הקדמה :
מרבית אתרי האינטרנט הממשלתיים והציבוריים בישראל לוקים מבחינת הארכיטקטורה הדיגיטלית -מידענית שלהם וסקירה זו מיועדת לתשומת ליבם
של מנהלי התוכן שם .
הנושא של היררכית של אתרים היא
וותיקה כמעט כמו מנועי החיפוש.
ברגע שאתרי איננטרנט החלו להיות
מורכבים יחסית ולכלול יותר מעשר או עשרים עמודים, היה צורך להתחיל לסדר את המידע
באתר באופן נוח יותר לגולשים. ההתפתחות של תחום ה-UX והעובדה
שגוגל בעצמו נעשה פחות סבלני לגבי אתרים שמסודרים גרוע, הובילה לכך שהיום היררכיה
של אתרים היא אחד הנושאים החשובים ביותר מבחינת דירוג אתרי אינטרנט במנועי החיפוש
טקסונומיה היא מערכת המשמשת לסיווג דברים. היא משמשת להגדרת יחסים ודמיון בין קבוצת המונחים והתוויות התיאוריים.
טקסונומיה באתר אינטרנט היא יצירת מערכת סיווג
לאתר כדי להקל על המשתמשים את הניווט ועל המבקרים למצוא את התוכן שהם מחפשים. זה
קורה מכיוון שהטקסונומיה מאפשרת לתייג תוכן מובנה ולא מובנה.
במילים אחרות, טקסונומיה מקלה על ארגון, סידור,
סידור מחדש, חיפוש והפצת תוכן בדרכים שונות. למעשה, ממוצע של 38% מהמבקרים באתר
יעזבו אם הוא פרוס ומאורגן בצורה גרועה.
זה יוצר הכרח לוודא שהאתר האינטרנט שלכם מסודר היטב.
טקסונומיה באתרי אינטרנט עוזרת לארגן תוכן קשור באופן
שכאשר קורא מחפש פריט מידע , מופיעים גם אחרים הקשורים אליו. זה קורה מכיוון שאתם
יכולים לארגן את תוכן אתרה אינטרנט שלכם לפי סוג, נושא וסרטונים וכן
הלאה.
שיפור חווית החיפוש
טקסונומיה שיטתית וטובה באתר אינטרנט עוזרת
למשתמשים למצוא תוכן קשור רק על ידי חיפוש אחר הפריט הראשון. זה משפר משמעותית את
חווית החיפוש. מה שהטקסונומיה עושה הוא שהיא מגדילה את הסיכוי שהמשתמשים שלך ימצאו
את כל התוכן שהם צריכים בכמה קליקים בלבד.
רובוטי חיפוש של גוגל ושל בינג מבינים
ומזהים את נושאי האתר באמצעות ניתוח סמנטי. משמעות הדבר היא שמושגי תוכן וסיווג
נושאים שיטתי יותר באתר האינטרנט עוזרים
לרובוטי החיפוש להבין כיצד פריטי תוכן קשורים. הכוונה היא לאותם רובוטי חיפוש המופעלים על ידי
מנועי חיפוש של גוגל כדי למצוא, להוסיף
לאינדקס ולדרג תוכן.
מנהלי התוכן באתר אינטרנט צריכים להקל על רובוטי החיפוש לסרוק את האתר שלהם באמצעות
טקסונומיה שיטתית . לכן, כדאי לכם לעזור למנוע החיפוש של גוגל לאנדקס את התוכן שלך מהר
יותר וטוב יותר, תוך שימוש בטקסונומיה שבניתם כדי לסווג את התוכן שלך למילות מפתח
רלוונטיות.
הנדבך הכי אפקטיבי באתר האינטרנט וגם בבלוג הם טגוריות הנושאים שעל פיהם אתם מסווגים כל פריט מידע באתר שלכם.
עושים סדר – גם לגולשים וגם למנועי החיפוש
"המציאות היא שרוב בעלי האתרים לא
מתייחסים לדפי הקטגוריה שבאתר שלהם בצורה רצינית מספיק.
אני רואה הרבה יותר מדי אתרים, בעיקר
בלוגים ואתרי סחר, שלא מתכננים את מבנה האתר שלהם לפי קטגוריות.
אותם בעלי אתרים לא מפנימים עובדה חשובה
מאוד – היום, האתרים שגוגל הכי אוהבת הם אתרים עם חווית משתמש איכותית ונוחה.
דפי קטגוריה יכולים לתרום המון לחוויה של
הגולשים באתר שלכם. הם יעזרו להם להגיע בקלות למידע, למוצר או לשירות שהם מחפשים,
ולהבין בקלות איך לנווט בתוך האתר.
דפי הקטגוריה יוצרים סדר ברור ועקבי, שהוא
המפתח למבנה אתר נכון. אבל מעבר לנוחות של הגולשים, כאמור אחד הדברים שהכי חשובים
לגוגל, זה גם עושה למנועי החיפוש חיים קלים."
דפי קטגוריות עוזרים לאלגוריתמים של
מנועי החיפוש לזהות מיד מה ההיררכיה של האתר.
בעזרת קטגוריזציה (חלוקה קטגורית) נכונה
תוכלו להראות מה התחום הכללי ומה הם תתי התחומים שאליהם האתר שלכם קשור.
ההיררכיה של
אתר לא נקבעת רק על פי האופן בו הוא נבנה על ידי חברת בניית האתרים ויצא מחוץ
לסביבת הפיתוח, אלא גם על פי השינויים שהוא עובר מאוחר יותר באופן דיניאמי על ידי
מנהלי התוכן של האתר .
- מנהל תוכן יעיל
של האתר נדרש להוספה
של תגיות וקטגוריות בהתאם לתכנים הדיגיטליים החדשים שנוספו .
- מנהל תוכן יעיל צריך להימנע מעודף קטגוריות באתר
דוגמאות של קטגוריות באתרי התוכן שאני מנהל
כתובת
URL : http://www.amisalant.com
דוגמא מס' 2 מתוך האתר " רגעים
היסטוריים" שאני מנהל ועורך
כתובת
Url:
http://www.historicalmoments2.com/
מה ההבדל בין קטגוריות לבין תגיות נושא ?
קטגוריות נועדו להקבצה נושאית של הפוסטים שלך. תחשבו על כך כעל תוכן
העניינים של האתר שלכם. . הקטגוריות הינן
היררכיות מה שאומר שאתם יכולים ליצור קטגוריות משנה.
תגיות הנושא ( מילות המפתח )
נועדו לתאר נושאים ספציפיים של הפוסטים שלך. תגיות הנושא אינן היררכיות .
ענן תגיות
עָנָן
תָּגִיּוֹת
(tag cloud) הוא אוסף
התגיות החשובות באתר אינטרנט. התגיות הללו הן נושאים המופיעים כקישורי אינטרנט
לחיצים, כשגודל האות של כל תגית משקף את חשיבותה ומרכזיותה באתר.
לחיצה על כל תגית תציג את תכנים באתר שתויגו
בה, כלומר תכנים שעוסקים בנושא זה.
הדירוג של גודל הפונט של
תגית הוא ויזואלי. ככל
שהתגית גדולה באותיות שלה - היא מרכזית יותר בו. גודל התגית משקף את מידת
הפופולאריות שלה באתר, כלומר יותר רשומות מתויגות בה, או את הרלוונטיות שלה, כפי
שקבעו מנהלי האתר (אם כי זה יותר נדיר) או פרמטרים סטטיסטיים מדידים כלשהם.
משום השוני בגודל התגיות שבענן התגיות, אנו
מבינים שענן תגיות הוא כלי ויזואליציה, שיכול להראות במבט אחד את הנושאים בהם עוסק
אתר אינטרנט ומה הנושאים היותר חזקים מאחרים.
אין ספק
שענן התגיות הוא מהאלמנטים שמסייעים להבין מהם התחומים החזקים של אתר או איזור
המידע שבו אנו נמצאים. העובדה שגודלה של תגית מייצג את הכמות היחסית של הרשומות
שמתוייגות בה, מאפשרת להבין, במבט אחד, מהם התחומים ה"לוהטים" או החזקים
של האתר.
לכל מאמר / תמונה /
סרטון או תוכן מסויים נותנים תגיות אשר ממקדים את החיפוש , בעת הקלקה על תגית
מסויימת – מתבצע חיפוש פנימי באתר בכל מקום שבה מופיעה התגית הספציפית ומציגה
לגולש את כל התוכן הקיים באותו נושא.
ענן תגיות (Tag Cloud) הוא דיוקן ויזואלי של אוסף התגיות בנושא מסויים או באתר. ענני תגיות הפכו להיות אחד
הסמלים של עולם ה-Web 2.0.
מקור :
תגיות וענן תגיות – שיעור מקוון במידענות ( עמי סלנט)
דוגמא של ענן תגיות באתר האינטרנט שאני
עורך : חיים של אחרים : ביוגרפיות וסיפורי חיים"
כתובת
URL : http://www.lifestories2.info
כתובת URL
http://www.educationindex2.com/
ספר חשוב!!
Information Architecture
for the World Wide Web: Designing Large-Scale Web Sites, 3rd Edition 3rd
Edition
by Peter Morville(Author), Louis Rosenfeld(Author)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה