חפש בבלוג זה

יום רביעי, 29 באוגוסט 2012

הכירו את מאו"ר – מאגר אובייקטי למידה ברשת -מבית מיט"ל



כתבה: סיגל בן עמרם

מהפכת המידע, ההתפתחות הטכנולוגיות, והפיתוח המתמיד של כלים מבוססי אינטרנט, תרמו מאד להתרחבות היקף השימוש בטכנולוגיות למידה במוסדות החינוך. נוצר צורך הולך וגובר בסיוע לאיתור משאבים לימודיים ברשת,לקביעת ערכם החינוכי ומידת הדיוק שלהם, ולניצול מיטבי של שפע המשאבים החינוכיים המתוקשבים.

במוסדות החינוך ובמוסדות להשכלה גבוהה, נוצרים מדי יום תכנים חדשים לצורך לימוד, עיון, מחקר, הוראה, והערכה. תכנים אלה מוצגים לעיתים באתרי האינטרנט של המוסדות השונים, אך מנועי החיפוש הכלליים ברשת, אינם מספקים מענה מספק לצורך להגיע למשאבים אלה באופן מושכל.
כמענה לצרכים אלה,פיתחה
מיט"ל- מרכז ידע לטכנולוגיות למידה, בשיתוף עם איגוד האינטרנט הישראלי ומשרד החינוך את פורטל מאו"ר– מאגר אובייקטי למידה ברשת,



מאו"ר הנו מאגר של מידע וקישורים לחומרי למידה המצויים ברשת האינטרנט. המאגר פתוח לכל, חופשי לשימוש בחינם ומאפשר לחפש, לשתף ולשמור חומרי למידה מקוונים באמצעות ממשק עברי. חומרי הלמידה המצויים במאגר זמינים לשימוש המורים וניתן לשלבם כחלק ממערכי שיעור וסביבות הלמידה המתוקשבות.
המאגר הישראלי מאו"ר מקושר ל merlot -- מאגר חומרי למידה ותיק מאוניברסיטת קליפורניה שבארצות הברית -שמכיל רבבות פריטים. 

נכון להיום, מכיל מאו"ר קרוב ל -5,000 פריטים בעברית מסוגים שונים-  קורסים ומערכי שיעור, ספרי לימוד מקוונים, משימות מתוקשבות, סביבות למידה, תרגילים ודפי עבודה, סרטונים, מצגות, הרצאות מוקלטות ועוד. החיפוש חופשי, אין צורך בהרשמה.

מה במאו"ר

חומרי לימוד מקוונים

חומרי הלימוד הרשומים במאו"ר מתפרסמים באופן מיידי גם במאגר מרלו ובמקביל,החיפוש במאו"ר מציג בתוצאות החיפוש גם חומרי לימוד המקוטלגים במרלו. ההרשמה למאו"ר מהווה הרשמה גם למאגר מרלו.
דוגמאות בולטות:

·      בית הספר הריאלי העברי בחיפה קטלג במאו"ר חלק גדול מסביבות הלמידה המתוקשבות שפיתחו מורי בית הספר. סביבות למידה אלה סגורות, בדרך כלל, בפני משתמשים חיצוניים, אך דרך מאגר מאו"ר ניתן להיכנס אליהן ישירות, ללא צורך בהרשמה מוקדמת.
·     הערוץ האקדמי באוניברסיטת חיפה  -היה מראשוני התורמים למאו"ר. כ 1,500 פריטים, הכוללים בעיקר הרצאות מוקלטות ו/או מצולמות, נקלטו במאגר באמצעות מנגנון מיוחד של העלאה באצווה.
·    חומרי לימוד מגוונים בתחומי המדעים נתרמו על ידי מוסדות, האמונים על טיפוח החינוך המדעי, כגון מכון דוידסון כמו גם על ידי מוזיאון המדע בירושלים.
·      איגוד האינטרנט הישראלי בחר במאו"ר כתשתית לקטלוג מאות פריטים בנושא שימוש נבון ברשת תחת הנושא אזרחות דיגיטלית

תרומת חומרים
בתום תהליך הרשמה קצר, רשאי כל אדם, מוסד או ארגון, לקטלג במאו"ר חומרי לימוד הנמצאים ברשת האינטרנט. ניתן להציג קישור לפריטים המצויים ברשת, באתר כלשהו, ואשר פתוחים לציבור.(בשלב זה לא ניתן להעלות למאו"ר קבצים). הקיטלוג מתבצע באמצעות טופס מובנה ונוח לשימוש, שנפתח מן הסרגל העליון בפורטל מאו"ר.

הערכת עמיתים
משתמשים רשומים מוזמנים להגיב על איכות חומרי הלימוד, בהם התנסו, באמצעות מנגנון "הוספת תגובה"- להעניק ציון ולרשום הערות פדגוגיות וטכניות.חלק מחומרי הלימוד כוללים 'הערכת עמיתים' ((peer reviewאשר נכתבו על ידי מומחים בתחום לדוגמה: DNA from the beginning
התגובות והערכת העמיתים מוצגות בפני כלל המשתמשים.

יצירת אוסף פריטים
'אוספים' –הנם תיקיות וירטואליות של פריטי מידע,אשר כל משתמש רשום יכול ליצורלעצמו ולשתף בהן את חברי הקהילה.
האפשרות ליצירת אוסף מאד שימושיתלמרצים, או מורים,שמתכנניםמערך שיעור, אומעוניינים להציג לתלמידים סילבוס של הקורס.כל אוסף מקבל כתובת אינטרנטמשל עצמו, כך שניתן להציג את האוסף כקישור לאתר הלימודי, לשימוש התלמידים. ניתן ללוות את האוסף בהערות דידקטיות המתייחסות למהלך הלימוד ותוצאותיו. היכנסו ל:אוספים לדוגמה.ול:עזרה בנושא אוספים

יצירת תוכן דיגיטלי באמצעות מחולל התוכן:Content Builder 
מחולל התוכן Content Builder הנו כלי חינמי (פלטפורמה)שמאפשר למשתמשים רשומים ליצור תוכן דיגיטלי – החל מדף אינטרנט בודד ועד אתר מרובה דפים– ולאחסן אותו בחינם בשרתי מרלו. ראו לדוגמה דף מידע שנבנה באמצעות מחולל התוכן

באנר להורדה ולהטמעה באתר
תוכלו להטמיע באנר של מאו"ר באתר שלכם. הבאנר מאפשר לבצע חיפוש פשוט במאגר מאו"ר, על ידי כתיבת מילות חיפוש בחלון הבאנר. לחיצה כללית על הבאנר, מהווה קישור למאגר מאו"ר. בנוסף, ניתן להשתמש במודול שפותח עבור מערכת.Noodle 

לסיכום:
אנו מזמינים אתכם להצטרף כחברים למאו"ר ולתרום למאגר קישורים ומידע על חומרי הלימוד שברשותכם.ניתן להירשם למאו"ר כמוסד או כאדם פרטי, ולקטלג חומרים במאגר באופן ישיר.
מוסדות המעוניינים לתרום חומרים, יכולים להוסיפם למאגר כאצווה (batch) בעזרת צוות מאו"ר.
לתמיכה, להדרכה  ובכל שאלה, פנו אלינו באמצעות טופס פנייה בפורטל מאו"ר.

תגובה 1:

חקר החשיפה ברשתות חברתיות , תמונת מצב נובמבר 2024

מזה   כ9 שנים אני עוקב וחוקר את המאפיינים וההתפתחויות של רשתות חברתיות באינטרנט , גם באמצעות כמה וכמה קבוצות פייסבוק ודפי פייסבוק שאני מנהל,...