חפש בבלוג זה

יום שני, 15 באוקטובר 2018

האם האלגוריתמים של הרשתות החברתיות אוֹבּיֶקְטִיבִים?




 האלגוריתמים נהפכים לאלים החדשים, ולבני אדם אין סיכוי מולם. כך לדוגמא ,  האלגוריתם של טוויטר אינו אוֹבּיֶקְטִיבִי והוא מפחית את הנראות של קבוצת משתמשים ענקית בהיקף של 600,000 פרופילים/משתמשים, כך מודה המנכ"ל של טוויטר בעדות בקונגרס בחודש ספטמבר 2018 .
מקורות וסימוכין :

Twitter: Algorithms were not always impartial – Daily

Twitter: Algorithms were not always impartial - BBC News


ראו גם מאמר הטוען כי אלגוריתמים במנוע חיפוש וברשתות חברתיות אינם בהכרח אוֹבּיֶקְטִיבִים ויש בהם הטיה או העלמה של סוגי מידע מסויימים ( כגון צילומים)  או קבוצות פרופילים משמעותיות . זיהוי התבניות המשותפות באלגוריתמים של הרשתות החברתיות הוא עדיין חלקי , כך שבמקרה טוב אתם רואים רק 5% מהפוסטים המעניינים והרלבנטיים.




   ראו גם : סקירה מעודכנת בעברית ) אוקטובר 2018) :

מה אנחנו יודעים על האלגוריתמים של הרשתות החברתיות המובילות?

מתוך האתר המקצועי בעברית :  Ask Pavel :

פייסבוק

"פייסבוק שמה לב שאחוזי המעורבות בה ירדו בצורה משמעותית. אנחנו נוטים פחות לשתף בתכנים מקוריים מהחיים שלנו ויותר להדביק דברים שאהבנו מרחבי הרשת. כתוצאה מכך, רמות העניין ירדו, הפעילות שנרשמה בפלטפורמה חטפה מכה קשה והזמן שהקדשנו לה פחת. אבל פייסבוק הבינה את זה יחסית מהר ושמה לה למטרה לחזק את התקשורת בינינו, האנשים. לא המותגים, לא החברות, לא העסקים. הנשים.

היא הבינה שכדי להשאר בטופ היא צריכה לקרב בין אנשים ולשים את החברים ואת בני המשפחה בלב החוויה. ואז יצא מארק צוקרברג והבטיח לנו:

"נדאג שתראו פחות תכנים מעסקים, מותגים וגופי תקשורת. נחזק ונעודד אינטראקציות משמעותיות בין אנשים ונשים דגש על תוכן רלוונטי, בעל ערך ומעניין".


כיצד פועל האלגוריתם המעודכן של פייסבוק?

בעקבות העדכון, פייסבוק העבירה וובינר פרטי ובו הדגישה שהאלגוריתם יתן מעתה עדיפות לתוכן ש:

• מגיע ממשתמשים שאתם אוהבים פוסטים שלהם והם אוהבים פוסטים שלכם. כלומר, ברגע שתגלו מעורבות בפוסט של מישהו ואותו מישהו יגלה מעורבות בפוסט שלכם – אתם תראו יותר עדכונים אחד של השני בפיד.

• מגיע ממותגים שאתם אוהבים פוסטים שלהם.

• מעורר מעורבות בתגובות בין משתמשים מסויימים, בין אם הוא על וידאו או על פוסט של מפרסם.

• משותף במסנג'ר ומפתח שיח בין קבוצת אנשים.

ככלל, אפשר לומר שפייסבוק הגדירה שיתופים ותגובות כמעורבות פעילה, מה שאומר – ככל שהפוסטים שלכם מפתחים שיח – כך פייסבוק תחשיב אותם משמעותיים יותר ובהתאם – תתן להם עדיפות בניוז פיד.

אינסטגרם

אינסטגרם שייכת לפייסבוק, אז אפשר לשער די בבטחון שהאלגוריתמים שלהן זהים פחות או יותר. כרשת חברתית שעיקר השימוש בה נרשם מהנייד ושהליבה שלה מבוססת על ויז'ואל, כנראה שיהיו בה בכל זאת דברים שונים. הנה מה שידוע לנו על העדיפות שהיא נותנת בפיד:

רמת עניין – אם גיליתם מעורבות בתוכן מסויים או במשתמש מסויים בעבר – כנראה שתראו יותר עדכונים ממנו גם בהווה ובעתיד.

רלוונטיות – ככל שהפוסט יהיה רלוונטי יותר עבורכם – כך הוא יוצג גבוה יותר בפיד. איך נקבעת רלוונטיות? כנראה על בסיס הסעיף הקודם.

קרבה – משתמשים יראו יותר פוסטים מכם לפי רמת העניין והמעורבות שהם גילו בפרופיל שלכם. זה יכול להתבטא בזמן שהם מקדישים לשידורים החיים שאתם מעבירים או לתקשורת שהם מנהלים אתכם בהודעות אישיות."

מקור וקרדיט : אתר Ask Pavel

 

 


תגובה 1:

  1. הי עמי
    מאמר חשוב מאד אני מנסה לכתוב מאמר האם אכן האלגוריתמים נהפכו לאלים החדשים, ולבני אדם אין סיכוי מולם.
    השם של המאמר הוא בשלב זה של הכתיבה "דטאיזם - הבודהיזם של הענן (Buddhism of the Cloud)"

    השבמחק

לקט nידעני מס' 18 , 27 למרץ 2024

הלקט המידעני ה-18, כמו קודמיו, נועד להקנות לכם תמונת מצב מעודכנת של תחומי המידענות , ניהול התוכן , מנועי החיפוש והספריות והוא מבוסס על איסוף...