חפש בבלוג זה

יום רביעי, 21 במרץ 2012

בריטניקה לא הפסידה לוויקיפדיה, בוודאי לא בתחום החינוך




כמשתמש וותיק בגרסאות המקוונות של אנציקלופדיית בריטניקה (אני עוד זוכר את עשרות הכרכים המהודרים של אנציקלופדיית ברטיניקה בספריית ביה"ס האמריקאי שם למדתי) וגם אנציקלופדיית וויקיפדיה רציתי לציין כמה עובדות שלא ידועות עדיין בארץ.

כמה עובדות והתפתחויות אותן לא הזכיר גדי להב במאמר שלו : בריטניקה לא הפסידה לוויקיפדיה :

עיקר ההשקעה של אנציקלופדיה בריטניקה כיום היא במהדורה החינוכית שלהם וממנה הם מרוויחים הרבה יותר. מרבית בתי הספר בארה"ב ובאנגליה מנויים על הגרסה האלקטרונית של מהדורת החינוך של בריטניקה . לכן, הם ממשיכים להשקיע בעיקר במהדורה החינוכית שלהם ומכך יוצאים נשכרים התלמידים והמורים בבית הספר. הם גם פיתחו מודול מתוקשב של כלי עזר לכתיבת עבודות לתלמיד, באמצעות המודול הזה התלמיד יכול לאסוף ולאגור את התכנים  אשר אסף באנציקלופדיה  המקוונת ולהמשיך לעבוד עליהם ולעבדם בשלבים מאוחרים יותר במחשב שלו בבית. 

היבטים קוריקולריים : הגרסה החינוכית של בריטניקה נבנתה לעולמו של התלמיד בביה"ס, יש רמות שונות של ידע שהאנציקלופדיה מציעה לו , אם הוא תלמיד בביה"ס יסודי הוא ייקבל תכנים מותאמים לביה"ס יסודי ואם הוא תלמיד בתיכון הוא יקבל הרבה יותר העשרה.  למיטב ידיעתי אין התאמה כזו באנציקלופדיה החופשית של הוויקיפדיה. 

מעבר לכך קיים מרכז עשיר לחומרי למידה ומערכי שיעור בתוך מאגרי אנציקלופדיית בריטניקה שהוקם לטובת המורים בביה"ס.  למיטב ידיעתי אין התאמה כזו באנציקלופדיה החופשית של הוויקיפדיה. 

היבטים תכניים: המידע בגרסה החינוכית של אנציקלופדיה בריטניקה באנגלית מועשר רבות בתמונות ובסרטי וידאו , הרבה מעבר לאנציקלופדיה וויקיפדיה. היקף האוסף 34,000 images 3,300 video. התלמידים יכולים להשתמש בהם בעבודות שלהם כי אין לכך הגבלות משפטיות.   

תוכן משלים : בגרסה המתואמת לתלמידי תיכון מופיעים בצד גם מאמרים מעודכנים מעיתונים מובילים בארה"ב ובאנגליה. 

היבטים מידעניים : מנוע החיפוש המתקדם של אנציקלופדיית בריטניקה יעיל יותר ממנוע החיפוש הקיים באנציקלופדית ויקיפדיה. הוא מאפשר מיקוד של מקורות המידע וגם את העמקת נושא חיפוש גם במאגר כתבי עת נרחב הקשור לאנציקלפודיה בריטניקה. 

 
בהמשך נוכל לראות כמה צילומי מסך מתוך הגרסה החינוכית של אנציקלופדיה בריטניקה :




































תגובה 1:

  1. בריטניקה בהחלט לא הפסידה פה בקרב.

    מעניין האם ויקיפדיה גם תיצור תוכן מותאם לפי רמת התלמיד בהמשך.

    השבמחק

השבוע בהיסטוריה 2012: אנציקלופדיה בריטניקה מודיעה על הפסקת פרסום גרסאות מודפסות

    הערה : בסקירה גם השוואות בין אנציקלופדיה בריטניקה ולאנציקלופדיית וויקיפדיה בסקירה גם התייחסות לאנציקלופדיה בריטניקה מבחינת התאמה חי...