לפני שנתחיל, אז בקיצור נמרץ כמה
מילים על מהות התחום המתפתח הנקרא אוצרות תוכן :
" אוצרות תוכן (
content curation ) היא מעשה
של איסוף , זיהוי , בחירה , ארגון ושיתוף התוכן הרלוונטי
ביותר בנושא מסויים מהאינטרנט וממשאבים אחרים, כדי להתאים לצרכים של קהל יעד
ספציפי . יש הסבורים כי אוצרות תוכן טובה מוסיפה תוכן מקורי משלה : מחשבות ,
יצירות, פתרונות וכדומה" :
רקע קצר על אַגְרֶגָטוֹר , מנגנון העבודה העיקרי של אוצרי תוכן:
אַגְרֶגָטוֹר הוא מנגנון לאיסוף ומיון מידע באינטרנט
ובמאגרי מידע . מבחינים בין אגרטור מתוקשב ובין אגרטור אנושי . כמו כן יש סוג
שלישי של אגרגטורים : אגרטורים משולבים הכוללים גם מנגנון ממוחשב וגם בחירה
ואצירת מידע ע"י גורם אנושי ומיומן .
אגרגטור בנוי כך שתוכלו לעבור על הנעשה במספר
גדול של מקורות מידע תוך זמן קצר יחסית .
אוצרות תוכן : ההתפתחויות העיקריות
במבט כולל ניתן להבחין בכמה התפתחויות , ואפילו חידושים
בתחומי אוצרות התוכן בתקופה 2017-2018:
1. התפתחות אגרגטורים (
צוברי מידע המלקטים ומסננים מקורות מידע) בפייסבוק .
מדובר על דפים יעודיים בפייסבוק ששמו להם מטרה לסנן וללקט
מאמרים וסקירות מעניינות יותר בתחום תוכן ספציפי ובנושא מוגדר .
חלק מדפים אלו מבוססים על עבודת צוות . הם עוברים , גם
בפייסבוק וגם באתרי באינטרנט, על עשרות אלפי מקורות מידע בשבוע , מסננים ובוחרים את הפוסטים
והקישורים הכי רלבנטיים .
כך לדוגמא, הדף
"רגעים היסטוריים" בפייסבוק מתבסס על רשימת איסוף של אלפי אתרים ודפים
בהיסטוריה . כל המקורות האלו נבחנים כל יום מבחינת עניין , אמינות וערך, והקישורים
הרלוונטים ביותר מוצגים בדף פייסבוק זה .
במרוצת הזמן הפך הדף הזה גם למרכז איסוף שיטתי
בנושאי היסטוריה בפייסבוק .
קבוצה נוספת בפייסבוק העוסקת ביעילות בסינון , ליקוט ובחירה
של מקורות מידע עדכניים בתחומי התקשוב החינוכי/מחשבים בחינוך היא קבוצה פעילה
ויעילה בפייסבוק בישראל בשם
"טכנולוגיה וחדשנות בלמידה הוראה והדרכה" . רמת הכיסוי והליקוט של דף זה
גבוהה מאד.
דף נוסף פייסבוק העוסק
בסינון וליקוט מאמרים בנושאי כלכלה ומדיניות נקרא לברור מוץ מתבן: קישורים מעניינים.
מנהלי הדף דואגים לעבור כל
בוקר על מאות אתרי חדשות בארץ ובעולם , לרבות בלוגים ופוסטים בפייסבוק. מתוכם
נבחרים כל יום בין 2 ל4 מאמרים בעלי עניין שלא מופיעים בהכרח בכותרות הראשיות
.
2. התפתחות בתחום הכלים המתוקשבים לאצירת תוכן
האלגוריתמים מבוססי הבינה המלאכותית מנסים לדחוק
אותנו המידענים מעבודת אוצרות התוכן , אבל למזלנו מדובר רק בתחום סרטי וידאו , אבל מי יודע מי יהיה בעתיד ?
גוגל פיתחו אלגוריתם ממוחשב היוצר בעצמו ערוצי יוטיוב לפי
נושאים. בערוצי תוכן אלו ניתן למצוא סרטי וידאו שמויינו על ידי האלגוריתם על פי
ניתוח הנושאים בכל וידאו ושיוך הסרטים לערוץ תוכן נושאי.
גם חברת דיסני בארה"ב
פיתחה אלגוריתם ממוחשב מתוחכם מאד לאצירת תוכן באמצעות בינה מלאכותית .
כלים
דיגיטליים לשימוש אישי לתחומי איסוף מידע ועיבודו
היישום הידוע בשם Pocketהולך ומשתכלל מחודש לחודש
והשימוש בו נעשה יותר נפוץ .
כמה מילים על "פוקט" :
אנחנו נתקלים בעשרות כתבות מסקרנות מידי יום, אבל לא תמיד יש לנו זמן לקרוא
אותן בדיוק עכשיו.
פוקט- Pocket בא לפתור את הבעייה הזו על ידי שמירה של הכתבות לקריאה מאוחרת יותר.
החידוש העיקרי הוא אפשרות להוסיף תגיות
נושא , לערוך אותם ולראות בצורה דינאמית תוך כדי הקיטלוג אם יש לכם כבר תווית
נושא קיימת.
כלי נוסף
יעיל מאד לאיסוף קישורים והפצתם בניוזלטר הוא elink
מבחינת ניהול המידע יש לו קצת דמיון ללוחות
פינטרסט אבל הוא מאפשר גם הפצה יעיל של קישורים והרי סוד ההצלחה של תחום אוצרות
התוכן הוא גם הפצה יעילה .
למידע
נוסף אודות כלי מתוקשב זה
Collect & Share Web Links Visually: elink.io - Chrome Web Store |
עד כאן להיום , הרי לאוצר התוכן אסור לייצור
היצף מידע אצל המשתמשים.
ראו גם :
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה