חפש בבלוג זה

יום רביעי, 22 במאי 2024

מהפך בחיפוש, מאי 2024

 

מאת: עמי סלנט , מידען

שינויים מהותיים במנוע החיפוש גוגל AI Overview שהופץ לכל המשתמשים בארה"ב  (עדיין לא בישראל). בעקבות כך , ליקטתי בסקירה שלפניכם דיווחים שונים בארץ ובעולם וגם התרשמויות של משתמשים בארה"ב .  

פונקציית החיפוש החדשה של גוגל, AI Overviews, או "Search Generative Experience", משתמשת ב-LLM הפנימי שלה (מודלים של שפה) כדי לסכם ולאחד מידע אינטרנטי.

הרעיון הוא לאחד מספר רשימות של תוצאות חיפוש לאחת - נניח שאתם מתכננים  טיול לאיים הקנרים , גוגל AI Overview יפיק ויציג  תוכנית מלאה שניתנת לעיון ,  כך שאתם מבלים פחות זמן בדילוג בין מקורות מידע שונים עבור חלק ספציפי של הטיול המתוכנן .. כל זה מופעל על ידי מודל ה-Gemini AI של גוגל...

לפעמים אתם רוצים תשובה מהירה, אבל אין לכם זמן לחבר ולסכם את כל המידע שאתם צריכים . החיפוש  גוגל, AI Overviews, יעשה את העבודה בשבילכם עם סקירת AI.

אנשים כבר השתמשו ב-AI Overviews מיליארדי פעמים דרך הניסוי המוקדם במשך שנה של גוגל  ב-Search Labs. גוגל מצאה כי מיליוני המשתמשים המוקדמים אהבו את זה שהם יכולים לקבל גם סקירה מהירה של נושא וגם קישורים למידע נוסף (מקור).

לפי הדיווחים, AI Overviews נועדו להופיע בדיוק כשהאלגוריתם של גוגל מחליט שזו תהיה הגישה המהירה והיעילה ביותר למשוך משתמש. סביר להניח שזה יקרה בזמן שמישהו חושב, מתכנן או מתלבט בנושאים מורכבים.

המהות של AI Overview  Google היא שמשתמשים שואלים שאלה, ואז מתבצע חיפוש מידע מרחבי הרשת כאשר מנגנוני הAI של מנוע החיפוש  AI Overview  Google  מחברים ומגבשים אותו לתשובה קוהרנטית וניתנת לקריאה.

לתכונה החדשה במנוע החיפוש החדשני של גוגל הנקראת AI Overview יש שתי גרסאות:

• תשובה ניתנת להרחבה של AI על גבי תוצאות החיפוש, הדוחפת את רשימות החיפוש האורגני בהמשך הדף.

• כפתור "צור" ליצירת סקירה כללית על ידי לחיצה עליו.

מקור : Early Look at Google’s AI Overviews

נוכח מהפכת הבינה המלאכותית , הגיוני שחברות חיפוש באינטרנט משלבות  עתה במהירות בינה מלאכותית גנרטיבית בהצעות החיפוש שלהן. Microsoft Bing הייתה הראשונה לשלב את ChatGPT. גוגל גם פרסמה לפני כחצי שנה חווית חיפוש חדשה בשם  
 (Search Generative Experience ) AI Overviews  שנועדה לעזור למשתמשים לנווט מידע באינטרנט ביתר קלות. כדוגמה, משתמשי SGE יכולים לראות הגדרות על ידי ריחוף מעל מילים מסוימות או גישה לרשימה של נקודות מפתח מדפי אינטרנט ארוכים.

במילים אחרות, חברות חיפוש באינטרנט מנסות לשפר את מה שהן עושות עם AI גנרטיבי, כך שהן יכולות לספק חווית חיפוש נקייה יותר ומתסכלת פחות. אבל האם המאמצים האלה יספיקו, או שמא כלים כמו ChatGPT ישיגו את היתרון התחרותי? מוקדם מדי לומר בוודאות, אבל דבר אחד בטוח: בינה מלאכותית יוצרת (גנרטיבית ) תשנה לחלוטין את האופן שבו אנו מחפשים מידע.

 

מקור : Will Generative AI Mean The End Of Internet Searching And SEO As We Know It?

 

 

מהפך בחיפוש

מאת: שגיא כהן

גוגל  הכריזה  על שינויים מהותים  שעשויים להיות הרבה יותר משמעותיים ברמת ה"כאן ועכשיו", ולהסב שינוי די משמעותי בחיי היומיום של מיליארדי אנשים. וגם, פוטנציאלית, לחולל הרס בתעשיות שלמות של תוכן ואתרי אינטרנט. 

ענקית הרשת הודיעה שהיא לוקחת קדימה את שילוב יכולות הבינה המלאכותית היוצרת שלה בתוך מנוע החיפוש שלה, ומה שהיה עד כה ניסוי מצומצם נהפך כעת לזמין באופן נרחב בארה"ב. החברה הודיעה כי בקרוב הוא יהיה זמין גם בשאר העולם, ועל פי גוגל יגיע למיליארד אנשים עד סוף 2024.

 

הפיצ'ר, שגוגל קוראת לו AI Overviews, נותן תשובה מפורטת ומסוכמת באמצעות בינה מלאכותית לכל שאילתת חיפושזה הרבה יותר מהבוקסות ותקצירי המידע שכבר כיום מוצגים בעמוד תוצאות החיפוש: הפיצ'ר הזה אוסף מידע מהרבה מקורות, מעבד אותו יחד ומציג תשובה מפורטת שנוצרה באמצעות בינה מלאכותית — ואת כל זה הוא מציג מעל לתוצאות החיפוש. גוגל בעצם עושה גוגל במקומכם, מחלצת תשובות מהרבה מקומות ומארגנת את התשובה באופן מסודר ואסתטי.

זה כמובן חוסך מהגולשים להיכנס להרבה אתרים וללקט מידע. לדוגמה: אם כותבים בגוגל "הרכב לי תפריט לשלושה ימים לקבוצת אנשים עם ארוחות קלות להכנה", תקבלו תוכנית בסיסית עם מגוון מתכונים מרחבי האינטרנט. זוהי אגב מתכונת שונה למדי מהקונספט של חיפוש באמצעות בינה מלאכותית שגוגל הציגה בשנה שעברה, שהזכיר יותר שיחה עם צ'אטבוט. כעת נראה שהחברה נסוגה מהגישה הקודמת.

 

זה אמנם נשמע נוח עבור משתמשים, אבל גם כאן נותרו שאלות פתוחות. ראשית, עד כמה אמין יהיה המידע שתציג גוגל? הרי אנחנו מכירים היטב את הנטייה של בינה מלאכותית להמציא ולטעות. בגוגל נראים בטוחים בעצמם, אבל עדיין מודים מאחורי הקלעים שטעויות עלולות להתרחש.

משמעות דרמטית יותר היא הפגיעה המעמיקה בטראפיק שאתרי תוכן זוכים לו דרך גוגל. זו בעיה שתאתגר תעשיות שלמות של יוצרי תוכן, מו"לים, כלי תקשורת, בלוגרים, יוצרים עצמאיים ואתרי מידע, שתלויים במידה רבה בהפניות גולשים מגוגל. בחברת גרטנר כבר פירסמו באחרונה מחקר שלפיו נפח התעבורה ממנועי חיפוש צפוי לצנוח ב-25% עד 2026 בשל כניסה של כלים הממונעים על ידי בינה מלאכותית ושל צ'אטבוטים.


החברה מנסה להרגיע ואומרת דברים כמו "נמשיך להקפיד לשלוח טראפיק למפיצי ויוצרי תוכן". היא תידרכה עיתונאים שהפיצ'ר הזה דווקא מעודד גולשים לבצע עוד חיפושים ולהגיע לאתרים מגוונים יותר, והדגישה פיצ'ר אחר: לשונית חדשה שנקראת Web, שתופיע בתוצאות החיפוש ותציג עמוד נקי יחסית של לינקים ללא כל מיני תקצירים וסיכומי בינה מלאכותית. השאלה היא כמה גולשים אכן יטרחו לבצע חיפוש כזה, אם הבינה המלאכותית עושה בשבילם את העבודה בלאו הכי.

 

מקור וקרדיט , שגיא כהן , 15 במאי 2024 , מגזין דה מרקר


 

אחת השאלות הגדולות ביותר סביב ההשקה הכללית של AI Overviews Google נותרה לגבי איך זה ישפיע על האינטרנט בכללותו. חיפוש גוגל, בהיותו מנוע החיפוש הגדול בעולם בפער גדול, מעביר כמויות עצומות להפליא של תנועה לאתרים. העובדה הפשוטה היא שגוגל לא יכולה להרעיב את התנועה הזו. אם זה יקרה, סביר להניח שחלקים עצומים של האינטרנט יגוועו .

עפ"י תחזיות  של חברת אנליסטים מובילה, גרטנר, התנועה לאינטרנט ממנועי חיפוש עלולה לרדת ב-25% עד 2026. ובעלי אתרים רבים מתכוננים לירידות דו ספרתיות בתנועה השנה.

אולי הפחדים האלה מוגזמים?

 

מקור 1

 

מקור 2 , מאמר בעיתון ניו יורק טיימס (KEVIN ROOSE)

 

 


גוגל בדרך לחסל את האינטרנט כפי שהוא מוכר לנו

פיצ'ר ה-AI Overviews החדש בחיפוש של גוגל עלול לחסל את התוכן המקורי באינטרנט

יניב אביטל

21.5.24

 ליז רייד, סגנית נשיא לחיפוש בגוגלכתבה: "אנחנו רואים שהלינקים שכלולים ב'סיכום תוצאות מבוסס-AI' זוכים ליותר קליקים מאשר אם העמוד היה נראה כמו עמוד תוצאות חיפוש מסורתי למונח החיפוש" אבל תרשו לי לקחת את הדברים בערבון מוגבל. מוגבל מאוד. קודם כל, לא ברור כיצד נערך ה"מחקר", מהן המטריקות שנבדקו, מי בדיוק נבדק ואיך הוא נבחר, אבל מעבר לזה… ובכן, מי שעשה את "המחקר" הוא גוגל. מה השלב הבא? בדיקה של גוגל שמעלה שאנדרואיד עדיף על iOS?

אבל מעבר ל"בדיקה" של גוגל. בעולם של הפרעות קשב, יכולת דחיית סיפוקים מוגבלת ולחץ מתמיד של זמנים, אני פשוט לא רואה כיצד משתמשים בגוגל, שכבר קיבלו לכאורה את התשובה לשאלה שלהם בעמוד הראשי של גוגל, יטרחו עוד להיכנס ולהעמיק באתרים השונים, וקשה להאשים אותם כמובן.

עכשיו צריך לזכור שגוגל כבר הוכיחה שיוצרי התוכן לא בהכרח עומדים בראש מעייניה. היא עשתה זאת ממש לאחרונה כשהחלה לבדוק פיצ'ר חדש ביוטיוב שלוקח אתכם ישירות ל"חלקים החשובים" של הסרטון. מה עם ההקדמה של הסרטון? מה עם התסריט של היוצר? נותני החסות של היוטיובר? או אולי כמה מילים חשובות שהוא אמר אבל ה-LLM שלה החליט שהן לא מספיק חשובות? בעיה של יוצרי התוכן. מבחינת גוגל, כל יוצרי התוכן עם פועלי תוכן, והעיקר שלא תשתמשו בחוסם פרסומותרוב אתרי תוכן הקטנים יותר חיים על הפרסומות של גוגל, כשעל פי ההערכות, הפגיעה בהם תגיע לעשרות אחוזים בשנה של צניחה בטראפיקגרטנר למשל מדברת על 25% ירידה ממוצעת, אבל ב-Washington Post מביאים אף מקרה קיצון של אתר שסבל מאז השקת פיצ'רי ה-AI השונים מירידה של למעלה מ-90% בכניסות ממנוע החיפוש של גוגל.

גם אתרים גדולים יותר, שזכו לכניסות ולצפיות דרך גוגל, עלולים להיפגע, וגם אם לא השתמשו ברשתות הפרסום של גוגל, הם עלולים להיפגע בכניסות, מה שיגרום למפרסמים אחרים להימנע מפרסום אצלם או להפחית את התשלום. במקרה הזה אגב גם גוגל ועסקי הפרסום שלה, שמכניסים לה כ-240 מיליארד דולר בשנה, עלולים להיפגע. אתרים רבים משתמשים ב-Google Ads platform, פלטפורמת הפרסום של החברה, ולכן צניחה בכניסות לאתרים הללו תוביל בהכרח גם לירידה בחשיפה ובקליקים על המודעות של גוגל. קניבליזציה במיטבה.

לכתבה המלאה של יניב אביטל


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ניהול ידע ארגוני באמצעות Claude.ai

  מאת: Uri Eliabayev   עוד פיצ'ר חשוב מאוד נחת עכשיו בקלוד: פרויקטים. אתם יכולים עכשיו לעבוד על פרויקט מוגדר ולהכניס לשם קבצים, יד...