חפש בבלוג זה

יום ראשון, 24 במאי 2020

החיפוש באתרי המוזיאונים בעולם: קפיצת מדרגה בעקבות הקורונה



עוד לפני התפרצות מגיפת הקורונה בעולם היו למוזיאונים ברחבי העולם מאגרי חיפוש מקוונים , אך כאשר הגיע הנגיף והמוזיאונים נסגרו, הם תגברו את מחלקות  הIT שלהם , שיכללו את חוויית החיפוש והרחיבו את האוספים המקוונים שלהם בצורה משמעותית . במיוחד ראוי לציין את המאמצים של המוזיאון הבריטי .


"המוזיאון הבריטי הנגיש לאחרונה 2 מיליון יצירות אמנות ברשת לשימוש ציבורי בחינם!
הנאה והשראה של ממש "לצלול" אל תוך האוספים המרהיבים של המוזיאון הבריטי ולגלות כל פריט מתוך שני מיליון שנות היסטוריה ועל פני שש יבשות.
 המאגר המקוון מאפשר לכם גישה לכמעט ארבעה וחצי מיליון פריטים ביותר משני מיליון רשומות (מקור).  
 מנקודת מבט מידענית
החיפוש כיום הוא אינטואיטיבי יותר ואף מציע הצעות ממוקדות לחיפוש מותאם תוך כדי הקלדה."

  ניתן גם לחפש לפי שדות כגון מקום גיאוגרפי  מסויים , שם של ארגון או אדם וכמובן עפ"י אובייקט  באוספי המוזיאון .

אני חיפשתי , לדוגמא, ממצאים במוזיאון הבריטי על "יפו " וקיבלתי את תצוגת הממצאים היסטוריים גם על פי מקום ועוד אפשרויות ..

חיפשתי גם ממצאים במוזיאון הבריטי הקשורים לעיר אשקלון ((Ashkelon ומצאתי ממצאים היסטוריים מרהיבים ...

 ניתן גם לבצע חיפושים מתקדמים על פי אופראטורים בוליאניים using 'not' and 'or'

מוזיאון המטרופוליטן לאמנות
גם מוזיאון MET (מוזיאון המטרופוליטן לאמנות) בניו יורק הרחיב משמעותית את היקף האוספים המקוונים והחיפוש בו גם אינטואיטיבי, ניתן לחפש עפ"י השדות  הבאים :  מקום גיאוגרפי , תאריך/תקופה, קטגוריית נושאים department ומבחינה זו מנוע החיפוש של MET הרבה יותר יעיל מהמוזיאון הבריטי . סינון לפי קטגוריית נושאים מועיל יותר .

ראו צילום מסך :

עם זאת, מנסיוני,  למנוע חיפוש של MET יש גם חיסרון מידעני : החיפוש הבוליאני לא עובד כהלכה , אבל מעט מאוד משתמשים וגם מעט מידענים משתמשים בחיפוש בוליאני .

Europeana
  התפתחות מרשימה בעקבות מגיפת הקורנה באה לידי ביטוי גם בספרייה הדיגיטאלית הכלל אירופאית , Europeana. הם שיפרו את מסנני החיפוש והרחיבו משמעותית את הקישורים לאוספי המוזיאונים באירופה (הועלו לאתר מיליוני אובייקטים מכ-1,500 מוסדות, בעיקר מאירופה, בהם מוזיאונים מרכזיים כגון הרייקסמוזיאום באמסטרדם והלובר – לצד מוזיאונים וארכיונים מקומיים מכל המדינות החברות באיחוד האירופי. כל אלו יוצרים יחד אוסף המאפשר למשתמש לעיין במורשת המדעית והתרבותית של אירופה, מזו הפרהיסטורית ועד זו של ימינו. ציורי המונה ליזה של לאונרדו דה וינצ'ינערה עם עגיל פנינה מאת יאן ורמיר, כתבי צ'ארלס דרווין ואייזק ניוטון והמוזיקה של וולפגנג אמדאוס מוצרט הן כמה מגולות הכותרת של הפרויקט , מקור )


   מנקודת מבט מידענית :
Europeana"  אוספת מידע קשור או מטהדטה על האובייקטים, כולל תמונות תצוגה קטנות, שדרכם מתאפשר למשתמש לחפש את הפריטים, ולאחר שמוצא את שחיפש הוא יכול להקליק על הפריט וכך להגיע לאתר שמכיל את האובייקט המקורי

מנוע החיפוש של Europeana מאפשר סינון . ניתן לחפש  לפי הפרמטרים הבאים : אוסף מסוים , סוג המדיה , זכויות יוצרים , מדינה ועוד. הם משקיעים בהרחבת הקישורים מאמצים רבים בחודשים האחרונים והאיחוד האירופאי תומך בהם עתה יותר. 

 ואצלנו :  חיפוש באוספי מוזיאון ישראל
גם במוזיאון ישראל הרחיבו את האובייקטים בתצוגות המקוונות ,  החיפוש יעיל למדי :
·       ניתן לקבל בעת הקשת מילת החיפוש את פריסת רשת המונחים האפשרית.
·       ניתן לסנן  לפי סוגי תוכן  


למיטבי לכת יש גם מנוע חיפוש מתקדם עם שדות ופרמטרים (קישור)






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

בעיית הירידה בחשיפה בקבוצות פייסבוק וLinkedin, אפריל 2024

  הקבוצות  בפייסבוק , במיוחד , הרגישו ירידה משמעותית בחשיפה בשנה האחרונה חשיפה אורגנית היא כמות הגולשים שנחשפו לפוסט שלך מבלי שהשקעת בכך...