חפש בבלוג זה

יום שלישי, 5 בינואר 2021

ניוזלטר מס' 14 : מידענות , מנועי חיפוש, ניהול תוכן דיגיטלי וכלים מקוונים (5-6 בינואר 2021)


  בפתח הגליון

 

הלקט המידעני ה-14, כמו קודמיו, נועד להקנות לכם תמונת מצב מעודכנת של תחומי המידענות , ניהול התוכן , מנועי החיפוש והספריות והוא מבוסס על איסוף, זיקוק ותימצות של מאות מקורות מידע אחריהם אני עוקב קבוע.. 

הלקט מיועד גם למורים וגם לאנשי חינוך המפעילים כלים מתוקשבים פתוחים .

להזכירכם כי בפורטל האינדקסים של מידענות שהקמנו בפברואר 2020 .  יש מאות מאמרים , סקירות והמלצות קוטלגו לאחרונה בפורטל האינטרנט החדש לצד מילות מפתח וקישורים ..

כתובת פורטל האינדקסים בנושאי מידענות וניהול תוכן (קישור) .

 

 כלי עזר

כל התוספים ל GOOGLE MEET

 

אפליקציית המפגשים הסינכרוניים של Google, בעברה Hangout הספיקה לקבל עליה כבר תוספים.

ל- Google meet ישנם כבר מגוון של תוספים מעניינים ומשוגעים שיהפכו כל שיעור להרפתקאה חדשה בלחיצת כפתור.

הכנו עבורכם סקירה של 13 תוספים. כל אחד יבחר לפי מה שמתאים לו או לפי מטרות המפגש אילו תוספים ישדרגו לו את המפגש. חלק מהתוספים כוללים כלים הנחוצים לנו במהלך המפגש כמו לוח כיתה, שעון טיימר, אימוג'ים, החלפת רקע ועוד.

לסקירה המועילה באתר אורט, דיגיטיל

 

מנהל הרחבות

אם יש לכם תוספים רבים שמותקנים בדפדפן, כדאי להתקין תוסף שמנהל אותם, ומאפשר הפעלה וכיבוי מהירים של תוספים. תוסף מומלץ:

 אקסטנסיטי (Extensity).



fliphtml5   יצירת ספר דיגיטלי מקובץ pdf המצוי על מחשבכם

למידע נוסף על הישום בעברית

דוגמא


The Great Suspender

כן, מדובר בתוסף שמציע משחק מילים על בסיס השיר הידוע. אבל מעבר לכך הוא מציע פתרון מעולה לבעיית זליגת הזיכרון של כרום. גמה שהוא עושה זה ל"כבות" את חלוניות הדפדפן אם לא השתמשתם בהן במשך פרק זמן מסוים. 

הוא מאוד יעיל ואף אגרסיבי לפעמים, ואולם אם אתם מאלה שנוהגים לפתוח עשרות חלוניות בדפדפן, הוא מספק דרך יעילה מאוד כדי למנוע מהמחשב לזחול.

קישור

 

תוספים מבוססי מדע לחיזוק הדפדפן

תוספים לדפדפן הם דרך נפלאה להעשיר את הדפדפן בתכונות ויכולות שיעזרו לנו בעבודה היומיומית. 

אם אתם קוראים מאמרים מדעיים, כותבים מאמרים מדעיים או מחפשים מאמרים מדעיים, הכנתי לכם רשימה של תוספים שכדאי לכם לשקול בחיוב להוסיף לדפדפן שלכם. כל התוספים מתאימים לדפדפן כרום, וחלקם גם לדפדפנים נוספים. 



התוסף רב הפעלים - התוסף לדפדפן של גוגל סקולר

התוסף של Google Scholar קיבל עדכון גרסה לכבוד יום הולדתו החמישי בספטמבר 2020, וכעת ניתן לעשות באמצעותו כמעט כל מה שניתן לעשות גם מהאתר עצמו, מכל דף אינטרנט שבו נמצאים. בלחיצה על התוסף ניתן לעשות חיפוש, לנסות לאתר טקסט מלא של מאמר, לקבל ציטוט מעוצב, לחזור לחיפוש קודם, לראות מי ציטט את המאמר, לחפש מאמרים דומים ועוד.

לסקירה של המידענית טל קמינסקי רוזנברג

  

מידענות רפואית

 

 תהליכי העבודה ובקרת האיכות במנוע הרפואי האינטגרטיבי  MedlinePlus

 לסקירה הקצרה באנגלית

MedlinePlus (מד ליין פלוס) הוא שירות מידע מקוון שנכתב ומופעל בידי הספרייה הלאומית לרפואה של ארצות הברית.

המידע באתר מסופק באנגלית ובספרדית והוא מבוסס על מידע מהספרייה הלאומית לרפואה (NLM), מהמכונים הלאומיים לבריאות (NIH), סוכנויות ממשלתיות אחרות בארצות הברית וארגוני בריאות נוספים.

האתר פונה לציבור הרחב, וכתוב בשפה פשוטה וברורה. המידע באתר עדכני ומבוסס על מקורות מידע מהימנים, כך שהן הציבור והן אנשי מקצוע יכולים למצוא בו שימוש רב.

כל יום משתמשים במאגר מדליין פלוס מעל מיליון איש מרחבי העולם !!!

למאגר מדליין פלוס

 

לסקירה שכתבה המידענית טל קמינסקי רוזנברג בבלוג שלה : "הפלוס של שבמדליין "

 


MeSH 2021  כבר כאן! כל מה שצריך לדעת

לסקירה של המידענית טל קמינסקי רוזנברג בבלוג שלה

 MESH  - מאפשר חיפוש מדוייק במילון מונחים הרפואיים המבוקר  במאגר מדליין

ראו גם :

מדריך לחיפוש במאגר PUBMED יוני 2020

 

ראו גם :


חיפוש מתקדם  PubMed 

 

מנועי חיפוש, שיטות חיפוש והתנהגות חיפוש

 

 


מנוע החיפוש של גוגל מבין עתה  מה אתם מחפשים יותר מבן/בת הזוג שלכם

  מאז חודש יוני 2020 תוצאות החיפוש במנוע החיפוש של גוגל מתבססות גם על ההיסטוריה של חיפושי קודמים שנערכו ע"י המחפש ( בהנחה שנכנס למנוע החיפוש עם שם המשתמש שלו בגוגל)  ובהתאם לכך מוצגת ההצעות  לחיפושים קשורים או נושאים מסתעפים ליד השאילתא שלכם.  

המנגנון הזה מבוסס על האלגוריתם המעודכן של גוגל היודע לפענח גם את כיווני ההתעניינות של מחפש המידע .

Google search results now include suggestions for searches based on the searcher’s recent activity. Logged-in users may see the suggestion at the top of the results as “Suggested based on your recent activity.”

 מקור

 

OpenTexts.World   מנוע חיפוש לספרים/טקסטים דיגיטליים

 

opentexts.world – כפי שמוגדר באתר הוא שירות ניסיוני בגרסת בטא שמסייע למשתמש לגלות  אוספי טקסט דיגיטליים חופשיים ברחבי העולם . ניתן לראותו  כמנוע חיפוש לספרים . מדי שנה מאות אלפי ספרים  ופריטי  מידע ברחבי העולם עוברם תהליך של דיגיטציה. opentexts.world   מאפשר לחפש באותם אוספים. על פי מה שנכתב באתר,  האוספים כוללים 8 מיליון פריטים,


 סקירה חדשה בבלוג של ד"ר יפה אהרוני

https://bit.ly/3pBrblW

 

חִפּוּשׂ הֶקְשֵׁרִי (Contextual search  ) הוא כלי עזר שנועד להקל על המחפש באמצעות הצבעה על ההקשר הכולל של החיפוש ולא רק מופעי מילות חיפוש 

החיפוש בגוגל מראה את מילות חיפוש והרלבנטיות אבל לא בהכרח את ההקשר  הכולל יותר . 


אבל אם תחפשו במאגרי הספריה הדיגיטלית של כותר ותקישו על הכותרת של המאמר  מייד תקבלו את הקטע הרלבנטי ולא רק את מילות החיפוש .

 היתרון בחִפּוּשׂ הֶקְשֵׁרִי הוא לא רק חיסכון בזמן אלא גם תהליך קבלת החלטות מושכל יותר במהלך תהליכי החיפוש .

לסקירה המלאה כאן בבלוג  תמונת הידע המידעני : מכאן ומשם

 

אוצרות תוכן (content curation)


 אוצרות תוכן (content curation) היא מעשה של איסוף, זיהוי , בחירה , ארגון ושיתוף התוכן הרלוונטי ביותר בנושא מסוים, מהאינטרנט ומשאבים אחרים, כדי להתאים לצרכים של קהל יעד ספציפי.

יש הסבורים כי אוצרות תוכן טובה מוסיפה תוכן מקורי משלה,   יצירתיות בהצגת ההקשרים , מחשבות ( רפלקציה) , ופתרונות .

 הסקירה המעודכנת כוללת את המתודולוגיות , השיטות לאצירת תוכן והכלים הדיגיטליים המומלצים לכך.

 

בסקירה המעודכנת נוסף פרק על אוצרות תוכן בחינוך

 

איך פועלות התוכנות להמלצות תוכן

טאבולה ואאוטבריין – שתי חברות ישראליות שהתמזגו ונפרדו לאחרונה – מובילות תחום בדיגיטל שנקרא "המלצות תוכן". 

המאמר הוא חלק מקורס PPC ורשתות חברתיות מבית  Askpavel Academy

הכול תלוי בהבדל בין חיפוש וגילוי

כשאנו מחפשים משהו בגוגל, אנו נמצאים במצב תודעתי של חיפוש; כלומר מעוניינים במידע ו/או בשירות או מוצר כלשהם – ואנחנו מוכנים גם לפעול בהתאםכאשר אנו נמצאים בפייסבוק או באינסטגרם, אנו בדרך כלל לא מחפשים משהו אלא רוצים לראות מה חברים שלנו עשו או לשתף אחרים במחשבות ובתמונות. בשתי הסיטואציות הללו, רוב הסיכויים שאנו לא ממש רוצים לקרוא מאמר בנושא טיפול השיניים החדשני ביותר.

 

יש מצב ביניים, הנמצא בין שתי הסיטואציות הללו, והוא נקרא גילוי  (Discovery). זה קורה כאשר אנו כבר קוראים כמה כתבות באתרים האהובים עלינו, ואז אנו נמצאים במצב תודעתי שכן מאפשר לנו לצרוך עוד תוכן מאותו סוג. אפשר לקרוא לזה גם מצב "צריכת תוכן".

המלצות התוכן של טאבולה-אאוטבריין מופיעות בדיוק כאשר אנו נמצאים במצב של גילוי וצריכת תוכן. אם התחלנו לקרוא מאמר בנושא X, מנוע ההמלצות יציג לנו מאמרים בנושאים רלוונטיים בהמשך. זה מגדיל את הסיכוי שנקליק גם עליהם.

בצורה כזו ניתן לחשוף אלפי ומיליוני אנשים לתוכן שלנו, בצורה יעילה מאוד ובדיוק כאשר הם נמצאים במצב שבו הם מעוניינים לקרוא עוד.

למאמר  המלא בעברית

 

חיפוש מידע בגוגל - מקורות המידע ועוד...

 

מאת: ד"ר יפה אהרוני, בלוג עולם המידע. 31 דצמבר 2020.

חיפוש בגוגל שם את המידע העולמי בהישג יד ומסייע לאנשים למצוא תוצאות מועילות עבור מיליארדי שאילתות מדי יום. כתבה מעניינת במסגרת סדרה שפרסמה גוגל עוסקת במקורות המידע של גוגל.

מאז היווסדה של גוגל לפני למעלה מ- 22 שנה, היא ממשיכה במשימתה השאפתנית של ארגון המידע העולמי והפיכתו לנגיש ושימושי . גוגל אמנם התחילה בארגון דפי אינטרנט, אבל המשימה שלה תמיד הייתה רחבה יותר. לא רק את ארגון המידע באינטרנט, אלא את כל המידע העולמי.

להמשך קריאה, היכנסו לבלוג של ד"ר אהרוני:

http://bit.ly/3pygQWS


 אקספלוריום - מנוע חיפוש שסורק את הדאטה הקיים של חברה לאורך ולרוחב, ומחפש עבורה ברחבי הרשת דאטה רלוונטי שיוכל להעשיר אותו. הדאטה מגיע גם ממקורות פתוחים, כמו למשל מאגרי מידע ממשלתיים על תושבים או על מזג האוויר, אבל גם ממאגרים שאקספלוריום רוכשת.

"קחו למשל ענקיות כמו טסקו או וולמארט", מסביר שלמה. "מאוד חשוב להן להבין בכל חודש כמה הכנסות יהיו בכל חנות. לשם כך, הן בונות מודל חיזוי היסטורי שמסתכל על הכנסות קודמות כדי למצוא דפוס. אבל צריך להסתכל גם על משתנים סביבתיים כדי להבין מה יהיו ההכנסות בחודש הבא. המשתנים הללו יכולים להיות המחירים של המתחרים, כמה מתחרים נסגרו, מה היו המחירים של המתחרים בזמן שהם נסגרו, מה הדמוגרפיה באזור החנות, מזג האוויר, האם היו חגים. בקיצור, יש אינספור פיסות אינפורמציה שרלוונטיות לכל שאלה ושאלה שלקוחות שלנו שואלים".

 מקור

לאתר החברה הישראלית (  המנוע עדיין בפיתוח)

 

ספריות דיגטליות



אמזון במשא ומתן עם איגוד הספריות הדיגיטליות של ארה"ב להשאלת כותרי ספרים יגיטליים של אמזון בספריות הציבוריות של ארה"ב . מדובר בהיקף עצום של 8 מיליון כותרים של ספרים דיגיטליים.

מקור :

Publishers Weekly: Amazon Publishing in Talks to Offer E-books to Public Libraries.

 

 

כל פריטי הניוזלטרים בתחומי המידענות וניהול התוכן מקוטלגים בפורטל החדש שלנו :

כתובת פורטל האינדקסים בנושאי מידענות וניהול תוכן (קישור) .


 

 


3 תגובות:

לקט nידעני מס' 18 , 27 למרץ 2024

הלקט המידעני ה-18, כמו קודמיו, נועד להקנות לכם תמונת מצב מעודכנת של תחומי המידענות , ניהול התוכן , מנועי החיפוש והספריות והוא מבוסס על איסוף...