תחקיר וממצאים : עמי סלנט , מידען
מזה 12
שנים אני עוקב וחוקר את המאפיינים וההתפתחויות של רשתות חברתיות באינטרנט , גם
באמצעות כמה וכמה קבוצות פייסבוק ודפי פייסבוק שאני מנהל, וגם בעזרת עמיתים
שמנהלים גם הם דפים וקבוצות בפייסבוק וגם באמצעות חשבונות שלי בטוויטר ,
לינקאדין ובאינסטגרם.
טווח החשיפה (Organic reach) של פייסבוק הולך ומחמיר (מקור)
חשיפה אורגנית היא כמות הגולשים שנחשפו לפוסט שלכם
מבלי שהשקעתם בכך כסף ופרסום בתשלום . כלומר, זוהי החשיפה הטבעית של פייסבוק.
בעבר החשיפה האורגנית ( הטבעית) ברשתות חברתיות הייתה רחבה למדי, אולם כיום
בקבוצות פייסבוק, ובפוסטים אצלכם בעמוד הטיים-ליין האישי שלכם היא
תהיה בסביבות 1.37 אחוז בלבד מכלל האוהדים/חברים. כלומר , רק 1.37% מהחברים שלכם רואים את מה שפרסמתם וכתבתם
בדף שלכם בפייסבוק (מקור)
המשמעות היא : עבור קבוצת פייסבוק עם 10,000 עוקבים, רק כ-137 אנשים יראו כל פוסט נתון
באופן טבעי (אורגני) .
טווח החשיפה Organic reach לפוסטים
של פייסבוק כל הזמן בירידה. הטווח הממוצע לפוסט אורגני בפייסבוק יורד, כאמור , ל 1.37%
(בסוף 2019 הוא עמד על 5.5%, ושנה לפני כן היה 7.7%).
פייסבוק עצמם טוענים
שהמשתמש הממוצע חשוף ליותר מ-1,500 פוסטים ביום. כדי להגביר את המעורבות, פיד החדשות של פייסבוק מציג רק כ-300 מהם - אלו הרלוונטיים ביותר למשתמש
(מקור)
.
חשיפה אורגנית
באינסטגרם
האלגוריתם של פייסבוק ואינסטגרם (שניהם בבעלות מטא) עובד
שונה בכל פלטפורמה.
· יחסית לרשתות חברתיות אחרות, החשיפה האורגנית באינסטגרם הרבה יותר גבוהה!!
כתוצאה משילוב של כמה וכמה אלגוריתמים מתוחכמים (
מקור).
· החשיפה האורגנית באינסטגרם נעה בין 15-20 אחוז
מכלל העוקבים אחריכם.
חשיפה אורגנית ברשת LinkedIn
גם ברשת LinkedIn יש ירידה מתמדת בחשיפה של אנשים לפוסטים שלכם!
החשיפה האורגנית ברשת LinkedIn בחודש האחרון הייתה 2.66% , כלומר, רק 2.66% אחוז מהעוקבים אחריכם ראו את הפוסטים שפרסמתם ( מקור)
“When
I first started on LinkedIn in late 2017, I easily got 35K+ views on my
content,” says Heidi Medina, social media marketing strategist and
business coach. “In 2022, my average post reached about 8,000 people,
generating 200+ reactions and 100+ comments. By November 2024, similar content
reached an average of 500 people with 35 reactions and 47 comments.”
TikTok זוכה לחשיפה האורגנית הגבוהה ביותר
מכל הפלטפורמות, עם ממוצע של 30%, בהשוואה ל-15% של אינסטגרם .
YouTube כפלטפורמה נחשבת כמעולה לחשיפה אורגנית לטווח ארוך. מערכת החיפוש שלה מסייעת למשתמשים למצוא תוכן גם לאחר שהוא פורסם במשך זמן מה.
65% ממשתמשי YouTube נוהרים לפלטפורמה שלה כדי ללמוד משהו או לפתור בעיה, וזו
הסיבה שסרטונים חינוכיים מצליחים וזוכים לחשיפה אורגנית גבוהה מאד יחסית. מנגנון
הערוצים במעקב של יוטיוב מסייע לכך רבות .
חשיפה אורגנית ברשת טוויטר
ברשת טוויטר בתקופת הציפור המצייצת
הייתה חשיפה ממוצעת לכל פוסט שלכם בסביבות 15% מכלל
ציבור העוקבים שלכם .
כיום בתקופת המיתוג מחדש של טוויטר ( תקופת הX ) החשיפה האורגנית ירדה מאד ! לכדי 0.15%. מהאנשים אשר עוקבים אחריכם ברשת X ( מקור).
החשיפה האורגנית
ברשת החברתית החדשה threads.net
החשיפה האורגנית ברשת החברתית החדשה threads.net ( מיסודה של מטא) היא
כיום גבוהה למדי והיא נעה בסביבות ה-30% , כלומר , 30% מהעוקבים אחריכם רואים את הפוסטים
שלכם, ולכן הגברתי את הפעילות שלי ב threads.net( קישור) .
האם ניתן להגביר חשיפה אורגנית ברשתות חברתיות ?
בעקרון , ניתן להגביר חשיפה אורגנית רק מצד העוקב ופחות מצד שלכם בדף הפייסבוק או קבוצת הפייסבוק.
הכלל העיקרי להגברת החשיפה בכל
הרשתות החברתיות הוא יצירת מעורבות רציפה (Engagement)
אחרי מי שאתם עוקבים אחריו למשך שנה לפחות . כלומר , Engagement על ידי ביצוע לייקים
וSHARE.
כאשר האלגוריתם מזהה רצף של Engagement במשך שנה אתה/את תמשיכו לראות פוסטים של מי שבחרת לעקוב
אחריו.
נשאלת השאלה, האם לא כדאי לחזור אחורה לפורומים המקוונים שהיינו מפעילים
בעבר ובהם החשיפה האורגנית הייתה מעל 80% כי האלגוריתם
שלהם היה פשוט מאד ולא מתוחכם ? ( לדוגמא
, הפורומים המקוונים באתר " תפוז" וגם הפורומים
של גוגל )
לשם השוואה, החשיפה
האורגנית ברשת
פינטרסט (שאני מנהל שם קבוצות ודפים מעל כעשור ) היא
הרבה הרבה יותר גבוהה ומגיעה ל60% .
לשם השוואה, החשיפה האורגנית באתר הפורומים REDDIT היא הרבה גבוהה ואתה רואה הרבה יותר עדכונים בקבוצות שאתה
חבר שם , לדוגמא
, בקבוצת חינוך והוראה שאני חבר בה אני רואה מעל 50% מהעדכונים של חברי הקבוצה
הזו 132,000 חברים בקבוצה זו )
ראו גם : הפורומים
של Reddit כמקור
מידע
סיכום
האפקטיביות של הפצת תכנים מקצועיים ברשתות חברתיות היא נמוכה למדי, במיוחד בפייסבוק.
עדיין, הניוזלטרים
הוותיקים והבלוגים באינטרנט אפקטיביים יותר להפצת מידע מקצועי כי הם מגיעים ל30%
מן המשתמשים בהשוואה ל2- 6 אחוזים ברשתות חברתיות .
מעניין מאוד! מעניין איזה אחוז מהמנויים של בלוג ממוצע עוקבים באמת אחר פרסומי הפוסטים (ובהנחה שעם הזמן יותר ויותר עדכונים נשלחים לכתובות מייל לא פעילים או מגיעים לספאם).
השבמחק