חפש בבלוג זה

יום שישי, 2 במרץ 2012


כלי גילוי מידע במרכזי מידע ובספריות אקדמאיות: סקירת מקורות מידע - Library Resource Discovery Tools


  גרסה מס'  6.1 , ינואר 2016 

השימוש בתוכנות מתקדמות לגילוי ידע צובר היום תאוצה וספריות אקדמיות נוטות היום יותר ויותר לאמץ פתרונות חיפוש בכל מהמשאבים שלהם באינדקס אחד ומתיבת חיפוש אחת בסגנון גוגלי.

לדעת מומחים רבים זהו שינוי משמעותי בהתפתחות הספריות ומרכזי המידע מאז שנת 1994.

  רקע ורציונאל 





  מאת ד"ר יפה אהרוני 

כלים לגילוי ידע discovery services – כלי חיפוש בסגנון גוגל – הם כלים מבוססי אינדקס שמחפשים במספר רב של מקורות מידע. לעתים שירותים אלה הם היברידים ומשלבים חיפוש באינדקס עם חיפוש מטה – חיפוש ששולח בזמן אמת את שאילתת החיפוש למספר מקורות מידע.

שירותים אלה – מבוססי אינדקס או היברידים, מציגים למשתמש את המידע ממקורות שונים ובכך חוסכים למשתמש את הצורך לחפש בכמה מקורות מידע ועוד יותר את הצורך לדעת באיזה מקורות מידע לחפש
ארבעת הגדולים היום בשוק הם: WorldCat Local, Summon, Ebsco Discovery Service Primo Central . אך קיימים גם שחקנים נוספים בשוק וקשה לעקוב ולהתעדכן, במיוחד בכל הקשור לגבי גודל האינדקסים שלהם ומה הם כוללים מכיוון שכול העת חלים באינדקסים שינויים בשל הוספת מקורות חדשים לאינדקסים.

 
בחינה השוואתית של כלי הגילוי 

דו"ח ההערכה של  Jason Vaughan
אחד המומחים המובילים בעולם בתחום של מערכות גילוי בספריות הוא Jason Vaughan והמאמרים שלו בנושא  זוכים להערכה רבה.  בדו"ח המעמיק שכתב בשנת 2011 על מערכות המידע לגילוי מידע בספריות הוא בחן אותן לעומק  תוך התייחסות למרכיבים הטכנולוגיים  שלהם , הממישקים והפונקציונליות שלהם מבחינת המשתמש. הדו"ח שלו מתייחס למערכת הגילוי הבאות : OCLC, Serials Solutions, Ebsco, and Ex Libris, .
בראיון אתו , לרגל פרסום הדו"ח שלו הוא התייחס לחדשנות של טכנולוגיות גילוי המידע בספריות , אשר לדעתו מייצג התפתחות מהותית בתחום של חיפוש מידע בספריות. 
לדעתו , למערכות ה discovery יש הרבה יתרונות לספריה בהשוואה לקטלוג הממוחשב וכלי החיפוש הקיימים . מצד אחד הם מזכירות לסטודנט את הפשטות של גוגל ומצד שני מאפשרות לייעל את תהליך סינון המידע. 

למרות המורכבות של מערכות ה- discoveryהן מציגות לקוראים ולסטודנטים מימשק יעיל וידידותי המקל עליהם את תהליך הסינון ומיקוד מקורות המידע . 
השילוב של תוצאות החיפוש בו-זמנית הן מקטלוג הספריה והן ממאגרי המידע עליהם מנוייה הספריה הוא קפיצת מדרגה בהתפתחות שירותי המידע של הספריות . 
אנו עדיין נמצאים בראשיתו של התהליך מבחינת הפיתוח הטכנולוגי ובשנים הקרובות נראה התפתחויות טכנולוגיות נוספות שיתווספו למערכות ה discovery
לדעתו , כרגע לשתי מערכות הגילוי הראשונות שפותחו (WorldCat Local and Summon ) יש יתרון קל על פני שאר התוכנות , אך ההבדלים אינם מהותיים ותוך שנה או שנתיים שאר המוצרים יכללו את כל  תכונות הסינון וארגון המידע . 

Jason Vaughan
Director, Library Technologies
University of Nevada, Las Vegas
jason.vaughan@unlv.edu

How Users Search the Library from a Single Search Box

 

מאמר הערכה השוואתי Charleston Advisor (אחד ממקורות המידע המקצועיים ביותר והנחשבים בתחומי המידענות) 


 


השוואה מתודית בין ארבעה מערכות גילוי מידע שונות בספריה בשוויץ :

discovery tools using real data at the EPFL Library

ראה בהמשך הסקירה הנוכחית,  דוח"ות  הערכה ספציפיים על פי סוג המוצר

 השוואה בין ממשקי החיפוש של המערכות השונות - מנקודת מבט ספרנית


Discovering What Works: Librarians Compare Discovery Interface Experiences


 התנהגות החיפוש במערכות לגילוי ידע

מאת  ד"ר יפה אהרוני

השימוש התוכנות לגילוי ידע צובר היום תאוצה וספריות אקדמיות נוטות היום יותר ויותר לאמץ פתרונות חיפוש בכל מהמשאבים שלהם באינדקס אחד ומתיבת חיפוש אחת בסגנון גוגלי . לעומת זאת מחקרים על התנהגות החיפוש של המשתמשים בתוכנות אלו מעטים.
פרה- פרינט של מחקר כזה על התנהגות החיפוש בתוכנה לגילוי ידע שהתקבל לכתב העת College and Research Libraries ואמור להתפרסם במרץ 2013 בכתב העת, זמין היום לקריאה בטקסט מלא .
המחקר בדק את השימוש בתוכנה לגילוי ידע – QuickSearch – בספריות באוניברסיטת NCSU שבצפון קרוליינה. שיטת המחקר הייתה ניתוח לוג (יומן השרת) . בוצע מעקב וניתוח הלוגים של השימוש במשך 2 סמסטרים .

למתודולוגיה של ניתוח לוג במערכות מידע ספרייתיות יש היסטוריה ארוכה.

למתודולוגיה זו יתרונות וחסרונות- היתרון הגדול של השיטה היא היכולת לעקוב באמצעותה ולנתח כמות גדולה של נתונים ומידע שמשקפים במקרה זה את התנהגות החיפוש של המשתמשים בזמן אמת והחיסרון שלה היא שקשה למדוד באמצעותה אמוציות ושביעות רצון.
  למאמר המלא של ד"ר יפה אהרוני


  סקירת המוצרים לסוגיהם : מערכת Summon

  
 Summon שירות חיפוש וגילוי מאוחד לספריות אקדמיות – מנשק אחד לחיפוש במקורות רבים
המנשק כולל תיבת חיפוש אחת לכל משאבי הספרייה ורשימת תוצאות אחת אשר בה תוצאות החיפוש מדורגות על פי מידת הרלוונטיות. המנשק מאפשר כמה אופציות להגבלת החיפוש – פורמט (ספרים, כתבי עת וכולה), תאריך פרסום, קטגוריות נושאיות ועוד.
 השירות שונה מ-ferderated search בכך שאיסוף החומרים מתאפיין בפרה-קואורדינציה, והוא התאפשר הודות לשיתוף פעולה עם המו"לים.

Summon נכון להיום, כולל למעלה מ-300 מיליון מאמרים בטקסט מלא שלוקטו מ- 50,000 כתבי עת מ-40 מו"לים כגון: Springer, Oxford University Press, Cambrige University Press ועוד.

הערכת היכולות של מערכת Summon

SUMMON   הוא אחד מהכלים היעילים ביותר לסינון מידע משולב במידע ובכך הוא מחליף בספריות אקדמאיות  את מנוע החיפוש של גוגל.  זהו כלי יעיל מאד לזיקוק מידע.
Summon, מערכת פדרטיבית חדשה של המו"ל Proquest ( חברת בת של המו"ל)  המאפשרת חיפוש במגוון כלים ותוכנות ספריתיות לפי פרמטרים שונים: נושאים, אוספים, פורמטים, תאריכים ועוד. כדאי גם לשים לב לעיצוב מנשק המשתמש המושפע מאוד מהעיצוב המופיע במנועי החיפוש ובעיקר גוגל. מנשק החיפוש מפעיל חיפוש מבוזר (פדרטיבי) בכל אורך ורוחב אוספי הספריה , הן המודפסים והן הדיגיטאליים ( ספרים , וידאו , כתבי עת רגילים , כתבי עת אלקטרוניים ועוד). 
תוצאות החיפוש מוצגות ברשימה מאוחדת המבוסת על דירוג עפ"י רלבנטיות (relevancy ranked-list ).

 
דו"ח הערכה על המערכת בחו"ל 


נקודות המבט של הסגל האקדמי 

 פרופסור Craig Brians ( מדעי המדינה ) ועמיתו להדרכה מצד הספריה המרכזית הציגו דו"ח  בנובמבר 2011 על הניסיון שלהם עם מערכת הגילוי של Summon

הקליטה וההטמעה של המערכת בטכניון של וירג'יניה (Virginia Tecכצפוי היתה לא קלה . פרופסור  Craig Brians, על ההתנסות של 400 סטודנטים בקורסים שלו עם מערכת Summon. למרות היכולת לחקור ולהתעמק במקורות המידע , הסטודנטים לא השכילו לנצל אותה היטב והם נזקקו להרבה מאד שעות הדרכה של המטמיע מצד הספריה המרכזית. לדעתו מערכות הגילוי אינן הופכות את הסטודנטים ליותר אורייני מידע .

 ראה גם : מאמר מעניין מחודש מרץ 2012  המנתח את תפיסות הסטודנטים באוניברסיטה לגבי השימוש שלהם במקורות מידע מספריות מתוקשבות וכלי חיפוש מתוקשבים ( ללא קשר לסוג הפלטפורמה ). 

Perceptions of usability and usefulness of digital libraries


נקודות המבט של המידענים/ספרנים

Is Summon the search solution we want it to be?

 

   
היכן ניתן להתנסות במערכת  בישראל?

מקור וקרדיט :  המלצת המידענית שרית חיים 

ספריות אקדמיות בחו"ל המפעילות מערכות גילוי מסוג   SUMMONS
 
Summon – הוא  אחד מארבעת הכלים לגילוי ידע המובילים בשוק , שזכה השנה בפרס CoDiE מטעם , Software & Information Industry Association –SIIA







על תהליך ההטמעה של מערכת  Summon  בספריה אקדמית

Summon: The Path of Least Resistance

 

 


מקורות מידע על מערכת הגילוי של חברת אקס-ליבריס


תוכנת פרימו סנטרל הכוללת אלגוריתמים לחיפוש בעברית ואנגלית, ומאפשרת גישה למגוון רחב של מקורות מידע, ואינדקס פרסומים אקדמיים ממאגרי מידע ישראליים ובינלאומיים.

פרימו פועל כמו מנועי החיפוש הפופולאריים, אך להבדיל מהם, מציג תוצאות חיפוש איכותיות שמקורן במידע הנבחר על ידי הספריה. פרימו מאפשר למשתמשים לפלח את תוצאות החיפוש לחתכים שונים, להעריך את המידע, וכן לתייג, לדרג ולבקר את המידע בטכנולוגיות Web 2.0.
Primo Central- הינו מגה-אינדקס של מאות מליוני מאמרים, ספרים אלקטרונים וחומרים אקדמיים אחרים .
שילוב אינדקס זה במערכת פרימו מקומית מאפשר להציג מידע מאוספי הספרייה ביחד עם מידע שמקורו במאגרי מידע אחרים, כגון מאגרי מידע של מוציאים לאור. משתמשי פרימו יוכלו לחפש ספרים, מאמרים, ספרים אלקטרונים, קבצי וידאו, קטעי מוזיקה וחומרים רבים אחרים במהירות וביעילות, דרך ממשק חיפוש אחיד, באופן שאינו תלוי במקור המידע
.

Primo Central Index

An upgraded search experience

Ex Libris Knowledge Base Center

 

 
גירסא 3.1 של מערכת פרימו. נקודות עיקריות
פרימו, בגרסתה החדשה, כוללת:

 מידרוג משופר: אלגוריתם מידרוג (relevance ranking) המשלב, בין השאר, נתונים המשקפים את השימוש הנעשה במאמרים על ידי הקהילה המדעית העולמית. הנתונים מבוססים על כריית מידע הנעשית במערכת bX (bX article recommender) של חברת אקס ליבריס.

 •
 תצוגה אופטימלית של התוצאות: קיבוץ תוצאות זהות המפחית את עומס המידע עבור המשתמש.

 •
 הדגשת ההקשר: הבלטת מילות השאילתא בתוך קטעי טקסט מתוך תאור הפריט, התקציר, או הטקסט המלא כדי לסייע למשתמש בהערכת הרלוונטיות של המידע.

 פונקציונליות OPAC מלאה בתוך מימשק פרימו: כל המידע לגבי פריטים המצויים בספרייה   והשירותים הקשורים אליהם. 


Ex Libris Releases Primo 4.0

The new version represents a milestone in the personalization of library users’ discovery experience


ספריות אקדמיות  בעולם שעברו לגרסה מס' 4  של מערכת כלי הגילוי מבוססת PRIMO  , של חברת אקס ליבריס

קהיליית משתמשי Primo של Ex Libris מתרחבת

Primo Central Index to provide full-text search in renowned HathiTrust collection


bX™ Recommender in Primo Central



הערכות לגבי מערכת PRIMO

Experiences with Primo Central Index

Poulter, Dale and Fernandez, Becky and Hitchens, Alison and Wann, Dale (2011) Experiences with Primo Central Index. In: ELUNA 2011, 11-13 May 2011, Milwaukee, Wisconsin.

Notes on: Ex Libris Primo




 Primo Version 3 Collaborative Testing

 אוניברסיטת ת"א תטמיע בספריות שלה את Primo של אקס ליבריס

התוכנה תעניק לעשרות אלפי סטודנטים ואנשי סגל גישה דרך ממשק יחיד לאוספים אלקטרוניים, מודפסים ודיגיטליים של הספריה






מערכת דעת"א  בספריות אוניברסיטת תל אביב

דעת"א - מערכת מתקדמת לחיפוש וגילוי מידע, המספקת למשתמש חווית חיפוש "דמוית גוגל"- תיבת חיפוש אחת המניבה תוצאות חיפוש איכותיות, מכל משאבי הספריות של אוניברסיטת תל אביב, באופן ידידותי, מהיר ואיכותי

המערכת מאפשרת:
  • איתור מידע באמצעות תיבת חיפוש אחת, ישירות מאתרי הבית של הספריות.
  • קבלת תוצאות חיפוש ממקורות תוכן שונים: ספרים, כתבי עת ועיתונים - בדפוס ובגרסה אלקטרונית, וחומרים רבים אחרים - במהירות וביעילות, דרך ממשק חיפוש אחיד.
  • חיפוש מתקדם המאפשר הקלדת מספר מילות מפתח, במספר שדות בו-זמנית, וכן אפשרות להגבלת תוצאות החיפוש עפ"י : טווח שנים, סוג חומר, שפה ועוד.
  • סימון תוצאות החיפוש, שמירה, הדפסה, שליחה לדואר אלקטרוני וייצוא לתוכנות לניהול מקורות מידע
    כגון
    RefWorks.
  • קבלת תוצאות חיפוש מדורגות על פי רלוונטיות. ניתן לשנות את הדרוג עפ"י תאריך פרסום, כותר ועוד.
  • הצגת תוצאות החיפוש עפ"י קטגוריות כגון: מקורות בטקסט מלא, כתבי עת אקדמיים בלבד, נושאים, פריטים שאינם מושאלים, שפות ועוד.
  • גישה מיידית למקורות אלקטרוניים בטקסט מלא.
  • קישור לרשימת מאגרי המידע המלאה, כולל אלה שאינם זמינים במערכת.
  • חיפוש בעברית, אנגלית, ערבית ושפות זרות נוספות.
  • בדיקת איות - "did you mean" או בעברית "האם התכוונת".
  • ניהול סביבה אישית לכל משתמש, המאפשרת שמירת תוצאות חיפוש, הגדרות תצוגה ועוד.


להתנסות במערכת PRIMO בספריית האוניברסיטה החופשית בברלין



 
להתנסות במערכת חסמבא בספריית המכללה האקדמית כנרת 

מערכת חסמבא [ חיפוש ספרים מאמרים בבת אחת ]היא מערכת חדשה, המאפשרת ביצוע חיפוש בו זמני במספר מאגרי מידע באנגלית ובאוסף הספרייה.



בלשונית חיפוש בספרייה ניתן לבצע חיפוש בקטלוג הספרייה הכולל את כל הספרים, כתבי העת ופריטי המדיה הנמצאים בספריה. בלשונית מאמרים ניתן לדלות טקסטים אלקטרוניים באנגלית ממגוון מאגרים, עליהם מנוייה הספריה, וכן מאמרים ממפתח חיפה.
חסמב"א - חיפוש ספרים מאמרים בבת אחת.



מערכת מרחב - הספרייה הלאומית 


מרחב היא מערכת חדשה המאפשרת לחפש במקביל בשורה של מאגרים ולקבל תוצאות עשירות ומגוונות מתוך מיליוני פריטים המצויים בספרייה הלאומית ובמאגרים הנגישים דרכה. המערכת יודעת למצוא ספרים, כתבי-עת ופרסומים דיגיטליים.
החיפוש באמצעות מרחב פשוט ומיידי. התוצאות מתקבלות ממגוון מאגרי הספרייה.
מרחב הוא השם שנבחר ע"י צוות המידענים בספריה הלאומית למערכת פרימו









University of East London:  http://primo.uel.ac.uk


מקורות מידע על המערכת של OCLC

WorldCat Local ושירות ה- discovery שלו – עדכונים



WorldCat Local, הוא אחד מארבעת השחקנים העיקריים בשוק התוכנות לגילוי ידע. 
בהצהרה מ- 31 במאי 2011 נמסרו פרטים על היקף האינדקס ומאגרי מידע חדשים שנוספו לו.
WorldCat Local מאפשר גישה לספרים, כתבי עת ומאגרי מידע ממו"לים וספקים שונים – האוספים הדיגיטליים של HathiTrust, OAIster, , גוגל ספרים , חומרים בגישה פתוחה ועוד.
במסגרת העדכונים האחרונים בחודש מאי של האינדקס נוספו לו חומרים רבים




  דיווחים של ספרנים ומידענים על ההתנסות במערכת הגילוי של OCLC











דוחו"ת הערכה על המערכת של OCLC

WorldCat Local Final Report - Final report and recommendation of the committee. Submitted to Memorial Libraries Branch Heads July 2011





worldcat local usability results from OCLC












 מחקר על השימושיות (ניווט וההתמצאות)  של כלי הגילוי בספריות אקדמאיות , בעיקר מערכות גילוי מידע  של  EBSCO Discovery
Jody Condit Fagan, Meris A. Mandernach, Carl S. Nelson, Jonathan R. Paulo, Grover Saunders

פריסת הפלטפורמות בעולם


ראה גם : 
אתר מקיף על מערכות  Discovery  בספריות ובמרכזי מידע
האתר הייעודי כולל מידע מרוכז ומעודכן בקטגוריות הבאות : מהות המערכות הקיימות, הניסיון וההתנסות של הספריות, נקודות המחלוקת הקיימות , ריכוז המצגות של הספקים , השוואה בין המערכות הקיימות .





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

השבוע בהיסטוריה 2012: אנציקלופדיה בריטניקה מודיעה על הפסקת פרסום גרסאות מודפסות

    הערה : בסקירה גם השוואות בין אנציקלופדיה בריטניקה ולאנציקלופדיית וויקיפדיה בסקירה גם התייחסות לאנציקלופדיה בריטניקה מבחינת התאמה חי...