חפש בבלוג זה

יום שבת, 15 באוקטובר 2011

הטכנולוגיה הישראלית שמאפשרת להרכיב את הפאזל היהודי

יותר ממאה שנים מנסים חוקרים לחבר בין פיסות הגניזה הקהירית - אוסף עצום של כתבים יהודיים עתיקים שמפוזרים בעולם. כעת, תודות לטכנולוגיה הדומה לזאת של גוגל ופייסבוק, הגיעה סוף-סוף פריצת הדרך.
 
את הפרויקט יזם לפני כעשור הנדבן החרדי דב פרידברג מטורונטו שבקנדה, שכתב דוקטורט על הרמב"ם - האישיות המפורסמת ביותר שהתפללה בבית הכנסת "בן עזרא" בקהיר. בחזונו ראה פרידברג אתר אינטרנט שירכז את כל דפי הגניזה והמחקרים שנעשו עליה. תחילה גויסו לפרויקט צוותי מחקר של מומחים לגניזה מרחבי העולם, בניהול אקדמי של חוקרים מהאוניברסיטה העברית. אבל החיפוש אחר הטכנולוגיה המתאימה לעבודתם עלה על שרטון.

השינוי חל לפני חמש שנים, עם מינוי פרופ' יעקב שויקה למנהל הפרויקט. אז, מספרים הנוגעים בדבר, החלה המהפכה האמיתית במחקר הגניזה, שסימניה הראשונים ניכרים כבר היום. הבחירה בשויקה, בן 75, לא היתה מקרית. כבר עשרות שנים שחייו ופועלו משלבים בין היהדות למדעי המחשב. ה"דוקטור למתמטיקה שנסחף למדעי המחשב", כהגדרתו, הוא חוקר בעל שם עולמי שמתמחה באיחזור מידע טקסטואלי, בניתוח ממוחשב של טקסט ובעיבוד ממוחשב של שפות. לצד זאת, הוא בקיא בספרות הקודש היהודית ובעל ייחוס משפחתי מכובד - הוא נינו של הרב הראשי של חלב בסוריה, במאה ה-19. יש גם מעין צדק פואטי בכך ששויקה, שנולד בקהיר ושולט היטב בערבית יהודית - השפה שרבים מקטעי הגניזה כתובים בה - מוביל את הפרויקט למחשוב הגניזה הקהירית.
 




 
 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

לקט nידעני מס' 18 , 27 למרץ 2024

הלקט המידעני ה-18, כמו קודמיו, נועד להקנות לכם תמונת מצב מעודכנת של תחומי המידענות , ניהול התוכן , מנועי החיפוש והספריות והוא מבוסס על איסוף...