעותית וכנ"ל גם לעבדכם הנאמן .

 בטוויטר יש מידע מקצועי הרבה יותר ממוקד בתחומי המידענות , החינוך והאמנות בהשוואה לפייסבוק וגם לרשתות אחרות כמו לינאקדין .

 

לא בכדי החליטו לפני שנה אנשי האתר המרתק אלכסון לרדת מפייסבוק ולהישאר רק בטוויטר ( במקביל הם חיזקו את מערכת הניוזלטרים שלהם).

 

טוויטר היא רשת חברתית יותר ממוקדת וגם הפצת מידע מקצועי בה , לכן , בדרך כלל יותר ממוקדת .

בקבוצת הפייסבוק שאני מנהל ( ניהול תוכן דיגיטלי עם 8,000 חברים) הגיע שיעור הצפייה  הממוצע ל6% .

 בדף הטוויטר שלי הגיע שיעור הצפייה  ל28%.

 


צוברי מידע (אגרגטורים) : היתרונות של רשימות טוויטר (LIST)

לטוויטר יש מנגנון צבירה דיגיטלי מעולה הנקרא LISTS המאפשר לכם למיין באופן אוטמאטי את המידע המקצועי הזורם לשם עפ"י נושאים וקטגוריות .

אחרי שקבעתם בטוויטר לאיזה צובר מידע דיגיטלי  (LIST) שלכם יזרום מקור המידע המועיל שזיהתם, תקבלו באותו צובר (LIST) עדכונים שוטפים מאות מקור  וגם ממקורות מידע נוספים המתמחים בנושא .


צוברי המידע ה-LIST  הנושאיים הוגדרו מראש על ידי בטוויטר על פי נושאים קישור

ואם מחר אני רוצה , לדוגמא, לדעת מה חדש בתחום הלמידה מרחוק (תחום התמחות נוסף שלי הרבה שנים) אז אני נכנס בטוויטר  לLIST של e-learning  ורואה את רצף העדכונים בנושא למידה מרחוק מהיומיים האחרונים או היום האחרון .

 הנה קישור ישיר לצוברי המידע הנושאיים שלי (LISTS) בטוויטר :

קישור





TweetDeck
 

 הכלי המידעני הזה יאפשר לכם לתזמן ציוצים ולעקוב אחר שימושי האשטגים בתוך טוויטר זהו כלי מידעני חופשי שפותח ע"י צוות טוויטר

 אפשר לייצור באמצעות TweetDeck במסך אחד ומאוחד מספר טורים של איסוף מידע עפ"י מילות מפתח .  קישור

  




יום שלישי, 26 באפריל 2022

המטרות הנעות של "הצלף המידעני": לוחמה בעולם ההונאות, חימוש בכלי איתור ומעקב, וכתישה לעומק הרשתות החברתיות

 


אחד מימי העיון הכי מרתקים בכנס מידע 2022  הקרוב ,הכנס ה36 במלון הילטון , תל אביב , 8-9 למאי 2022 

יו"רים:

 דזירה חלוזין-רובין - DesiredINFO בלשות ברשת, מידענות מחקרית, ניהול ואוצרות תוכן

 עמי סלנט - מידען עצמאי, עורך ומייסד המיזמים והמאגרים: "ילדים בשואה", פורטל הגורם האנושי ו"רגעים היסטוריים"

ביום העיון נתוודע למקרי הונאה ומידע מסולף בזירות מגוונות ובהתאמה נצייד את הקהל בחשיבה אסטרטגית, כלים, שיטות ודרכים בחקירת מצגים חשודים - לצורך אבטחת ההתנהלות האישית והמקצועית. צריכה נכונה של מידע לצד אבחון המקורות החשודים ומצגי שווא, הקניית כלים לאבחון וזיהוי של טקטיקות הסוואה, התחמקות, סממנים, תמרורי אזהרה ודפוסי התראה במצג שלפנינו.

מומחים/יות מזירות מגוונות יציגו דוגמאות למצג או לאישיות - הניתנות לפיענוח, לחשיפה, להרמת מסך, לניתוח ולעיבוד המידע אודותיהם. נתמקד בפיצוח מידע מסביב לשעון על בסיס חשיבה חקרנית, כלים, אסטרטגיות ופלטפורמות חדשניות.

 לצד מצגי הכלים והאסטרטגיות, תוצג התמקדות ייעודית ביעילותן של הרשתות החברתיות באינטרנט, לרבות מצג כלים דיגיטליים, כלים להפצת מידע דיגיטלי ויעילותם, "בליץ חקרני", לסימון "עילית" הרשתות החברתיות - שבאמצעותן ניתן לשאוב את המידע הנדרש ולהפיק תוצרים לצד תועלות מקצועיות.

 

"כדי לתפוס נוכל, צריך לחשוב כמוהו"

אדוה דדון, כתבת תחקירים ומגישה, חדשות ערוץ 12

11:15-11:40            

מניפולציות רגשיות במידע המופץ ברשת

חנן כהן, מנהל האתר "לא רלוונטי" לבדיקת שמועות אינטרנט ומכתבי שרשרת

11:40-12:10             

תמרורי אזהרה בעולם חדלות הפירעון

עו"ד רואי נגריס, נגריס ושות' משרד עורכי דין

12:10-12:50             

קורים של משי, חברות של קש – מידענות חקרנית בסין

רן בולדור, Boldor Webint

12:50-13:10            

"אני צח כשלג, זה אפילו כתוב בוויקיפדיה" - הצדדים האפלים של האנציקלופדיה השיתופית

דריה קנטור, עמותת ויקימדיה ישראל

13:10-14:30             

הפסקת צהריים

מושב ג':

       

מידענות חקרנית וכתישה לעומק הרשתות החברתיות

14:30-15:00    

        

"הנוכל במסכה" – איך גילינו מי עומד מאחורי קמפיין הפישינג?

אברומי שרייבר, מייסד Webint Master ו - Tradint.io

15:00-15:30

       

שונאים עלינו: על קבוצות שנאה ושאר דברים "נחמדים" בחסות המדיה החברתית

אמיר פליישמן, מנכ"ל חברת סיקום גלובל.

 

15:30-16:00             

מודיעין עסקי כאחד ממוקדי הבעירה לאנליסט המידע

ד"ר נחום שילה, חברת GLOBALOSINT

16:00-16:30            

איתור ותיקוף מידע עסקי במדינות ללא תרבות תיעוד אלקטרוני

גבריאל חיון, מנכ"ל המכון הדיפלומטי

 

16:30-16:40             

הפסקת קפה

16:40-17:00            

יעילותן של הרשתות החברתיות בהפצה וקבלת מידע – מקרה קבוצת DNA

רונית נחמיה, מפקחת על מגמת מידע ונתונים Data Analysis

נעמה מרוז, עורכת התוכן של המגמה מידע ונתונים

 

17:00-17:20           

פורסים רשתות ולוכדים מידע – בליץ חקרני לעומק הרשתות החברתיות

דזירה חלוזין רובין, DesiredINFO בלשות ברשת, מידענות מחקרית, ניהול ואוצרות תוכן

 

קהל יעד  

מידענים, אנליסטים, חוקרים, עורכי דין, מורים ומרצים בתחומי המידענות והמידע הדיגיטלי, מנהלי תוכן, עורכי תוכן, מנהלי מדיה, חוקרי מדיה, מנהלי קהילות, מנהלי חדשנות דיגיטלית, כתבי דיגיטל, יזמי חדשנות והייטק בעולם הספורט, מנהלי מודיעין עסקי, תחקירנים, ספרנים, מנהלי ספריות ומרכזי מידע, יחידות חוקרות בגופי הביטחון, חוקרי עבירות ופשעי מחשב, קב"טים, מנב"טים.

 

לתכנית המלאה ( קישור)

 



יום חמישי, 21 באפריל 2022

המבחר שבנבחר : ספרי העיון הכי נצפים בחודשים פברואר-אפריל 2022

 


 

מאגר המידע :ספרי עיון חדשים התעדכן באופן שיטתי לאחרונה ונוספו הרבה ספרי עיון חדשים למסד הנתונים .  

 תת-המאגר מכסה באופן שיטתי את כל ספרי העיון החדשים שיצאו לאור בישראל בשנה האחרונה, במרבית תחומי הדעת : חינוך, פסיכולוגיה ,הסטוריה , סוציולוגיה , מדעים , בריאות ועוד .

מערכת האיסוף מסוג WEB CRAWLER  מעבירה את הממצאים לידי הפלטפורמה  הממוחשבת של תת-המאגר מסוג  RAINDROP.IO. כל פריט מידע לגבי ספר עיון חדש עובר מיפתוח (מילות מפתח/תגיות) . לתת -המאגר "ספרי עיון חדשים" יש מנוע חיפוש יעיל וניתן גם לדלות את המידע על פי  מילות המפתח/תגיות.

 

לסקירה אודות ספרי העיון הנצפים ביותר


יום ראשון, 10 באפריל 2022

YouTube מתכננת להקים פלטפורמה ייעודית לפודקאסטים ועוד התפתחויות בתחום

 

 

נוכח עליית חשיבות של הפודקאסטים בשנתיים האחרונות, החלו מנהלי ומפתתחי ouTube  להקים ערוץ מרכזי של פודואסטים בכתובת הבאה : youtube.com/podcasts ( עדיין לא ניתן לגשת  לכתובת זו כרגע) .

הערוץ, שיכלול מיליוני פודקאסטים עפ"י תגיות ונושאים , יכלול גם  הטמעת עדכוני RSS של פודקאסטים ישירות, עם אופציה של פודקאסטים מקודמים עם תמונות ממוזערות וגם יכולת שמירת הפודקאסטים בספריות דיגיטאליות על פי נושאים.  

כל אלו שיעלו פודקאסטים יקבלו גם מערכת Analytics מלאה לניתוח ופילוח ההאזנות לפי משתמשים  ועוד..

מקור  .

ראו גם :

גוגל : צובר המידע הדיגיטלי של פודקאסטים



קישור

ניהול ההגדרות של  Google Podcasts


    ניתן באמצעות גוגל-פודקאסטים לבצע הרשמה לפודקאסט המועדף ולהיות מנוי עליו , ניתן להוסיף הרשמות ולקבל התראות על פודקאסט חדש שנרשמת אליו .

נקבל רשימה של פודקאסטים מובילים. כל אחד  יראה רשימה שונה בהתאם להעדפותיו. למשל, הפודקסט "עושים היסטוריה" עם רן לוי נחשב לפודקסט פופולארי,  אבל ניתן לראות שיש כאן מגוון עצום.

אם נסתכל על הפודקאסטים הפופולריים כרגע ונלחץ על החץ, נגלה מגוון תחומים. נראה את הפודקאסטים המובילים בקטגוריה "חברה ותרבות", בקטגוריה "קומדיה", פודקאסטים מובילים בקטגוריה "חינוך," "היסטוריה לילדים", "חושבים טוב", פודקאסט להורות עם עינת נתן ועוד. כאמורקיים מגוון עצום של פודקאסטים, בכל תחום: טכנולוגיה, אמנות, בריאות, טלוויזיה וקולנוע. פשוט מכרה זהב.

אז בדומה לכל הכלים של גוגל, חייב שיהיה לכם חשבון גוגל על מנת להשתמש בשירות. יש אפשרות בהגדרות המתאימות לסנכרן את התקדמות ההאזנה בכל המכשירים שמחוברים לחשבון גוגל שלכם. תיכף נראה איפה מגדירים את זה. אבל אם למשל התחלתם להאזין לפודקאסט באמצעות המחשב ואז אתם יוצאים להליכה ורוצים להמשיך להאזין באמצעות הסלולרי, אם בחרתם את ההגדרה שזה יישמרתוכלו פשוט להמשיך בגוגל מאותה נקודה בה עצרתם. ניתן להאזין לפודקאסטים גם דרך גוגל במחשב, באמצעות אפליקציה שתורידו לסלולרי וגם מכל מסך אחר אליו תתחברו באמצעות חשבון הגוגל שלכם.

מקור וקרדיט : אדית שטיינברג


 ראו גם: 

האזנה לפודקאסטים באמצעות Google Podcasts - Android

ראו גם :

נוכח החשיבות שהולכת וגדלה של פודקסטים גם בישראל וגם בעולם , החלו בגוגל להתייחס לכך ברצינות ובקרוב יופיעו בתוצאות החיפוש שלכם פודקסטים נבחרים הקשורים לשאילתא/בקשת החיפוש .

נראה שגוגל כבר מפעילה באופן ניסיוני פנל/לוח מידע בצד ימין או שמאל של מסך תוצאות החיפוש ובו מידע על הפודקסט שהכי רלבנטי בחיפוש Google.

 למידע נוסף

ההתרחבות האדירה של עולם הפודקאסטים להאזנה/השמעה באינטרנט הביא להתפתחות מנועי חיפוש ייעודים ויעילים לאיתור פודקסטים על פי נושאים או קטעי האזנה/רצועות שמיעה של פודקסטים .

מנוע החיפוש של גוגל לא נתן עד כה מענה טוב לאיתור פודקסטים ועל כן התפתח לפני שלוש שנים מנוע חיפוש יעודי לפודקסטים בשם   LISTEN NOTES

 

לסקירה המלאה בבלוג המידעני של עמי סלנט

 מנוע החיפוש הטוב ביותר לפודקסטים - Listen Notes

 דרך נוספת היא לגשת לאתר הפודקאסטים של ישראלפודקאסטר, ולחפש שם פודקאסטים מעניינים לפי מנוע חיפוש מתקדם או לפי קטגוריות מחולקות בצורה נוחה

מה זה פודקאסט?



פודקאסט הוא מעין תכנית רדיו, המופץ באינטרנט וניתן להאזין לו בכל זמן ובכל מקום. ניתן להאזין לפודקאסט דרך הסלולארי ודרך המחשב. התוכניות מוקלטות וזמינות בכל עת. מכיוון שקל מאוד לייצר פודקאסט ואנשים רבים כבר הרימו את הכפפה, ניתן למצוא היום מגוון עצום של נושאים להאזנה בחינם, בכל זמן שתחפצו: בעת הליכה, אימון ספורט, נסיעה באוטו או ישיבה מרווחת בבית. ההאזנה לפודקאסט מאפשרת לכם לנצל את הזמן כדי להקשיב לכל נושא שמרתק אתכם, כל נושא שתרצו לרכוש בו ידע נוסף

 


יום רביעי, 30 במרץ 2022

סקירת ספר חדש בעברית על מידענות חקרנית ומודיעין תחרותי

 


סקירת ספר חדש :

אמיר פליישמן , לנצח דרך הרשת : איתור מתוחכם של מידע עסקי באינטרנט ליצירת יתרונות תחרותיים , הוצאת סגול,  2022

 קרא , למד והתעדכן : עמי סלנט , מידען 

ספרו  החדש בעברית של אמיר פליישמן נכתב לאחר אלפי שעות של הרצאות על חיפוש מידע ברשת האינטרנט שהעביר אמיר בשנים האחרונות במקומות שונים בעולם.

אמיר פליישמן הוא הסמכות העולמית בתחום מידע עסקי דרך האינטרנט והוא , ללא ספק,  מומחה מוביל בארץ ובעולם למודיעין תחרותי.

על המחבר:

אמיר פליישמן הוא חוקר,יועץ, כותב ומרצה מוביל בתחום המודיעין התחרותי. מייעץ לחברות רב-לאומיות ולסוכנויות ממשלתיות ומלמד במוסדות אקדמיים ואחרים.  מאמריו התפרסמו בעברית ובאנגלית, הרצאותיו וסדנאותיו  סחפו עשרות אלפי משתתפים. זוכה פרס "מרצה השנה" היוקרתי  של  הארגון הבין-לאומי  ללימודי מודיעין.   

  בצילום למטה: אמיר פליישמן ( משמאל) ואושרי טולדנו (מימין ) באירוע ההשקה המרתק של הספר החדש בספריית מדעי החברה , ניהול וחינוך באוניברסיטת תל אביב  29 למרץ 2022 

לאחר שקראתי בעניין רב את הספר המשובח של אמיר פליישמן,  הבנתי  כי הוא לא רק ספר לתחומי המודיעין התחרותי אלא גם ספר חשוב לתחומי המידענות החקרנית.  מתוך פרקי הספר אפשר ללמוד רבות על תחומי המידענות המתקדמים וספרי המידענות באנגלית בספרייתי מחווירים לעומתו.

מדובר בספר פרקטי והשיטתי ביותר לחיפוש באינטרנט  , מקיף (מעל 400 עמ') וחדשני, הכולל את כל הטיפים והטריקים, הטכניקות, הכלים, ואסטרטגיות החיפוש .

כאמור, הספר אומנם מתמקד בהשגת מידע עסקי באינטרנט , אך הכלים הדיגיטליים והאנליטים הנסקרים בו מתאימים ברובם המכריע להשגת כל סוג של מידע הדרוש לכם ברשת- אישי , מקצועי ואחר. למעשה , תוכלו  להשתמש באותם כלים דיגיטליים וכלי חיפוש כדי להגיע למידע איכותי ועדכני .

הספר של אמיר פליישמן  החל , למעשה, כפרוייקט גמר לתואר שני בניהול מידע וידע באוניברסיטת חיפה בהנחיית פרופסור דפנה רבן 

אודה ולא אבוש , אני כמידען ותיק ומנוסה וכמרצה בשנים 1990-2006  לתואר שני במידענות באוניברסיטת בר אילן , התעדכנתי לא מעט מהספר החדש של אמיר פליישמן .

 מבחינתי כמידען ומנהל תוכן דיגיטלי הפרקים והנושאים הבאים היו מועילים ושיטתיים מאד:

 


הצלבת מקורות מידע ( עמודים 44-47 ) , לא ניתן כיום להסתמך רק על מקור מידע אחד לחקר כל נושא או סוגיה וחשוב להצליב , לפחות בין 3 מקורות מידע .

הצלבת מידע צריכה גם להתבסס על שימוש בכמה מנועי חיפוש ולא רק על מנוע החיפוש של גוגל. כל שאילתא (חיפוש שיטתי) צריך להריץ גם בגוגל , גם בבינג  וגם במנוע החיפוש של יאהו ( עמודים 99-100 ). מאחר ששני מנועי החיפוש האחרונים מדרגים את תוצאות החיפוש באופן שונה מגוגל ( האלגוריתמים שלהם  בנויים אחרת) , ומאחר שאנו מעוניינים להעשיר את מקורות המידע שלנו ולהצליבם , מומלץ לחפש גם שם .

הרב-מנוע עולה בדרגה

מבחינת המתודולוגיה של הצלבת מקורות המידע והעשרתם ממליץ אמיר פליישמן על שימוש ברב-מנוע , המכונים באנגלית Meta search engines

רב מנוע לוקח את השאילתות (חיפושי מידע ) שלנו , שולח אותן בו זמנית לכמה מנועי חיפוש ומחזיר תוצאות מכל אחד מהם בנפרד. לפיכך,  מספר התוצאות המתקבלות בו גבוה יותר מאשר במנוע חיפוש יחיד.

אמיר פליישמן מונה בפרק חשוב זה ( עמודים 237- 242 ) את רשימת רבי-המנוע מועילים ביותר באינטרנט .

 


שיטות ומתודות לאיסוף מידע : טבלאות איסוף מידע  ( עמודים 56-57 ), שיטת ארגון יעילה ומועילה לאיסוף מידע באינטרנט ובמאגרי מידע..

 מודל צומתי המידע – מודל יעיל לניטור מידע עסקי ולארגונו באמצעות מילות חיפוש והצלבת מידע. צומתי המידע המפורטים בעמודים 58- 77 מוצגים  היטב ומוסברים על פי חלוקה לשמונה קטגוריות ברורות , כגון ארגונים, קהילות , מאגרים , מומחים ועוד.

בעמודים 78- 82 מסביר אמיר פליישמן היטב ובצורה נהירה מאד את החשיבות של יצירת רשימות של מילות מפתח  ( מילות חיפוש ) מנצחות  , מילים וביטויי חיפוש אלו מאפיינות את סוג המידע הדרוש לנו באופן ספיציפי  על מנת לחדד ולטייב את החיפוש . ניתן להבין כיצד  לאתר מילים נרדפות וכלי עזר מועילים לאיתור מילות המפתח , הנקראים אגרון /אוצר מילים   Thesaurus) ).  אמיר פליישמן מונה בפרק זה את היישומים  המקוונים הכי מועילים לאיתור מילים נרדפות  עברית ובאנגלית . כולם אתרים חינמיים.

 לא מעט למדתי מספרו המשובח של אמיר פליישמן על הרשת העמוקה ( deep web )  , הנקראת גם הרשת הבלתי-נראית (invisible  web ), כלומר אזור  עצום  ונסתר באינטרנט שלמנועי החיפוש אין אפשרות לסרוק אותו ( עמודים 125-128 ) .

 


אין ספק כי הפרק החשוב והמועיל ביותר בספר הוא אופראטורים – השפה הסודית של האינטרנט . את האופראטורים כותבים סמוך למילות המפתח , והם מסייעים בידינו לקבל ממנועי החיפוש וממאגרי המידע תוצאות חיפוש  מדוייקות יותר המתאימות לצרכינו ( עמודים 129-183 ) .

מבחינה מידענית ומבחינת איחזור מידע,  השימוש הנכון באופראטורים ( כגון אופראטורים בוליאניים) משפר משמעותית את איכות חיפוש המידע באינטרנט ובמאגרי המידע .

פרק מועיל נוסף וחשוב בספר הוא מנועי חיפוש ייעודיים ( עמודים 185-252). בניגוד למנועי החיפוש הכלליים ( כגון גוגל , או בינג) , מנועי חיפוש ורטיקליים מתמקדים בנושאים או בתחומי עניין ספציפיים , כמו, לדוגמא , מנוע חיפוש ייעודי לרשתות חברתיות  בשם  social-searcher.com ואמיר פליישמן מונה בפרק חשוב את מנועי החיפוש הורטיקליים החשובים בתחומי דעת שונים.



הפרק מודיעין חזותי עוסק בכל המכלול של חיפוש ויזואלי באינטרנט , כגון תמונות , תרשימים, מצגות . ויזואלציה של מידע מביאה לעתים קרובות להחלטות  טובות , מהירות ובטוחות יותר. ייצוג גראפי עדיף על פני טקסט בכל הקשור לזיהוי מגמות ענפיות ( עמודים 253- 292 ) , בפרק מועיל זה אפשר ללמוד כיצד לבצע חיפוש לפי תמונה, שהוא חיפוש הפוך לחלוטין מחיפוש טקסטואלי .

חיפוש לפי תמונה מסייע  למעקב אחר טרגטים , ושינוי מרענן בתפיסת ההיבט האיסופי של הוובינט שלכם. ניתן גם לקרוא כאן על מנועי חיפוש המאפשרים  לבצע חיפושים באמצעות תמונות ללא כל שימוש בטקסט.

מבחינת שיטות חיפוש מידע במדיה ויזואלית ,  מוצגות לראשונה בספר בעברית , טכניקות לחיפוש מתקדם בYoutube   ( עמודים 294-304 ) וכאן למדתי רבות כיצד לכוונן את דליית המידע של סרטוני הוידאו וגם למדתי  על קיומו של מנוע חיפוש יעיל ומקיף לאיתור סרטוני וידאו ברשת מעבר לקיומו של YOUTUBE

פרק מועיל נוסף בספר החדש  עוסק בסינון מידע באמצעות הדגמה של חיפוש מידע חדשותי ( עמודים 329- 340) ..

מצאתי גם עניין רב בפרק העוסק בחיפוש מבוסס טקסט בספרים באמצעות מנוע ייעודי של גוגל לאיתור טקסט מלא בספרים ( עמודים 364-366 )

הפרק מידע בדחיפה ( עמודים 369-397 ) הוא שיטתי מאד ובהחלט מועיל לא רק למידענים אלא לכל איש מקצוע וכל איש מחקר  , הוא עוסק בכל המכלול של הודעות  התראה (  Alert notification ) על פרסום מידע חדש וחדשני בתחום העניין והמעקב שלכם והוא כולל מלבד   Google alerts  גם , לראשונה בעברית , הסבר מאיר עיניים על סט הכלים הדיגיטליים הנקראים  RSS.

צוברי מידע מקוונים מבוססי ALERT  מאפשרים לנו לייצור התראות ולצבור מידע חדש על כל מה שחשוב ומעניין אותנו באינטרנט- הטרגטים שלנו- המועברות ישירות , בדחיפה , לכתובת המייל שלנו או לחלופין לצוברי המידע מסוג RSS  באינטרנט.



צוברי המידע מסוג RSS מאורגנים לפי פילוח מקורות המידע והנושאים. למדנו בפרק זה כי כדי לעבוד באופן מתודי מסודר עלינו לגבש תוכנית איסוף מידע הכוללת צ"יחים ( ציון ידיעות חשובות) המתאימים לצרכינו.

בספר של אמיר פליישמן תוכלו למצוא אינדקס נושאים יעיל ונוח המשקף את איכותו הבלתי רגילה של הספר ורשימת מקורות מידע וביבליוגרפיה מועילים עד מאוד.

לסיכום , עד כה לא נכתב בישראל ספר יישומי ושיטתי בנושאי המידענות החקרנית כמו ספרו החדש של אמיר פליישמן , כל איש מקצוע ואדם משכיל זקוק כיום יותר מתמיד לאוריינות מושכלת של חיפוש מידע וניהול מידע דיגיטלי  , ולכן כדאי לו להחזיק קבוע על שולחן העבודה שלו את הספר של אמיר פליישמן , לנצח דרך הרשת , כפי שאני עצמי  עשיתי מעתה ועד עולם .


קישור לדף הזמנת הספר 





בצילום למטה: שולחן העבודה של עמי סלנט ( ללא עטים נובעים קשה למידען לבצע את עבודתו ולמידתו ) 


בצילום למטה : אמיר פליישמן ( יושב מצד ימין ) באירוע ההשקה של הספר בספריית מדעי החברה , הניהול והחינוך באוניברסיטת תל אביב  ב29 למרץ 2022 







עם איזה כלי בינה מלאכותית נכון לעבוד?

חלק א'   מאת: ד"ר יכין אפשטיין   הרבה שואלים אותי: עם איזו בינה מלאכותית כדאי לעבוד? אבל האמת היא – זו לא השאלה הנכונה. העניין הו...