חפש בבלוג זה

יום שני, 4 ביולי 2011

אני "והקינדל" אחרי חודש – רפלקציה

כאשר קיבלתי בדואר המהיר את קורא הספרים האלקטרוני קינדל 3 מתוצרת חנות אמזון רעדו ידי מהתרגשות ובמהירות פתחתי את האריזה.
במקביל לטעינה של הקינדל בחשמל התחלתי ללמוד את דף ההסבר וההנחיות. ההנחיות הטכניות היו מאירות עיניים ותוך חצי שעה כבר הבנתי כיצד לתפעלו. אני מניח שאצל קוראים אחרים התובנה הטכנית היתה מגיעה יותר מהר , אולי תוך רבע שעה.

המכשיר הדיגיטאלי הנקרא קינדל 3 הוא פשוט מאד להפעלה, יש לו כרטיס אלחוטי ( wi-fi) המאפשר להתחבר לחנות המקוונת של אמזון מכל מקום באינטרנט ואכן תוך דקות ספורות הגיע למכשיר הקינדל שלי בכפר סבא הספר הראשון שהזמנתי באינטרנט : תולדות חייו של הסופר האמריקאי ג'.ד. סלינג'ר ( כן זה שחיבר את הספר הנהדר "התפסן בשדה השיפון") . הספר הביוגראפי יצא לפני כמה חודשים בארה"ב והוא נקרא באנגלית  J. D. Salinger: A Life.

 כאן מתחילה ההפתעה הראשונה שלי ועוד יגיעו כמה : ספר אלקטרוני חדש שיוצא לאור בארה"ב אינו יותר זול מספר מודפס ! מחיר הספר המודפס בארה"ב הוא  16 $ ומחיר הספר האלקטרוני הוא 15$. יחד עם זאת צריך להוסיף למחיר הספר המודפס עוד כ8$ הוצאות משלוח בדואר וגם לא מעט טרדות בשחרור מבית הדואר בכפר סבא שתמיד תמיד עמוס בתורים ארוכים. הספר האלקטרוני שוגר למכשיר הקינדל שלי תוך דקה וחצי ומדובר בספר בן 450 עמודים.

נחזור לתפעול המכשיר לרגע , יש לו 2 כפתורים בצד:  דפדוף אחורה וקדימה, הטקסטים מוצגים במסך הממוחשב בצורה חדה ובהירה יותר מאשר אותיות דפוס, בוודאי הרבה יותר ברור וחד ממסך מחשב. תכונה זו מתאפשרת בזכות השימוש בדיו אלקטרוני , פטנט הנקרא באנגלית E-INK  .

גולת הכותרת מבחינתי היה המילון הממוחשב של אוקספורד המשולב במכשיר. כאשר מילה באנגלית אינה נהירה לך ( ואנגלית היא שפה עשירה מאד גם למי ששולט בה היטב) מציבים את הסמן על המילה ומייד מופיע למעלה או למטה ההסבר הלשוני של המילה , כולל דוגמאות. כמובן. המילון הוא אנגלי-אנגלי אבל הוא מעולה. 

 אח"כ התברר כי אין מספרי עמודים בספר האלקטורני  אלא רק אינדקטור המראה כמה אחוזים קראת אז כיצד מוצאים את העמוד הנכון שקראת בו? , ובכן , המערכת הממוחשבת של מכשיר קינדל  3 זוכרת תמיד היכן היה העמוד האחרון שקראת ומחזירה אותך לאותו עמוד ואותה שורה, גם כאשר מכבים את המכשיר וחוזרים אליו למחרת. כן , ואפשר להגדיל אותיות ולשנות את תצורת הדף עפ"י בחירה .

טוב , נעבור מהמגרש הטכני למגרש  החוויתי. בהתחלה היה לי קשה להתרגל לספר האלקטרוני וקשה לקרוא עמודים מפוצלים שהם קטנים. אמרתי לצוות שעובד איתי במשרד (מרכז המידע של מכון מופ"ת) שאני בטוח כי מוקדם עדיין להספיד את הספר המודפס וכי המכשיר הדיגיטאלי יגיע במהירות לאחת המגירות בשולחני. 

 ואז אחרי יומיים של קריאה (6 פרקים באנגלית) התחילה האונה השמאלית שלי במוח לאותת פתאום על שינוי, כלומר,שהיא בעצם נהנת מהמצב, כלומר המערכת הקוגנטיבית שלי התחילה בהדרגה להסתגל לקריאה בספר אלקטרוני ואחרי ארבעה ימים כבר לא הנחתי אותו מידי. 

 בדרך כלל,  אני מקדיש לקריאת ספרים את סופי השבוע והנה במהלך כל השבוע לא הפסקתי לקרוא במסך האלקטרוני של הקינדל.  לתומי חשבתי שאולי הספר מרתק (מה שנכון) ולכן נכבשתי בקסמו , אבל אז החלטתי להזמין ספר נוסף מאמזון לקורא האלקטרוני שלי והוא כמובן נטען תוך חצי דקה, רק 300 עמודים.  מדובר על ספר לא קל לקריאה, זכרונות של ניצול שואה החי כיום בארה"ב וכתב על כך באנגלית, לא ספר חדש ולכן מחירו היה רק 4$ . עצרתי לרגע את קריאת תולדות חייו של ג'י.ד סלינג'ר ועברתי אל תלאות השואה באירופה, פחות מרנין והרבה יותר מדכא ובכל אופן גם כאן בלעתי בשקיקה את הספר האלקטרוני תוך יומיים. 

גילוי נאות : אכן הייתי מכור פעם לקריאת ספרים אבל זה היה בתקופת ילדותי וגיל ההתבגרות בשנות ה-50 וה-60 בעיר נתניה. והנה אחרי 48 שנים "ההתמכרות חוזרת" בגדול בזכות הספר האלקטרוני. מאחר ואני מידען וסקרן במקצועי הנוכחי התחלתי לחקור והסתבר כי אחרי שהקוגניציה שלנו מתרגלת לפורמט של הספר האלקטרוני ומתגברת  בקושי על בעית הפער הקוגנטיבי, אז לאחר מכן,  חווית הקריאה הופכת להיות הרבה יותר עזה גם כאשר בטלביזיה מדברים על שבירת המצור על עזה. 

 בינתיים "ההתמכרות לקריאת ספרים" בקורא האלקטרוני של קינדל 3 נמשכת והיא נוספה לשלל ההתמכרויות הקיימות אצלי, כגון האזנה לגא'ז ועוד. השאלה היא עתה מה עושים עם כל מאות הספרים המודפסים במדפים אצלי בחדר העבודה?  

"קינדל 3 , קורא הספרים האלקטרוני של אמזון, ממחיש את חשיבות יכולת החיפוש הפנימית בתוך ספרים";

לקינדל החדש של אמזון יתרונות רבים – הן מול אייפד של אפל, והן מול מתחרים ישירים כמו סוני וברנס אנד נובל. הוא אמנם אינו כולל שכבות צבע, אך מציע מסך E Ink מהיר מזה של המתחרים



 


5 תגובות:

  1. היי עמי
    נהניתי לקרוא את התיאור המרתק שלך על התנסותך בקינדל ועל השינוי שעברת, לטובה, כלפיו. דרך אגב, איך רוכשים את הספר? הבנתי שבאמזון לא שולחים לכתובת ישראלית. כך סיפר לי חבר.
    בברכה
    יורם

    השבמחק
  2. מרתק. עושה חשק לקנות. מחכה גם לתשובות שתיתן ליורם אורעד

    השבמחק
  3. @יורם אורעד אתה יכול להיעזר בשירות של מסטופ: www.mustop.co.il/special-deals-israel/amazon-kindle

    השבמחק
  4. את הקינדל Wifi להבדיל 3g אפשר להזמין באמזון עצמה. החברה הגדולה הזאת החזירה לי כסף מיוזמתה אחרי שהתברר לה שגבתה ממני מכס (או מע"מ או משהו כזה) רבים מדי.
    אין לי Ipad כדי להשוות אבל אני כמעט מאוהב בקינדל שלי בן השנה וחצי (כלומר זה כבר לא רק החידוש המידי). וכן אני קורא יותר (וקונה יותר) בגלל. אבל אף אחד לא הצטער על ערס דווי שקנה יותר מדי ספרים.

    השבמחק
  5. שלום,
    משלוח של ספר בודד מאמזון לישראל עולה כמעט 11 דולר. 8 למשלוח ועוד 3 לכל פריט.
    את הספרים הדיגיטלים אפשר לקרא גם במחשב או בקינדל אחר תוך התאמת העמוד בו קוראים.
    הספרייה הדיגיטלית שרכשנו באמזון נשמרת באתר של אמזון וניתן להוריד כל פריט שרוצים לקורא או למחוק אותו מהקורא.
    רק חבל שאין גם ספרים בעברית.

    בברכה
    י.ש.

    השבמחק

השבוע בהיסטוריה 2012: אנציקלופדיה בריטניקה מודיעה על הפסקת פרסום גרסאות מודפסות

    הערה : בסקירה גם השוואות בין אנציקלופדיה בריטניקה ולאנציקלופדיית וויקיפדיה בסקירה גם התייחסות לאנציקלופדיה בריטניקה מבחינת התאמה חי...