מזה
כמה שנים אני עוקב אחרי ההתפתחות של רשתות חברתיות מחוץ לסביבות ההתפתחות הטבעיות
שלהן כגון פייסבוק וטוויטר . כל זאת במטרה לראות האם רשתות חברתיות זוכות לאותו
שיעור הצלחה גם במרחבים לא טבעיים להן כגון
מקומות עבודה , ארגונים , בתי ספר, תנועות נוער, עמותות ועוד .
התחלתי
עוד במעקב אחר הרשת החברתית-מקצועית של
מכון מופ"ת , רשת "שלובים" אשר ראיתי כי נבנתה נכון והיטב
מבחינה מידענית , פדגוגית ותקשובית , אך לא הצליחה לייצור התלהבות ולסחוף אנשים
להחליף ביניהם ידע מקצועי . המשכתי לעקוב גם אחרי רשת חברתית-מקצועית אחרת במקום
עבודה ממשלתי אי-שם בארץ וגם כאן ראיתי סימני דעיכה.
ההטמעה
של רשתות חברתיות בארגונים ובמקומות עבודה היא סוגיה מורכבת למדי ולא בטוח כי ניתן
להכתיר אותן שם כסיפור הצלחה .
הסיבה העיקרית לאילוצים הקיימים נובעת מתהליכים
חברתיים וסוציולוגיים . אנשים במקומות עבודה נוטים להתאגד בקבוצות ובחבורות לא-פורמליות
בעוד מקום העבודה שהטמיע רשת חברתית מתוקשבת, סוף סוף, בנה
אותה על קבוצת ויחידות פורמאליות במקום עבודה .
הפער
הזה בין צוותים פורמאליים וצוותים לא פורמאליים יכול , אולי להסביר את חוסר
ההתלהבות של עובדים בארגונים ובמקומות עבודה מהעברת ידע מהותי ברשתות החברתיות המוסדיות
והפורמליות . אין להסיק מכך כי רשתות חברתיות מתוקשבות במקום עבודה אינן מתפקדות .
להפך , הן יעילות מבחינה תקשובית , אך הידע האמיתי בין העובדים עובר בערוצים אחרים
.
על
מנת להבין טוב יותר את ההיבטים הסוציולוגים של רשתות חברתיות במקומות עבודה כדאי
לקרוא את המאמר השיטתי של גלית גנאור, מנכ"ל חברת הייעוץ
Social Knowledge . המאמר מאיר העיניים נכתב בהשראה של פרופסור אילן תלמוד (
פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת חיפה ומבכירי החוקרים בתחום ) .
מאמר
זה של גלית גנאור פורסם בספר ניהול ידע בישראל 2015. רוב תכניו וגם הכלים
המתוקשבים בו עדיין רלבנטיים לשנת 2017 .
סקירה נוספת , שכדאי
לקרוא ( אם אין לכם משהו טוב יותר לעשות) גובשה על ידי עבדכם הנאמן בשיא החום בקיץ
2017 ( ורואים כי נכתבה בערפול חושים
מסויים) והיא נקראת : רשתות חברתיות –מקצועיות למקום העבודה :
השוואה. הסקירה מתמקדת יותר בהיבטים הטכנולוגיים והפתרונות הקיימים כיום.
הסקירה שלי נכתבה בעקבות ההכרזה
של פייסבוק לפני כמה חודשים על רשת חברתית חדשה שמיועדת למגזר העסקי בשם Workplace .
ההכרזה
עוררה לא מעט "שדים מתרדמתם", במיוחד
את גוגל שמהר מאד נתנה ,מבחינתה , עדיפות
לרשת החברתית מקצועית שלה G Suite
למקומות העבודה.
כפי
שאפשר לקרוא בסקירה שלי , יש שחקנים נוספים בזירה המתפתחת של רשתות
חברתיות –מקצועיות לסביבות עבודה בארגונים ותאגידים ובתחום זה שאינו חדש מבחינת
תחום ניהול הידע יש המולה רבה .
ומה
חושבים מנהלי משאבי האנוש בארגונים ?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה