מאת
: שגיא כהן , עיתון דה-מרקר
חברות טכנולוגיה מנסות לערער על ההגמוניה של כרום עם דור חדש של
דפדפנים מבוססי
AI — שמבצעים
בעצמם פעולות עבור המשתמשים ■ הטכנולוגיה עדיין לא בשלה, אבל זהו חלק מחזון רחב
יותר לשנות את מבנה האינטרנט — שאם יתגשם, יאיים על המודלים הכלכליים הקיימים ברשת
מהפכת הבינה המלאכותית מאיימת לשנות את שוק הדפדפנים, שנשלט במשך עשור על ידי גוגל כרום.
חברות כמו פרפלקסיטי, The Browser Company ואופרה מפתחות דפדפני AI חדשים שיפעלו באמצעות סוכנים חכמים. במקום
לגלוש באופן מסורתי, המשתמשים יוכלו פשוט לבקש מהדפדפן לבצע משימות מורכבות —
מתכנון חופשה ועד קניות. השינוי עשוי להוביל למעבר מרשת של לינקים סטטיים לרשת
מונחית סוכנים, ולדחוק אחורה את המשתמש האנושי. התפתחות זו מעלה שאלות על עתיד
מודל ההכנסות של אתרי האינטרנט, שכן סוכני AI אינם
צופים בפרסומות או רוכשים מנויים.
חברת The
Browser Company מפתחת הדפדפן Arc —
שעורר
התעניינות בשנים האחרונות אך נכשל בצבירת תאוצה בקהל הרחב — החליטה לוותר עליו
ולפני שבועיים הודיעה שתתמקד בדפדפן AI חדש בשם Dia. אופרה, מפתחת הדפדפן הוותיק באותו שם,
הודיעה במאי כי היא מפתחת דפדפן AI חדש, Neon. לפי דיווחים, אפילו
OpenAI שקלה לפתח דפדפן משלה.
הדפדפן שעובד בשביל המשתמש
המוצרים עדיין בפיתוח ולא
לגמרי ברור איך ייראו בסופו של דבר, אבל כנראה כולם יעבדו לפי עיקרון דומה: אם כיום דפדפנים פשוט
מציגים אתרים ויישומי רשת, והגולש הוא זה שמבצע פעולות, מקליד ומקליק — הדפדפנים
החדשים מבוססים על אייג'נטים (agents), סוכני בינה מלאכותית. אלה תוכנות שמקבלות
הנחיות מהמשתמש ויודעות לבצע שורה מגוונת של פעולות עבורו.
דוגמה פשוטה: אם בדפדפן מסורתי
אתם פותחים הרבה לשוניות ומחפשים טיסות, מלונות וכרטיסים בעצמכם, בדפדפן
מונחה־סוכנים חדש, אפשר לכאורה לכתוב "אני רוצה חופשה בפריז ביולי",
והדפדפן בעצמו ימצא טיסות, יזמין מלון, ירכוש כרטיסים למוזיאון ויציג סיכום מסודר.
הדפדפן יזין מידע לטפסים, יבצע חיפושים ומחקרים, ייזום פעולות, יקבל החלטות, יקבע
פגישות, יגיש דו"חות, יבצע רכישות — הכל בהתאם לפרומפטים והנחיות בשפה טבעית.
הכתבה בדה מ רקר דורשת מנוי
השבמחק