חפש בבלוג זה

יום ראשון, 16 ביוני 2013

חידושים בתחומי מאגרי המידע באמנות , יוני 2013



במהלך שנת 2013  חלו כמה התפתחויות משמעותיות בתחום הנגישות והזמינות של מאגרי מידע דיגיטאליים באמנות באינטרנט . 




ניתן להוריד את קבצי הציורים הדיגיטאליים ולהשתמש בהם באופן חופשי. מנוע החיפוש של U.S. National Gallery of Art הוא משוכלל ומתקדם ומאפשר איתור ציורים ועבודות אמנות עפ"י מילות מפתח ומילות חיפוש

ניתן לבצע תוך כדי החיפוש , מיון מוקדם של סוג הציור עפ"י זרם/אסכולה אמנותית . 



הקשה על זכוכית המגדלת (magnifying glass ) מאפשרת להגדיל את התמונה ( זכוכית המגדלת נמצאת בחלק התחתון של קובץ הציור)  

מקור וקרדיט :  

פרויקט האמנות של גוגל

 
מנוע החיפוש של גוגל הצמוד למאגר האמנות המקיף  הזה מראה בטבלת החיפוש הנגללת את כל המונחים או ביטוי החיפוש הרלבנטיים לשאילתא . 




הנה קפיצה חטופה למגרש המשחקים במאה ה-16, באמצעות מוזיאון האמנות בווינה והציור של ברויגל "משחקי ילדים". 



מאגר מידע ויזואלי חדשני בתחום האמנות  Artsy



מאגר המידע חינמי ומקיף של יצירות אמנות ומדריך מקוון להבנת אמנות. בהקמת האתר הושקעו מיליוני דולרים, ושותפים לו משקיעים פרטיים, אנשי אמנות ואנשי טכנולוגיה.
257 גלריות ו-50 מוזיאונים ומוסדות אמנות שותפים למיזם

עד כה נסרקו דיגיטלית 30,000 תמונות.



המערכת הקרויה  - "Art Genome Project", פרויקט הגנום של האמנות. הפלטפורמה מוצעת הממוחשבת כעת בחינם, ומאפשרת  ליישם את האנליטיקה הדיגיטלית על האמנות החזותית. האם אפשר להסביר אמנות בעזרת אלגוריתמים? במקביל נעשית עבודת תיוג וסייוג איכותית של יצירות אמנות.
מתיו ישראל, בן 34, בעל תואר דוקטור לאמנות ולארכיאולוגיה מהמכון לאמנויות באוניברסיטת ניו יורק, ממונה על נושא אמות המידה בפרויקט גנום האמנות. הוא ותריסר חוקרי אמנות שהוא עומד בראשם מחליטים מה הן אמות המידה ואיך יש ליישמן. כמה מהתגיות (ב Art.sy-  הן נקראות "גנים". עד כה נצברו 1000 תגיות, ועוד "גנים" מיתוספים למאגר בכל יום) מציינות תכונות אובייקטיביות למדי, כגון התקופה ההיסטורית והאזור שהעבודה נוצרה בהם, ואם העבודה פיגורטיבית או מופשטת, או אם היא משתייכת לקטגוריה ממוסדת כמו קוביזם, דיוקנאות פלמיים או צילום 
.
יצירה של פיקאסו תקבל את התגיות "קוביזם", "ציור מופשט", "ספרד", "צרפת" ו"אהבה", מונחים שכולם גלויים ואפשר לחפש אותם באתר. יצירותיו של ג'קסון פולוק מקבלות בדרך כלל את התגיות "אמנות מופשטת", "אסכולת ניו יורק", "ציור נתזים", "חזרתיות" ו"אמנות תהליכית". כצפוי, כמה מהתגיות האלה מופיעות בציורים של בני דורו של פולוק, רוברט מאתרוול ווילם דה קונינג, אבל הן קיימות גם אצל אמנים מתקופות שונות ומסגנונות שונים/

שיפורים במנוע החיפוש של המוזיאון הבריטי

המוזיאון הבריטי הכניס בשנה האחרונה שיפורים ניכרים במנוע החיפוש שלו המאפשר חיפוש מדוייק ומתקדם של מאות אלפי עבודות אמנות המאוחסנות במוזיאון האמנות .

Collection online - British Museum

 

 
מאגר מידע  משמעותי אודות אמנות עכשווית אשר עבר מהפך באפשרויות החיפוש שלו הוא מאגר המידע של גלריית saatchionline בלונדון אשר מקיף היום יותר מחצי מיליון פריטי אמנות מרהיבים .






לוח השראה מתעדכן בתחומי האמנות 

 התפתחות נוספת הקשורה לזמינות של ציורים באה לידי ביטוי בלוחות השראה של PINTEREST  בהם מתוייגים אלפי עבודות אמנות וציורים . הנה לדוגמא , לוח השראה מתעדכן לאמנות ( קרוב ל6000 עבודות אמנות וציורים מכל הזרמים) השואב את האוספים ישירות מתוך 2000 לוחות השראה מגוונים בתחומי האמנות ומציג את גלריית הציורים בצורה מתעדכנת. ניתן להיות מנוי ( באופן חופשי ללא תשלום) על לוח השראה זה באינטרנט .

 



"מפגשים מהסוג החזותי" ממשיך להיות אבן היסוד של מאגרי המידע בתחומי האמנות בישראל

אתר "מפגשים מהסוג החזותי"   של רשת עמל ומשרד  החינוך אתר ייחודי העוסק באמנות החזותית המודרנית – מאמצע המאה ה – 19 ועד ימינו. האתר כולל מידע עדכני רב במלל ובתמונות ומיועד לתלמידים, סטודנטים, מורים וכל המתעניין באמנות חזותית והקשריה הבינתחומיים. באתר תוכלו למצוא מידע אודות אמנים ויוצרים, תנועות, תיאוריות, תופעות חברתיות והיסטוריות וכן לעמוד על נקודות המפגש וההשפעות ההדדיות בין תחומי האמנות, האדריכלות והעיצוב ובינם לבין תחומים נוספים. האתר כתוב בשפה נגישה לכל משתמש ומאפשר פעילות אינטראקטיבית.  

 
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

השבוע בהיסטוריה 2012: אנציקלופדיה בריטניקה מודיעה על הפסקת פרסום גרסאות מודפסות

    הערה : בסקירה גם השוואות בין אנציקלופדיה בריטניקה ולאנציקלופדיית וויקיפדיה בסקירה גם התייחסות לאנציקלופדיה בריטניקה מבחינת התאמה חי...