כלי מעקב,
איסוף מודיעיני וניטור של המדיה החברתית
ליקט וערך : עמי סלנט
· הרשתות החברתיות שינו לחלוטין את הדרך שבה אנחנו
מתקשרים, צורכים מידע ומעבירים את הזמן הפנוי שלנו. בשנת 2018 נרשמו בישראל למעלה
מ-5 מיליון משתמשים פעילים ברשתות החברתיות, המשקיעים מדי יום בממוצע 3.5 שעות
גלישה ברשת.
· הרשתות החברתיות משרתות לא רק את הציבור אלא גם את העולם
העסקי: 95% מהעסקים והארגונים בישראל מחזיקים בדף פייסבוק רשמי, ומבין 500
המפרסמים הגדולים בישראל כולם מקצים תקציבים עבור אפיקי הדיגיטל.
· באמצעות המדיה החברתית החלו הצרכנים להעביר מידע ולשתף
מידע זה עם זה. היכולת של הצרכנים לדבר זה עם זה דרך המדיה, היא הרחבה של התקשורת
המסורתית מפה לאוזן. הצרכנים הם שיוצרים את המידע ומפיצים אותו ללא תיווך או
התערבות של החברות המסחריות.
· מרבית הפעילויות שצרכנים מבצעים במדיה החדשה הן גלויות
וחשופות לכל אדם. פעילויות כמו כניסות לפורומים, בלוגים וקהילות חברתיות חשופות
לצרכנים אחרים וחברות מסחריות, והם אף יכולים לעקוב אחריהן.
· "מה שקורה ברשתות החברתיות. כמה אנשים, כמה הודעות,
כמה פוסטים, דיונים וציוצים. זה הרי לא נגמר, קל ללכת לאיבוד וקשה מאד לנטר באופן
ידני מה קורה ברשת."
· תחשבו שאתם צריכים לפקוח עין על המתחרים, על מילות מפתח
שימושיות, לקרא דיונים וגם להשתתף בהם, לעקוב אחר מגמות וכל זה עוד לפני שהזכרנו
יצירת תוכן מקורי ורלוונטי עבור האתר שלכם.
· בניגוד למה שאנו חושבים יש להבין כי מנועי החיפוש
הכלליים כגון גוגל ובינג (מנוע החיפוש של מיקרוסופט) לא תמיד מתייחסים בצורה
שיטתית לאזכורים ברשתות חברתיות.
על מנת לסייע לכם
לאסוף מידע מתחום המדיה החברתית פותחו בשנים האחרונות בעולם שורה של כלים טכנולוגיים
יעילים אותם ניתן לרתום למלאכת הOSINT בכלל וגם לתחומי החקר והאיסוף היזום על ידכם המידענים
ומנהלי התוכן .
ניטור מדיה חברתית הוא אחד מהכלים שבהם משתמשים בתחום המודיעין
ממקורות גלויים OSINT, או Open Source Intelligence במקרה הזה המטרות שאחריהן מתנהל המעקב
הן אלו שיוצרות את החומרים שמהווים את הבסיס לניתוח המודיעיני: כמויות אדירות של
מידע שמעלים משתמשים לטוויטר, יוטיוב, פייסבוק ורשתות חברתיות אחרות, מידע שמסייע
לארגוני ביון לעקוב אחר מגמות ציבוריות ודעת קהל.
אמצעי ניטור מדיה חברתית שימשו במקור לצרכי שיווק
– חשיפת מגמות בדעת הקהל לגבי מוצרים חדשים, שירותים ומותגים והיום משמשים גם מידענים ומנהלי תוכן .
מה תמצאו כאן
ברשימה זו ליקטתי המלצות של מידענים, אנשי
מודיעין תחרותי ומנהלי תוכן בארץ ובעולם לגבי כלים טכנולוגיים לאיסוף מידע מהמדיה
החברתית.
Hootsuite כלי מידעני יעיל מאוד. אוסף מידע מכמה פלטפורמות
חברתיות והכל במקום אחד. יעיל מאד כשעובדים בצוות, כי כל המידע אפשרי לשיתוף. קישור
Social Mention הכלי שמאפשר לכם
"להאזין" ולדעת על מה מדברים מיליוני המשתמשים ברחבי הרשת. חפשו את שם
העסק שלכם, מילות מפתח וכל מה שתרצו.
הכלי המידעני Social
Mention מכסה מעל 100 ערוצי
מדיה חברתית ! והוא בחלקו גם לשימוש חופשי. אפשר לבצע באמצעותו גם חיפוש מתקדם Advanced
Search . קישור
TweetDeck הכלי
המידעני הזה יאפשר לכם לתזמן ציוצים ולעקוב אחר שימושי האשטגים בתוך טוויטר
זהו כלי מידעני חופשי שפותח ע"י צוות טוויטר .
mention הוא אחד הכלים היותר מוכרים בתחום. עד לא מזמן Mention הציעו חבילה חינמית ששולחת לכם
למייל עד 5 אזכורים על המותג שלכם מהרשת מהיממה האחרונה. כיום הם מציעים חבילות
שמתחילות מ-$29 ל-3000 אזכורים והלאה. Mention מציעים כמובן גם ממשק
Web נוח והם מזהים אזכורים מטוויטר, פייסבוק
וממגוון אתרים ברשת. קישור
Mediatoolkit -כלי מעולה שמצליח גם להוציא מדי פעם אזכורים מתוך קבוצות. הכלי מציע חבילה חינמית עד
3000 אזכורים והחבילה הבאה היא 49 יורו. על כל אזכור המערכת נותנת ציון של החוזק
של המשפיען, מיקום, אינגייג'מנט וכדומה. קישור
Brandmention
כלי מידעני
אשר סיים מקום 1 ב-Product
Hunt וקיבל ביקורות מעולות. אם תכנסו לאתר דרך פרודקט האנט, תוכלו להאריך את תקופת הניסיון משבועיים ל-4 שבועות. המערכת מאופיינת היטב
ובעלת עיצוב מרשים ומאוד קלה לתפעול. המחיר ההתחלתי הוא $49 דולר בדומה ל-3000
אזכורים.
קישור
Buzzilla
חברה
ישראלית משלנו שמציעה מערכת עם אפשרויות
ניטור מתקדמות בעברית. סריקת מילות מפתח, שליחת התראות, משתמשים, מחקרים,
דו"חות ואף ניטור אנושי. כאן תוכלו לקרוא כמה
מקרי בוחן של באזילה. מחירים
לא תמצאו באתר אך תוכלו ליצור קשר עם החברה כאן.
Google Alerts
השירות
המוכר והטוב של גוגל ישלח לכם התראות למייל בכל פעם שגוגל איתר מאמר או טקסט ברשת
שאזכר את המותג שלכם (או כל ביטוי אחריו אתם רוצים לעקוב). לא הייתי ממליץ להסתמך
רק על השירות הזה, אלא להשתמש בו כשירות משלים לאחת המערכות למעלה שמאתרות
איזכורים ברשתות החברתיות בצורה טובה יותר.
Google Alerts - Google.co.il
BuzzSumo.com – כלי מידעני יעיל לאיסוף מידע
מתוך המדיה החברתית . התשלום עבורו הוא בסביבות
79 דולר לחודש והוא מאפשר לדלות את המידע עפ"י סינון של תאריכים ( איסוף
שבועי , איסוף יומי וכדומה) . מכסה שפות שנות במדיה החברתית ! וניתן גם לראות במסך
הניטור מי שיתף מה במדיה החברתית , מידע חשוב לאנשי הOSINT. קישור.
Social
searcher
ריבוי מקורות המידע מרשתות חברתיות כגון טוויטר, פייסבוק , טאמבלר
ואחרים הביא להתפתחות מנועי חיפוש ייעודיים לחיפוש בהם .
אחד ממנועי החיפוש הייעודיים האלו הוא Social Searcher , שמחפש בו-זמנית בכמה וכמה
רשתות חברתיות ומציג את הממצאים באופן מקביל בלוח תצוגה מאוחד.
במקור הפיתוח התיכנותי נעשה ע"י קבוצת מתכנתים ברוסיה , אך
השיווק נעשה בארה"ב ובאירופה.
ממשק וקלות שימוש :
ממשק החיפוש של Social Searcher הוא מאד אינטואיטיבי וניתן לסנן בקלות את סוג המידע ( כגון
תמונה , לינק , וידאו, פוסט) ואת תאריך הפרסום , ביחס לרשת חברתית מסויימת ( כגון
פייסבוק , טוויטר פליקר ואחרים) .
רלבנטיות
מפתחי Social Searcher סורקים היטב את מרבית הרשתות
החברתיות ופרשו רשת איסוף שמאנדקסת היטב את הממצאים.
Awario
Awario הוא כלי מידעני טכנולוגי יעיל העוקב אחר
מילות המפתח שלכם מתוך מגוון רחב של
פלטפורמות המדיה החברתית והיתרון שלו שהוא
מסוגל לחפש ולאתר מידע בזמן אמיתי (It works in real-time). כלומר, המידע שחיפשם באמצעותו יופיע מיידית על גבי מסף הניטור
שלכם .הוא כולל גם מחולל דוח"ות יעיל . עלות השימוש היא בסביבות 29 דולר
לחודש. Awario
המלצות
אני עושה שימוש שבועי ולעתים יומי בכלי
האיסוף והניטור הבאים :
...וכאשר מדובר בפרוייקט עבור אחת מהחברות
הטכנולוגיות בעולם אני משתמש גם ב BuzzSumo
שמחייב
שימוש בתשלום ולעתים גם ב
Awario.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה