חפש בבלוג זה

יום שלישי, 21 ביוני 2022

האם באמת יש ירידה ביכולות החיפוש של מנוע החיפוש של גוגל ? ( תחקיר בכתב העת ATLANTIC )

 

 עיקרי דברים מתוך התחקיר :




חיפוש Google, כשהופיע ב-1997, שינה את האופן שבו אנשים השתמשו באינטרנט. לפני שגוגל יצאה במטרה לסרוק את כל האינטרנט ולארגן את המידע העולמי, מנועי החיפוש היו שימושיים במידה, במקרה הטוב. ובכל זאת, בימים הראשונים של האינטרנט , הייתה הרבה יותר תחרות חיפוש מאשר עכשיו; Yahoo, Altavista ו-Lycos היו מנועי חיפוש מקוונים פופולריים מבחינת איחזור המידע . אבל אלגוריתם הדירוג "PageRank" של גוגל סייע יותר מכולם לפצח את הבעיה של איחזור המידע . האלגוריתם של גוגל סופר ואינדקס את מספר ואיכות הקישורים שהצביעו לאתר נתון. במקום להשתמש בהתאמה פשוטה של מילת מפתח, אלגוריתם  PageRank חשב שהתוצאות הטובות ביותר יהיו אתרים שאליהם מקושרים אתרים רבים אחרים באיכות גבוהה. האלגוריתם עבד, והגוגל של סוף שנות ה-90 נראה כמעט קסום: הקלדת את מה שחיפשת, ומה שקיבלת בחזרה נתן לך את התחושה שזה לא רק רלוונטי אלא אינטואיטיבי.


רוב האנשים לא צריכים שיעור היסטוריה כדי לדעת שגוגל השתנתה; הם מרגישים את זה. נסה לחפש מוצר בסמארטפון שלך ותראה שמה שהיה פעם סרגל צהבהב קטן עם "קישור ממומן" אחד ויחיד הוא כעת מרחב מקוון צפוף ומרובה גלילה, מלא בהפניות של מוצרים בתשלום; מודעות מרובות עם קישור בתשלום; התיבה האימתנית, שנוצרה אלגוריתמית "אנשים גם שואלים"; "מדריך קנייה" ממומן; ווידג'ט של מפות המציג חנויות שמוכרות מוצרים בקרבת מיקומך. לאחר שגללת דרך אורכי מסך מרובים למטה, תמצא  סוף סוף את תוצאות החיפוש ללא תשלום. כמו חלק גדול מהאינטרנט בשנת 2022, התחושה של המחפש מידע כיום  שהוא נזרק  למרחב חסר נשמה ומתיש.

גוגל טוענת כי "בממוצע במהלך ארבע השנים האחרונות, ל-80% מהחיפושים בגוגל לא היו מודעות כלשהן בראש תוצאות החיפוש". אבל זה לא בהכרח נכון. 

כל חיפוש אחר תשובות לגבי אלגוריתמי החיפוש של גוגל יוביל אותך לעולם של מומחי איחזור מידע  כמו מארי היינס. היינס היא מומחית איחזור מידע שלומדת את האלגוריתמים של גוגל באובססיביות מאז 2008. חלק מתפקידה הוא לעקוב ולהבין כל שינוי קטן שנעשה על ידי מהנדסי גוגל  ותקשורת וגם ע"י מעקב אחר הבלוג של צוות החיפוש של גוגל.

היינס מסכימה שהנוכחות של מודעות בחיפוש גרועה מאי פעם וההחלטה של ​​החברה לתעדף את המוצרים והתכונות שלה על פני תוצאות אורגניות היא מתסכלת. אבל היא טוענת שמוצר הדגל של גוגל למעשה השתפר ומורכב הרבה יותר עם הזמן. המורכבות הזו, היא מציעה, עשויה להיות הסיבה לכך שהחיפוש מרגיש שונה כרגע. "אנחנו בשלב המעבר הזה," היא אומרת , וציינה שהחברה עשתה התקדמות משמעותית בבינה מלאכותית ולמידת מכונה כדי לפענח שאילתות משתמשים. השינויים הטכניים הללו גרמו לה להתרחק מפרדיגמת ה-PageRank. אבל המאמצים האלה, היא הציעה, נמצאים בחיתוליהם והם עוד יתקדמו ויתפתחו היטב . במאי 2021 הכריזה גוגל על ​​MUM (קיצור של Multitask Unified Model), טכנולוגיית עיבוד שפה טבעית לחיפוש שחזקה פי 1,000 מקודמתה.


"ה-AI מנסה להבין לא רק מה המחפש מקליד, אלא למה המחפש מנסה להגיע", אומרת היינס. "האלגוריתם החדש מבוסס בינה מלאכותית מנסה להבין את התוכן בדפים ובשאילתות, וזה ישנה את סוג התוצאה שאנשים מקבלים." ההתמקדות של גוגל בכוונת המחפש יכולה לגרום לכך שכאשר אנשים מקלידים מילות מפתח, הם לא מקבלים כל כך הרבה התאמות מילים ישירות. במקום זאת, גוגל מנסה לסרוק את השאילתה, להסיק ממנה משמעות ולהציג דפים שלדעתה תואמים את המשמעות הזו.. 

ההשלכות של הסקת AI מוגברת במהלך החיפוש עשויות , אולי לשפר את כל אסטרטגיות החיפוש שלנו  בעתיד הנראה לעין . זהו , ללא ספק שינוי משמעותי בהתפתחות התחום המיחשובי של איחזור מידע מאז ומעולם.

מקור :

The Open Secret of Google  Search

One of the most-used tools on the internet is not what it used to be.

By Charlie Warzel

 

 קישור למאמר המלא בכתב העת ATLANTIC

   המאמר פורסם ב20 ביוני 2022





תגובה 1:

  1. מעניין מאוד. זה באמת מעייף לגלול ולמצוא את מה שבאמת חיפשתי עם כל המודעות וההפניות למיניהן...

    השבמחק

לקט nידעני מס' 18 , 27 למרץ 2024

הלקט המידעני ה-18, כמו קודמיו, נועד להקנות לכם תמונת מצב מעודכנת של תחומי המידענות , ניהול התוכן , מנועי החיפוש והספריות והוא מבוסס על איסוף...